Talousjohtajien optimismi palautumassa

Deloitten CFO Survey -raportin mukaan jatkuva talouden kuohunta ja rahoitusmarkkinoiden epävarmuus ovat pitäneet riskitason yhä normaalia korkeammalla, mutta suomalaiset talousjohtajat ovat aiempaa optimistisempia tulevaisuuden suhteen. Euroalueen hajoamista tai tuplataantumaa talousjohtajat eivät pidä todennäköisinä.

Valtaosa vastanneista talousjohtajista pitää oman yrityksensä taloudellisia näkymiä vastaavina (41 %) tai positiivisempina (38 %) kuin kuusi kuukautta sitten. Vielä syksyn 2011 kyselyssä jopa 39 prosenttia uskoi aiempaa jokseenkin huonompiin näkymiin, kun tällä kertaa osuus putosi vain 15 prosenttiin.

”Vastanneet talousjohtajat kokivat ulkoiset epävarmuustekijät merkittävästi kohonneiksi. Muun muassa eteläisen Euroopan vaikeuksissa olevien talouksien selviytymistaistelu on näkynyt jo pitempään osakemarkkinoiden heittelyssä. Talousjohdon optimismi oman yrityksen näkymistä viestii silti vahvasti, että pääasiallisena haasteena on nimenomaan makrotalouden kehitys”, Deloitten CFO-ohjelmasta vastaava partneri Tuomo Salmi sanoo.

Yli puolet talousjohtajista arvioi tuplataantuman todennäköisyyden seuraavan kahden vuoden kuluessa pienemmäksi kuin 30 prosenttia. Makrotason epävarmuuksista riippumatta neljä viidestä vastaajasta piti epätodennäköisenä myös sitä, että yksi tai useampi euromaa jättäisi yhteisvaluutan vuoden 2012 loppuun mennessä. Tämän mahdolliset suorat vaikutukset omaan liiketoimintaan nähtiin pieninä, eikä niihin varautumista koettu olennaiseksi.

Kestävää kassavirran kasvua?

Odotukset kassavirran kehittymisestä hajaantuivat, mutta olivat selvästi positiivisemmat kuin puoli vuotta sitten. Nyt yhteensä 46 prosenttia talousjohtajista odotti yrityksensä nettokassavirran kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana enintään 10 prosenttia (31 %) tai yli 10 prosenttia (15 %). Vajaa kolmannes (28 %) odotti kassavirran pysyvän entisellään ja yhteensä 23 prosenttia sen laskevan lähitulevaisuudessa.

Valtaosa talousjohtajista ilmoitti kuitenkin keskittyvänsä ennemmin kulujen karsimiseen kuin harkitsevansa pääoman käytön lisäämistä, mikä voi vaikuttaa kassavirran kasvun kestävyyteen.

”Yritysten pääoman käyttöä seurataan yleensä tiukasti epävarmoissa olosuhteissa ja erityisesti niiden pitkittyessä. Talousjohtajien prioriteetteina pysyvät varmasti kannattavuus, kassavirran turvaaminen ja kulujen karsiminen”, Tuomo Salmi jatkaa.

Kasvusuuntaa yritysjärjestelyissä

Yritysjärjestelyrintamalla tapahtui viime vuoden aikana aktivoitumista. Edellisessä CFO-kyselyssä trendin odotettiin olevan jälleen hiljenemässä, mutta nyt jo 63 prosenttia vastanneista uskoi yritysjärjestelyiden lisääntyvän jonkin verran (syksyllä 2011 vastaavasti 31 %). Enää 5 prosenttia uskoi yritysjärjestelyiden vähenevän (syksyllä 39 %).

”Markkinoiden epävakaus pakottaa yritykset yhä pysymään valmiustilassa toimintansa sopeuttamiseen, mutta yritysjärjestelyjen nähdään olevan palaamassa normaalitasolle. Usko oman yrityksen näkymiin voi vahvistaa halua tarttua kasvustrategian toteutukseen jo lähitulevaisuudessa. Kasvupoluista uusille markkinoille, tuotteisiin tai palveluihin laajentuminen näkyvät talousjohtajienkin agendalla”, arvioi Eija Kuittinen, Deloitten suuryritysten M&A-palveluista vastaava partneri.

Yli puolet talousjohtajista (57 %) piti selvityksessä suomalaisia yrityksiä aliarvostettuina. Tämä saattaa juontaa juurensa aiemman OMX Helsinki -indeksin laskun vaikutuksiin.

Rahoituksen riskit kasvussa, lainajärjestelyitä näköpiirissä

Entistä useampi vastaajista (44 %) näki taseriskiensä kohonneen viimeisen vuoden aikana. Jo puolet talousjohtajista suunnitteli uuden lainan ottamista tai lainaehtojen uudelleenneuvottelua seuraavien 12 kuukauden aikana. Tätä piti erittäin todennäköisenä 29 prosenttia ja todennäköisenä 24 prosenttia vastaajista (syksyn kyselyssä vastaavasti 14 % ja 14 %).

Hyvin alhaisena pidetty korkotaso sai 36 prosenttia talousjohtajista pitämään pankkirahoitusta edelleen houkuttelevana vaihtoehtona. Pankkirahoituksen saatavuus jakoi vastaajien mielipiteet. 38 prosenttia uskoi pankkirahoitusta olevan saatavilla helposti tai jokseenkin helposti. Lainaehdot ovat kuitenkin tiukkoja riskialttiille yrityksille: yhteensä 33 prosenttia vastaajista piti pankkirahoituksen saamista vaikeana.

Jopa puolet kyselyn vastaajista (51 %) piti nykyhetkeä otollisena aikana laskea liikkeelle joukkovelkakirjoja. 55 prosentin mielestä vieläkään ei ole sopiva hetki uusanteihin.

Tiedot tutkimuksesta
Deloitten 15 maassa säännöllisesti toteutettava CFO Survey -selvitys mittaa suurten yritysten pääoman käyttäjien käsityksiä arvostuksista, riskeistä ja rahoituksesta. Suomessa kevään verkkokysely lähetettiin 388 talousjohtajalle maaliskuussa 2012. Vastanneet edustivat useita eri toimialoja ja heidän yrityksistään 90 prosenttia oli liikevaihdoltaan yli 50 miljoonan euron suuruisia. Tutkimuksen vastausprosentti oli 10, mitä voidaan kohderyhmä huomioon ottaen pitää kohtalaisena.

Tutkimusraportti on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.deloitte.fi.

Lisätietoja:
Tuomo Salmi
CFO-ohjelmasta vastaava partneri, Deloitte

Eija Kuittinen
Suuryritysten M&A-palveluista vastaava partneri, Deloitte

etunimi.sukunimi(at)deloitte.fi

• Rahoitus

• euroalue
  • yritysjärjestely
  • pääoma
  • suomi
  • cfo survey