Vuoden diabetesteko tavoittelee turvallisuutta vanhusten insuliinihoitoon - Hyvinkään kaupungin sosiaali- ja terveystoimi palkittiin Diabetes 2016 -messuilla

Vuoden diabetesteko -palkinnon saa tänä vuonna Hyvinkään kaupungin sosiaali- ja terveystoimi kotihoidon ja asumispalveluiden hoitajien kouluttamisesta insuliinihoidon turvalliseksi toteuttamiseksi.

Iäkkäitä diabeetikoita hoitavan henkilöstön koulutuksen palkitseminen nostaa esiin sen, että ikäihmisissä on yhä enemmän diabeetikoita. Hyvän diabeteksen hoidon ansiosta myös tyypin 1 diabeetikoita on enemmän vanhuspalveluiden piirissä. Iäkkäiden diabeetikoiden hoidon kehittämistarve tuli esiin myös Diabetesbarometrissa 2015.

- Terveydenhuollon toimijan palkitseminen kannustaa toivottavasti muitakin hoitoyksikköjä diabeteshoidon kehittämistyöhön sekä korostaa yhteistyön merkitystä diabeetikoiden parhaaksi Diabetesliiton strategisten linjausten mukaisesti, Diabetesliiton hallitus perustelee valintaansa palkinnon saajaksi.

Palkinnon vastaanottivat Diabetes 2016 -messuilla 23.9.2016 diabeteshoitaja Tarja Mattila, diabeteshoitaja Ritva Ryhänen, diabeteshoitaja Eija Rontu, diabeteslääkäri Teija Nyandoto ja diabeteslääkäri Susanna Satuli-Autere. He yhdessä toteuttivat Hyvinkään kotihoidon työntekijöiden innovatiivisen koulutuksen.

- Lähtökohta oli se, että kotihoidossa ilmeni tietyntyyppisiä haittatapahtumia toistuvasti. Kotihoidossa työntekijät vaihtuvat usein ja heillä on vastuullaan vaikeahoitoisiakin potilaita, diabeteslääkäri Susanna Satuli-Autere kuvaa lähtötilannetta.

Kolmen diabeteshoitajan ja kahden diabeteslääkärin työryhmä kehitti yhteistyössä kotihoidon kanssa koulutuspäivän, jossa ei istuttu luennoilla, vaan ennakkoperehtymisen jälkeen kotihoidossa insuliinihoitoa toteuttavat työntekijät osallistuivat toiminnalliseen oppimispäivään.

- Osallistujat (noin 30 henkilöä) jaettiin viiteen ryhmään. Kaikki kiersivät viisi eri aiheista oppimispistettä, joissa ratkottiin kuvitteellisen potilastapauksen avulla insuliinihoidon ongelmia. Työpisteissä oli keskustelua vetämässä joko diabeteshoitaja tai diabeteslääkäri, Satuli-Autere kertoo.

Kotihoidon työntekijöiden pohjakoulutuksessa ei insuliinihoitoa käsitellä kovin laajasti.

- Onkin tärkeää, että insuliinihoidosta tulee kokonaiskuva, jotta osaa kysyä ja kyseenalaistaa. Esimerkiksi pienikokoisen asiakkaan hyvin suuret insuliiniannokset voivat aiheuttaa vakavia ongelmia, Satuli-Autere mainitsee.

Koulutuksen lopputulos ei ollut vain uutta oppia kotihoidon työntekijöille, vaan diabeteksen hoidon ammattilaiset saivat paljon uutta tietoa kotihoidon työskentelyoloista.

- Jos asiakkaalla on matala verensokeri mutta jääkaappi on tyhjä, mitä tehdään? Tai jos asiakkaan matala tai korkea verensokeri tarvitsisi seurantaa, mutta on kiire seuraavan asiakkaan luo, miten toimitaan? Kotihoitoa toteutetaan vaativissa oloissa ja opimme kotihoidon oloista paljon. Pyrimme tekemään listan ohjeista miten tulisi toimia eri tilanteissa; milloin soitan ambulanssin, milloin kysyn neuvoa ja mistä.

Ensimmäisen, kotihoidon työntekijöille tarjotun koulutuksen jälkeen Hyvinkäällä koulutettiin myös asumispalveluiden työntekijöitä.

- Tavoitteenamme on toteuttaa koulutuksia vuosittain tästä eteenpäin.

Viime vuonna Vuoden diabetesteko -tunnustuspalkinnon saivat Ykköstyypin diabetesaikuiset -Facebook-kanavan perustaja Sanna Heinonen ja sen kaksi muuta ylläpitäjää Mikaela Sonntag ja Virpi Kohtamäki.

• vuoden diabetesteko

Suomen Diabetesliitto on diabetesta sairastavien, läheisten ja diabetesammattilaisten yhteisö. 60 vuoden kokemuksella liitto kuuntelee ja ymmärtää, millaista on elää diabeteksen kanssa. Liitosta saa eri kanavien kautta luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa diabeteksesta sekä monipuolista tukea diabeteksen kanssa elämiseen. Diabetesliitto vaikuttaa aktiivisesti päättäjiin ajaen ja puolustaen hyvän hoidon edellytyksiä. Diabeteskeskuksen kursseilla saa tiedon ja asiantuntija-avun lisäksi korvaamatonta vertaistukea. Ammattilaisia kouluttamalla liitto kehittää diabeetikoiden hoitoa koko maassa. Yksi elämä -hankkeet edistävät kaikkien terveyttä ja hyvinvointia.

Johanna Häme-Sahinoja

Tiedottaja 050 310 6601