Tehokas johto voi nostaa yhtiön arvoa jopa 16 prosenttia

Asiantuntijayritys Deloitten tuoreen The Leadership Premium -raportin mukaan ylimmän johdon laadulla on suora ja mitattava vaikutus analyytikoiden arvioihin yhtiön aiemmasta ja tulevasta menestyksestä. Johtajissa arvioidaan esimerkiksi ydinosaamisia sekä persoonallisuuspiirteitä, kuten rehellisyys ja riippumattomuus.

Kysely toteutettiin johtaville markkina-analyytikoille Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa, Kiinassa, Intiassa, Japanissa ja Brasiliassa. Johtamisen tehokkuudelle haettiin kvantitatiivista mittaria johdon vaikutukselle yhtiön suoritukseen ja markkina-arvoon.

Raportti paljastaa, että johtamisen laadun huomioivat analyytikot antoivat keskimäärin 15,5 % preemion erityisen tehokkaasta johtajuudesta. Heikommasta johtajuudesta aiheutui keskimäärin 19,8 % arvonalennus. Tämän perusteella kuilu hyvän johtajuuden yhtiöiden sekä huonompien yhtiöiden arvojen välillä voi olla yli 35,5 prosenttia.

Löydöksissä oli sektorikohtaista vaihtelua. Kuluttajatuoteyrityksiin keskittyvät analyytikot antoivat keskimäärin 21 % arvonlisän ylimmän johdon ansioista, kun taas teknologia, media ja tietoliikenne (TMT) -alan analyytikot vain 14 %.

Analyytikot keskittyvät raportin perusteella kolmeen avainkomponenttiin arvioidessaan organisaation johtajuuden vahvuutta:

• Strategian selvyys – selkeä visio siitä, mitä organisaation tarvitsee saavuttaa.
  • Onnistunut toteutus – todistettu kyky saavuttaa tavoitteet.
  • Innovaation kulttuuri – sitoutuminen yrittäjyyteen; uusia ideoita tukeva ympäristö.

Lisäksi analyytikot arvioivat tehokasta corporate governance -käytäntöä, julkisuuskuvaa ja tehokkaan johtajuuden tunnusmerkkejä.

The Leadership Premium -raportin voi lukea osoitteessa http://www.deloitte.com/humancapital.

Teknologia, media ja tietoliikenne -alalle keskittyvän The Leadership Premium: How TMT companies win the confidence of investors -raportin voi lukea osoitteessa http://www.deloitte.com/view/en_GB/uk/industries/tmt/4df071b7ca856310VgnVCM2000001b56f00aRCRD.htm

• Rahoitus

• pörssiyritys