Tiedote -

Tietohallintojohtajat tavoittelevat innovointia ja kasvua mutta investoivat päivittäiseen IT-toimintaan

Tietohallintojohdon tärkeimmät tavoitteet ympäri maailman ovat innovointi ja liiketoiminnan kasvu. Suurin osa IT-budjetista käytetään kuitenkin päivittäisiin IT-toimintoihin ja olemassa olevien järjestelmien kehittämiseen ja ylläpitoon. Liiketoimintaympäristön jatkuva muutos vaatii tietohallintojohtajilta tasapainoilua innovaation ja perustoimintojen välillä sekä uudenlaista kasvua johtajana.

Tietohallintajohtajat globaalisti käyttävät keskimäärin vain 16 % IT-budjetistaan innovaation ja kasvun edistämiseen, vaikka he kokevat innovaation yhdeksi tärkeimmistä tavoitteistaan. Tiedot selviävät asiantuntijaorganisaatio Deloitten vuosittaisesta globaalista CIO-tutkimuksesta.

”Suomessa IT-budjettia innovointeihin ja kasvuun on vielä vähemmän, vain 12 % kokonaisuudesta. Yli puolet suomalaisista tietohallintojohtajista myöntää, että uusiin teknologioihin investoidaan liian vähän eikä suomalaisten yritysten digi-kyvykkyys ole riittävällä tasolla. Kuitenkin yli 40 % tietohallintojohtajista uskoo, että erilaiset uudet teknologiat vaikuttavat merkittävästi yrityksen liiketoimintaan seuraavan kahden vuoden aikana”, kertoo Deloitten konsultointipalveluista vastaava johtaja Seppo Kokko.

Tietohallintojohtajilla on globaalisti lähes samat prioriteetit, jotka he kokevat liiketoiminnan kannalta tärkeiksi. Lähes puolet tietohallintojohtajista nimesi tärkeimmäksi tavoitteeksi yrityksen toimintakyvyn turvaamisen. Etusijalle nostetaan myös innovointi (45 %), asiakkaat (45 %), kustannukset (45 %) ja kasvu (44 %). ”Suomessa IT-johto ajattelee globaaleja kollegoitaan enemmän yrityksen asiakkaita, sillä suomalaisista tietohallintojohtajista lähes 70 % kokee asiakkaat ykkösprioriteettinaan. Suomessa suuremman painoarvon saavat myös yrityksen rakenteiden päivittäminen, etenkin jos taustalla on yritysjärjestely, jonka jäljiltä muutoksia ei ole viety täysimittaisesti IT:hen asti”, toteaa Deloitten johtaja Markku Viitanen. Suomessa tietohallintojohtajat painottavat tavoitteinaan myös yrityksen toimintakykyä (61 % vastaajista) ja innovointia (50 % vastaajista).

Tutkimuksen mukaan liiketoiminnan kannalta keskeisimmät IT-tavoitteet vaihtelevat toimialoittain. ”Teknologia-, telekommunikaatio- ja finanssitoimialalla tietohallintojohtajat nimesivät innovoinnin tärkeimmäksi liiketoiminnan määrittämäksi IT-tarpeeksi. Teollisuudessa, terveydenhuollossa ja kuluttajabisneksessä IT-johdolta odotetaan erityisesti yrityksen toimintakyvyn turvaamista. Julkishallinnossa reilusti yli puolet vastaajista nimesi kustannukset tärkeimmäksi prioriteetikseen”, kertoo Viitanen.

Tietohallintojohtajan ja muiden johtotason henkilöiden väliset suhteet saattavat vaikuttaa IT-budjetin kokoon ja mahdollisuuteen priorisoida eri IT-päätöksiä budjetin sisällä. Globaalisti noin 70 % tietohallintojohtajista kertoi, että heillä on erinomainen tai erittäin hyvä suhde talousjohtajan kanssa ja 51 % kuvasi näin myös suhdettaan yrityksen toimitusjohtajaan. Tietohallintojohtajista kuitenkin vain 42 % tunnistaa itsensä yhdeksi liiketoimintastrategian johtajaksi tai alullepanijaksi. ”Tänä päivänä yritysten johto odottaa tietohallintojohtajilta valmiutta ennakoida liiketoiminnan muutosta ja tukea sitä teknologian avulla. Tietohallintojohtajilla onkin valtava mahdollisuus tukea yrityksen innovaatiota ja kasvua nykyisessä globaalissa ja verkottuneessa liiketoimintaympäristössä. Tämä vaatii tietohallintojohtajilta hyviä suhteita johtoryhmään, omien johtajataitojen kehittämistä, kykyä edistää innovaatiota ja kehitystä sekä samaan aikaan varmistaa luotettavat ja kustannustehokkaat IT-toiminnot”, toteaa Kokko.

Kansainvälisen asiantuntijaorganisaatio Deloitten toteuttama globaali CIO Survey 2015 -tutkimus keräsi näkemyksiä yli 1 200 tietohallinto- ja IT-johtajalta 43 eri maasta. Tutkimus on ladattavissa osoitteesta www.deloitte.fi.

Lisätietoja:

• tietohallinto
  • suomalainen
  • kansainvälinen

Deloitte on maailman johtavia asiantuntijapalveluorganisaatioita. Palveluksessamme on noin 200 000 asiantuntijaa yli 150 maassa. Tarjoamme asiakkaillemme tilintarkastukseen, verotukseen, konsultointiin ja yritysjärjestelyihin liittyviä palveluita. Asiakkainamme on yli puolet maailman suurimmista yrityksistä sekä lukuisa määrä kansallisia yrityksiä, julkisia organisaatioita ja kansainvälisiä kasvuyrityksiä. Suomessa palveluksessamme on yli 400 asiantuntijaa, jotka toimivat 4 toimistossa ympäri Suomen. www.deloitte.fi