Diabetesmessut: Paras hoito on osaavaa ja yksilöllistä

Diabeteksen ja sen hoidon yksilöllisyys on syyskuisten Diabetesmessujen pääteema. Uusi tapahtuma kokoaa yhteen tiedon, vertaistuen ja toimijat, jotka tukevat diabetesta sairastavia ja toimivat sairauden ennalta ehkäisemiseksi.

Diabetesliitto ja Expomark lanseeraavat tänä vuonna uuden tapahtuman. Syyskuun 23.–24. Tampere-talossa pidettävät Diabetes-messut tarjoaa tietoa, vertaistukea ja asiantuntijoiden kohtaamisen mahdollisuuksia diabeteksesta kiinnostuneille.

Messujen slogan ”Minun diabetekseni ei ole kansansairaus” painottaa sairauden ja sen hoitamisen yksilöllisyyttä. Se nostaa esiin myös omahoidon tärkeyden diabeetikon arjessa.

– Diabetes on jokaiselle diabeetikolle henkilökohtainen sairaus, jonka hoitamiseen hän tarvitsee yksilölliset keinot. Jo diabetestyyppejä on monia, toteaa Diabetesliiton toiminnanjohtaja Janne Juvakka.

Diabetes on monimuotoinen ryhmä sairauksia, joita yhdistää kohonnut verensokeri. Se koskettaa omakohtaisesti noin puolta miljoonaa suomalaista. Diabeetikkojen läheisiä, hoitotyön ammattilaisia ja sairastumisriskissä olevia on moninkertainen määrä. Oikea tieto ja hoito ovat avaimet hyvään elämään diabeteksen kanssa. Oikea tieto auttaa myös sairauden ennaltaehkäisyssä.

– Diabetekseen tulee suhtautua vakavasti. Silti sen kanssa voi elää hyvällä mielellä ja onnellisesti. Hyvään hoitoon tarvitaan tietoa ja tahtoa monella tasolla, läpi koko Suomen. Vertaistuen merkitys on suuri. Juuri näistä syistä haluamme kohdata ihmiset messutapahtumassa, Juvakka sanoo.

Asiantuntijapuheenvuoroja ja ohjelmaa koko perheelle

Vaikka Diabetesmessut käsittelee vakavaa asiaa, se on viihtyisä ja lämminhenkinen tapahtuma. Messujen aikana seurataan asiantuntijapuheenvuoroja sekä perehdytään tieteen ja teknologian kehitykseen diabeteksen hoidossa.

Diabetesmessut ovat monipuolinen katsaus diabeteksen päätyyppien, tyypin 1 ja tyypin 2 diabeteksen, ehkäisyn ja hoidon mahdollisuuksiin. Toisena messupäivänä esillä ovat vahvasti tyypin 1 diabeteksen aiheet ja ohjelma on suunnattu myös perheille.

– Diabeteksen hoitaminen ei ole vain verensokerin hoitamista tai lääkehoitoa. Hoidon perustan muodostavat terveelliset elintavat, omahoito, insuliinin puutoksen korvaaminen ja erilaiset lääkehoidot. Hoidon entistä parempi ja tehokkaampi yksilöllinen räätälöinti on tulevaisuuden mahdollisuus ja haaste, toteaa messuilla esiintyvä ylilääkäri Pirjo Ilanne-Parikka.

Koko tapahtuman ajan näyttelyosastoilla on tavattavissa diabeteshoitajia, lääkäreitä, jalkahoitajia, fysioterapeutetteja sekä diabeteksen hoitoon tarvittavien välineiden ja lääkkeiden valmistajien edustajia.

– Diabetesmessujen sisältö vastaa niin diabeetikkojen kuin terveydenhuollon ammattilaisten kysymyksiin. Valtakunnallinen tapahtuma kokoaa nyt ensimmäistä kertaa yhteen Suomen parhaan osaamisen ja suuren yleisön, kertoo Expomarkin toimitusjohtaja Tomi Niemi.

Lisätietoja:

www.diabetesmessut.fi

Janne Juvakka, toiminnanjohtaja, Diabetesliitto, p. 040 591 7098, janne.juvakka@diabetes.fi

Tomi Niemi, toimitusjohtaja, Expomark Oy, p. 040 765 6248, tomi.niemi@expomark.fi

• diabeteksen ehkäisy
  • diabeteksen lisäsairaudet