Tiedote -

Louis Vuitton, Fendi ja Bulgari siivittävät maailman suurinta luksustuoteyritystä

Eurooppalaiset yritysjätit hallitsevat maailman suurimpien luksustuoteyritysten listaa. Maailman suurin luksustuoteyritys on ranskalainen LVMH Moët Hennessy-Louis Vuitton SA, jolle kuuluvat muun muassa Louis Vuitton, Fendi ja Bulgari.

Deloitten Global Powers of Luxury Goods 2015 -tutkimuksen kirkkain tähti on LVMH Moët Hennessy-Louis Vuitton SA, jonka kokonaisliikevaihto tilivuonna 2013 oli 38,7 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Toiseksi sijoittui sveitsiläinen Compagnie Financiere Richemont SA, joka omistaa esimerkiksi Cartier ja Chloé -brändit. Listan kolmas on yhdysvaltalainen The Estée Lauder Companies Inc., joka hallinnoi useita kosmetiikkabrändejä kuten Estée Lauder ja Clinique.

Teknologian kehitys on mullistanut luksustuotealan perinteisiä toimintatapoja ja aiheuttanut harmaita hiuksia monille alan toimijoille. Milleniaalit edustavat yhä suurempaa osuutta luksustuoteyritysten kohderyhmästä. Sosiaalisesti verkostoituneina digiajan kasvatteina he hyödyntävät aktiivisesti teknologioiden tuomia mahdollisuuksia ja luovat toiminnallaan uusia myyntikanavia.

”Milleniaaleista jo noin 60 % käyttää internetiä etsiessään tietoa luksustuotteista ja 30 % sosiaalista mediaa erilaisten alennuksien löytämiseen. Teknologian kehityksen myötä ostoskanavat muuttuvat ja niiden oikeanlainen hyödyntäminen onkin yhä useammin elinehto myös monille luksustuotealan yrityksille”, huomauttaa Deloitten kaupan alan ja kuluttajatuotteiden toimialajohtaja Jussi Sairanen.

Tutkimuksesta selviää, että monien luksustuoteyritysten taloudellinen tilanne on tällä hetkellä vakaa, mutta tilanteeseen ei kannata tuudittautua. Positiivista on, että luksustuotteiden tietyt avainmarkkinat näyttävät merkkejä kasvusta. Yhdysvaltojen, Euroopan ja Japanin talouskasvu on kiihtynyt ja esimerkiksi Yhdysvaltojen talous kasvaa nopeammin kuin kertaakaan vuoden 2005 jälkeen. Toisaalta kuitenkin Intiaa lukuun ottamatta talouskasvu BRIC-maissa (Brasilia, Venäjä, Intia ja Kiina) näyttää takkuiselta. Esimerkiksi maailman suurin talousmahti Kiina on ongelmissa ja hallituksen toimista huolimatta maan talous jatkaa hidastumistaan.

Kymmenen suurinta luksustuoteyritystä tilikaudella 2013 (suluissa maa ja luksustuotteista saatu liikevaihto USD milj.):

1. LVMH Moët Hennessy-Louis Vuitton SA (Ranska, 21 761)
  2. Compagnie Financiere Richemont SA (Sveitsi, 13 429)
  3. The Estée Lauder Companies Inc. (Yhdysvallat, 10 969)
  4. Chow Thai Fook Jewellery Group Limited (Hong Kong, 9 979)
  5. Luxottica Group SpA (Italia, 9 713)
  6. The Swatch Group Ltd. (Sveitsi, 8 822)
  7. Kering SA (Ranska, 8 594)
  8. L’Oréal Luxe (Ranska, 7 791)
  9. Ralph Lauren Corporation (Yhdysvallat, 7 450)
  10. PVH Corp. (Yhdysvallat, 6 200)

Tutustu tutkimukseen tarkemmin nettisivuillamme.

Lisätietoja:

Jussi Sairanen
Osakas, kuluttajatuotteiden ja kaupan alan toimialajohtaja, Deloitte
jussi.sairanen@deloitte.fi

• Rahoitus

• asiantuntijaorganisaatio
  • deloitte
  • tutkimus
  • kaupan ala
  • luksustuotteet
  • luksus
  • kuluttajakäyttäytyminen