Deloitten asiantuntijat parantamassa nuorten maailmaa

Deloitte Suomi kokoaa asiantuntijansa ratkaisemaan nuorten ongelmia perjantaina 6.6. Kansainvälisen yritysvastuupäivän tavoitteena on tarjota yhden päivän ajan asiantuntijaorganisaation ydinosaamista ympäröivän yhteiskunnan kehittämiseksi. Tänä vuonna ratkaisuja haetaan nuorten kohtaamiin haasteisiin. Mahdollisuus tehdä hyvää koetaan tärkeäksi erityisesti nuorempien työntekijöiden joukossa.

Deloitten kansainvälinen Impact Day on vuosittainen yritysvastuupäivä, jolloin deloittelaiset eri puolilla maailmaa käyttävät omaa ammatillista osaamistaan vapaaehtoistyössä. Tänä vuonna Suomen Deloitten henkilöstöllä on mahdollisuus osallistua nuorten turvattomuuden ehkäisemiseen ja auttaa haastavassa elämäntilanteessa olevia nuoria löytämään omat vahvuutensa.

”Yritysvastuu on osa Deloitten globaalia liiketoimintastrategiaa. Uskomme, että menestys edellyttää meiltä kaikilta vastuullisuutta yhteiskuntaamme kohtaan. Sen lisäksi, että pyrimme huolehtimaan vastuullisuudesta jokapäiväisessä työssämme, haluamme käyttää ammattitaitoamme suoraan yhteiskunnan hyväksi”, kertoo Suomen Deloitten yritysvastuupalveluista vastaava Riikka Poukka.

Erityisesti nuoret työntekijät kokevat, että yritysvastuupäivän kaltaiset mahdollisuudet tarjoavat tärkeän mahdollisuuden rakentaa parempaa yhteiskuntaa.

”Nuoret uskovat, että yritykset pystyvät tekemään yhteiskunnan hyväksi paljon enemmän kuin ne tällä hetkellä tekevät. Puolet nuorista painottaa työpaikan valinnassaan eettisyyttä, ja monet haluavat vaikuttaa itse yhteiskunnallisiin asioihin ja toimia yhteisen hyvän puolesta. Haluamme Deloittella luoda sellaiset olosuhteet, jotka rohkaisevat asiantuntijoidemme pyrkimyksiä toimia eettisesti ja vaikuttaa kestävällä tavalla yhteiskuntaan,” Poukka kertoo.

Y-sukupolven edustajista 63 % lahjoittaa säännöllisesti hyväntekeväisyyteen, 43 % osallistuu vapaaehtoistyöhön tai on jonkin järjestön jäsen ja 52 % on allekirjoittanut jonkin adressin. Lisäksi Y-sukupolvi haluaa työskennellä organisaatioissa, jotka edistävät innovatiivista ajattelua, kehittävät omaa osaamistaan jatkuvasti ja vaikuttavat toiminnallaan myönteisesti ympäröivään yhteiskuntaan.

Tiedot selviävät Deloitten Millennial Survey -raportista, jonka tulokset julkistettiin Davosin World Economic Forumin yhteydessä. Kolmatta kertaa toteutetun selvityksen teemana oli liiketoiminnan rooli yhteiskunnassa. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 7 800 milleniaalia eli Y-sukupolven edustajaa (syntynyt vuonna 1983 tai sen jälkeen) 28 maasta.

Yhteistyötä kansainvälisessä vapaaehtoishankkeessa

Deloittelaisille löytyy käytännön vapaaehtoistyömahdollisuuksia Suomessa toteutettavien projektien ohella Suomen lasten ja nuorten säätiön kanssa toteutettavassa yhteisessä vapaaehtoistyöhankkeessa Perussa. Ulkoministeriön rahoitusta saava kansainvälinen hanke on esimerkki uudenlaisesta yhteistyömallista yrityksen, järjestön ja julkisen sektorin välillä.

Deloitte antaa hankkeeseen asiantuntijoidensa osaamista rahallisen panostuksen lisäksi. Mukana olevat asiantuntijat saavat Suomessa taustakoulutuksen ja mahdollisuuden osallistua yritysvastuutyöhön paikan päällä. ”Deloitten tarjoama mahdollisuus lähteä projektiin mukaan paikan päälle on hienoa. Projektiin on mahdollista osallistua ilman, että joutuu tekemään merkittäviä uhrauksia, kuten esimerkiksi irtisanoutumaan normaalista päivätyöstä. Lisäksi käytännön järjestelyt on tehty pitkälti jo etukäteen, eikä omaa aikaa ole mennyt paikan tai projektin etsimiseen. Itse en olisi varmaankaan lähtenyt vapaaehtoistyöhön ilman tällaista ”valmista” ohjelmaa”, kertoo Perussa parhaillaan työskentelevä Atte Salminen.

Vuosina 2012–2014 toteutettavassa hankkeessa edistetään syrjäytymisvaarassa olevien nuorten työllistymistä ja elämäntaitojen vahvistumista pääkaupunki Liman köyhillä asuinalueilla. Samanaikaisesti tuetaan paikallisen kumppanijärjestö CEDRO:n kehittymistä entistä vahvemmaksi organisaatioksi ja perulaisten nuorten tukijaksi.

”Tähän mennessä suurimmat opit ovat liittyneet siihen, miten erilaisia työskentelytapa ja -ympäristö voivat olla eri kulttuureissa. Suomessa liike-elämässä on tottunut siihen, että asiat toimivat, ihmiset ovat ajoissa ja tekevät minkä lupaavat. Itse pyrimme tuomaan tänne hieman strukturoitua ajattelua,” Salminen pohtii.

Tutustu koko Millennial Survey -tutkimukseen Deloitten sivuilla.

Lisätietoja:
Kira Toivonen
Viestintä, Deloitte
kira.toivonen@deloitte.fi

• Rahoitus

• yhteiskuntavastuu
  • vastuullisuus
  • vapaehtoistyö
  • nuoret
  • y-sukupolvi
  • milleniaalit
  • millenial survey