WHO:n tuore sokerisuositus on linjassa suomalaisten suositusten kanssa

ompot2b

Maailman terveysjärjestö WHO on tänä vuonna antanut ruuan sokeripitoisuutta koskevan suosituksen.

Suosituksen sisältö on hyvin yksinkertainen: suositellaan lisätystä sokerista saatavan energian määrän pysyvän alle 10 prosentissa kaikesta energiansaannista.

Lisäksi suosituksessa todetaan, että hampaiden reikiintymisen kannalta vieläkin vähempi sokerin käyttö voisi olla edullista – jopa vain alle 5 % energiansaannista.

Suosituksen uutisointi tiedotusvälineissä ja suosituksesta käyty keskustelu sosiaalisessa mediassa on herättänyt hämmennystä diabeetikoissa ja heidän lähipiirissään.

– Suositeltu alle 10 % energiansaannista on sama kuin on ollut suomalaisissa koko väestölle tarkoitetuissa suosituksissa jo pitkään, uusin suositus viime vuodelta. Diabetesruokasuosituksessa tämä sama suositus on ollut jo 1980-luvulta saakka, muistuttaa Diabetesliiton ravitsemusterapeutti Eliina Aro.

WHO:n suosituksessa lisätyksi sokeriksi katsotaan tavallinen sokeri (eli sakkaroosi) ja yksinkertaiset sokerit (kuten fruktoosi ja glukoosi), joita lisätään juomiin tai ruokiin teollisuudessa, ruuanvalmistuksessa tai ruokailija itse lisää. Lisäksi tähän ryhmään lasketaan hunajassa, siirapissa, hedelmämehuissa tai mehutiivisteissä oleva sokeri.

WHO:n suosituksessa lisätyksi sokeriksi ei lasketa esimerkiksi marjojen, hedelmien tai maidon luontaista sokeria.

Sokerin käytöstä diabeetikon ruokavaliossa voit lukea lisää täältä.

Linkit:

Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014

Diabeetikon ruokavaliosuositus 2008

WHO:n sokerisuositus 2015 (englanninkielinen)

• diabeteksen ehkäisy