Uutinen -

Eaton Electrical varmisti Jukolan viestin ajanoton ja IT-järjestelmien toiminnan

Kuva: Jukka Lämsä

Jukolan viesti maailman suurin viestisuunnistustapahtuma

2015 vuoden Jukolan viesti järjestettiin Paimiossa kesäkuun toisena viikonloppuna. Jukolan viesti on maailman suurin viestisuunnistuskilpailu, johon osallistui noin 18 000 juoksijaa. Naisten joukkueita oli yli 1 300 ja yön yli kestävässä miesten viestissä reilut 1 500 joukkuetta. Naisten voitto meni tänä vuonna ruotsalaisseura Domnarvets GoIF:lle ja miesten viestivoitto norjalaiselle Kristiansand OK:lle. Kaukaisimmat kilpailijat tulevat Pohjois-Amerikasta ja Uudesta Seelannista.

Tapahtumasta tekee ainutlaatuisen se, että miesten viesti kilpaillaan yön aikana, ja kisakylä pysyy aktiivisena. Jukolan viestissä samaan kilpailuun osallistuivat yhtä aikaa, tasavertaisilla radoilla ja rasteilla, maailman huiput ja harrastajajoukkueet.

Paljon kriittistä tekniikkaa

Näin suuren tapahtuman toteuttamiseen virheettömästi läpi, vaaditaan nykypäivänä paljon tekniikkaa. Kaikki ajanotto ja kilpailun seuranta tapahtuu sähköisesti. Pienikin häiriö sähkönsyötössä tai sen laadussa vaikuttaisi koko tapahtuman läpivientiin. Potentiaalisimmat riskitekijät ovat ukkonen, ylikuormitustilanne tai kaapeleiden katkeaminen. Sen seurauksena tulospalvelu lakkaisi toimimasta, internet-yhteydet kisakylään katkeaisivat, televisiointi keskeytyisi ja kisakylän lukuisat kauppa- ja ravintolapalvelut lakkaisivat toimimasta.

Eaton turvaamassa häiriöttömän toiminnan

- UPSit ovat kriittinen osa IT-verkkoa, minkä takia olemme kriittisiä toimittajan valinnassa, kertoo tapahtuman IT vastaava Niko-Petteri Salo. - Ajanoton pettäminen tai IT-verkon vikaantuminen johtaisi pahimmillaan katastrofaaliseen kilpailun epäonnistumiseen ja tuhansiin tyytymättömiin urheilijoihin. Tällaiseen Suomen suunnistuksella ei yksinkertaisesti ole varaa, toteaa Salo.

Edistykseksellinen ja laaja IT verkko mahdollistaa haastavan ajanoton ja koko tapahtuman

Massiivisen suunnistustapahtuman ajanotto edellyttää 100 hengen tiimin saumatonta yhteistyötä. Ajanoton ja tuloslaskennan tietoverkossa on kaikkiaan 74 tietokonetta. Valokuitua IT-verkossa on noin 20 km:n verran. Maastossa kuitua on noin 12 km ja kisakeskuksessa 6 km. Tapahtumaa varten rakennetussa IT-verkossa on 9 kpl Eatonin UPSeja turvaamassa häiriöttömän sähkönsyötön. UPS-laite suojaa koneita mm. sähkökatkoilta sekä jännitehäiriöiltä. Ajanotossa kaikki järjestelmät on kahdennettu ja UPS-suojattu. Koko verkon kriittisin osa on runkokytkin, jota niin ikään Eatonin UPS on turvaamassa.

Massiivinen talkootyön voimannäyttö

Ennen kisaviikonloppua 100 hengen IT-tiimi on tehnyt valmistelutyötä noin kahden vuoden ajan. Työtä on tehty talkoilla tunteja laskematta. Päävastuut tehtävissä ovat henkilöillä, joilla on ammattinsa tai harrastuksenvuoksi osaamista ryhtyä tehtävään. Tänä vuonna Niko-Petteri Salon vastuulla oli kilpailuorganisaation IT-toiminnot. Maanmittausinsinöörinä siviilissä työskentelevälle Salolle kartat ovat hyvinkin tuttuja, mutta IT-osaamisen hankkiminen on ollut oman aktiivisuuden tulosta.

Kriittisen ja monimutkaisen ajanoton lisäksi tietokoneita tarvitaan myös kilpailijoiden sisäänluvussa, leimantarkistuksessa ja tulospalvelussa. Itse ajanotto perustuu ns. EMIT-järjestelmään, johon kuuluu rastilla oleva leimauslaite ja juoksijan mukana kulkeva leimauskapula (EMIT). Juoksijan on käytävä rastit hänelle oikeassa järjestyksessä ja leimattava ajanottolaitteensa jokaisella rastilla. Leiman puuttuminen aiheuttaa suorituksen hylkäämisen.

Edistyksellisen online-tulospalvelun ansiosta kilpailu on entistä katsojaystävällisempää. Kärkijoukkueilla on mukanaan GPS-lähetin, jonka avulla eri joukkueiden reitinvalintoja ja etenemistä on mahdollista seurata internetin live-kartalla sekä TV:ssä että kisakeskuksessa suurelta näytöltä.

Kaikki tämä rakennetaan talkootyöllä kireällä aikataululla ja puretaan parissa päivässä tapahtuman jälkeen.

Eaton-Jukola yhteistyötä 80-luvulta lähtien

- Eaton Jukola yhteistyöhistoria ulottuu 80-luvulle saakka. Eatonin henkilöstön osaaminen ja maailmanluokan tuotteet tekivät toimittavalinnasta helpon, jatkaa Salo.

Eaton on globaali sähköalan yritys jolla on yli 102 000 työntekijää ja tuotteita myydään 175 maassa. Suomessa Eatonilla on myynnin lisäksi, valmistusta ja tuotekehitystä. Eaton jatkaa Fiskarsin pitkää, 1960-luvulta alkanutta UPSien valmistusperinnettä Suomessa ja on yksi harvoista tietotekniikka-alan yrityksistä, jolla on laajamittaista tuotantoa Suomessa. Eaton on Suomen UPS-markkinajohtaja.

• Urheilu

• sähkönsyöttö