Lääkekorvausuudistus ei saa estää diabeteksen hyvää hoitoa

Diabetesliitto on antanut sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon lääkekorvausjärjestelmän uudistamisesta.

Lääkorvausjärjestelmään on suunniteltu muun muassa alkuomavastuu, joka koskisi kaikkia 18 vuotta täyttäneitä.

Hyvää esityksessä on se, että muutokset hyödyttäisivät niitä, jotka käyttävät paljon tai kalliita lääkkeitä.

Diabetesliitto ei pidä hyväksyttävänä, että välittömästi elämää ylläpitävää lääkehoitoa tarvitsevat ihmiset joutuisivat vuosittain maksamaan hengestään alkuomavastuun. Elämää välittömästi ylläpitävä lääkehoito tulee jättää vuosittaisen alkuomavastuun ulkopuolelle. Ongelma kohdentuu erityisesti niihin diabeetikoihin, jotka ovat täysin riippuvaisia insuliinista eivätkä käytä muita korvattavia lääkkeitä. Näitä diabeetikoita ei ole kovin paljon, joten elämää ylläpitävän lääkehoidon jättäminen alkuomavastuun ulkopuolelle ei tulisi kalliiksi.

Diabetesliitto on huolissaan siitä, että lääkekorvausjärjestelmän uudistus hankaloittaa uusien lääkkeiden pääsyä sairausvakuutuskorvauksen piiriin. Asianmukainen lääkehoito tulee turvata jatkossakin kaikille diabeetikoille sosioekonomiseen asemaan katsomatta.

Lue lausunto kokonaisuudessaan tästä.

Aiempi kannanotto aiheesta: Oikeus elämään säilytettävä maksuttomana

• kannanotot