Huhtikuun Diabetes ja lääkäri katsoo terveydenhuoltoa potilaan silmin

D&L kansi 22015

Huhtikuun Diabetes ja lääkäri -lehdessä katsotaan terveydenhuollon toimintaa asiakkaan silmin: Miten tyypin 1 diabeetikoiden hoito pitäisi järjestää, jotta he saisivat kaiken sen tuen, jota vaativa omahoito edellyttää? Diabetesliiton ylilääkäri Pirjo Ilanne-Parikka kertoo hoitojärjestelmään ehdotetuista korjausliikkeistä.

Millaista ravitsemusohjausta tyypin 1 diabeetikot toivovat? Tätä selvitettiin Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä. Samalla otettiin selvää, millaista ohjausta sairaanhoitopiirin alueella nykyisin on tarjolla ja keille.

Miksi diabeetikot eivät ota käyttöön uusia upeita laitteita, joita tulee omahoitoon, kummasteltiin kansainvälisessä diabetesalan teknologiakokouksessa. Kummastelijoita kehotettiin asettumaan potilaan asemaan ja tutkimaan, mikä estää omahoitoa. Ovatko laitteet tarpeeksi luotettavia ja helppokäyttöisiä? Kokouksesta raportoi TAYS:n lastenklinikan diabeteslääkäri Marja-Terttu Saha.

Lehden muita aiheita ovat

• haiman kajoamaton kuvantaminen
  • elämäni diabeteksen kanssa: professori Tapani Rönnemaa kertoo työstään diabeteslääkärinä
  • uutta ruskeasta rasvasta: kylmäaltistus muuttaa valkoiset rasvasolut aktiivisemmiksi beigesoluiksi
  • Diabetesliiton ammatillisten jäsenjärjestöjen toiminta
  • diabeteksen hoidon erikoissairaanhoitajakoulutus Ruotsissa.

Lue maksuton lehti näköislehtenä tai pdf-muodossa

• diabetesmedia