Tiedote -

Eaton varustaa norjalaisen BlueFjords-datakeskuksen tehokkaalla ja laajennettavalla UPS-ratkaisulla

Sähkönhallintayritys Eatonin tehokkaat keskeytymättömän virransyötön laitteet (UPS) ovat keskeinen osa Norjan Jostedal-laaksossa sijaitsevan BlueFjords-datakeskuksen turvallista ja helposti skaalautuvaa energiaratkaisua.

BlueFjords sijaitsee lähellä Jostedalin valtavaa jäätikköä, joka takaa viileän, vakaan ilmaston. Datakeskus saa sähkönsä lähellä sijaitsevalta, luotettavalta sähköasemalta, jota syöttää neljä erillistä vesivoimalaitosta. Hyvä sijainti ei kuitenkaan yksin riitä takaamaan BlueFjordsin asiakkailleen tarjoamaa poikkeuksellisen hyvää palvelua – uusi datakeskus tarvitsee myös ehdottoman luotettavan sähköjärjestelmän.

BlueFjords valitsi Data Center Technology AS:n, palvelinkeskusten suunnittelun ja toteuttamisen asiantuntijan, luomaan uuden datakeskuksen kattavan kokonaisratkaisun. Ratkaisun tuli varmistaa paras mahdollinen vikasietoisuus ja energiatehokkuus, ja olla sen lisäksi myös skaalautuva, mikä mahdollistaa helpon ja kustannustehokkaan laajentumisen tulevaisuudessa.

Laajan UPS-markkina- ja tuotetuntemuksensa pohjalta Data Center Technology valitsi projektin sähkönsyötön ytimeksi Eatonin Power Xpert 9395P UPS -laitteet. Päätökseen vaikuttivat Eatonin UPS-laitteiden todistettu luotettavuus, parhaan suojaustason tarjoava Double Conversion -kaksoismuunnostopologia sekä mahdollisuus kahden uuden teknologian, Energy Saver System (ESS) -energiansäästötoiminnon ja HotSync-rinnankäyntitekniikan käyttöönottoon.

Parhaan mahdollisen vikasietoisuuden saavuttamiseksi kaksi 275 kVA:n UPS-laitetta kytkettiin kahdennettuun A + B -kokoonpanoon. Ratkaisussa yksi UPS pystyy syöttämään virtaa kaikkiin palvelinkeskuksen suojattuihin kuormiin, vaikka toinen UPS olisi pois käytöstä esimerkiksi vian tai huollon takia.

Power Xpert 9395P UPS-laitteissa käytetty ESS-teknologia on tärkeä edistysaskel perinteisiin kaksoismuunnosmalleihin verrattuna, sillä se parantaa energiatehokkuutta merkittävästi. Jo vakiotoimintotilassa Power Xpert 9395P tuottaa alan parhaan hyötysuhteen, jopa 96,3 prosenttia, mutta verkon tulovirran laadun ollessa hyvä, ESS-toiminto nostaa sen 99 prosenttiin. Tämä vähentää UPS-laitteen kuluttamaa energiaa huomattavasti, minkä ansiosta laite tuottaa myös vähemmän lämpöä. Se vähentää jäähdytystarvetta ja -kuluja, ja parantaa samalla laitteen luotettavuutta sekä pidentää UPSin käyttöikää.

ESS-tilaa ohjaavat kehittyneet, digitaaliset signaalinkäsittelytekniikat (DSP), jotka valvovat jatkuvasti verkkovirran laatua. Laadun ollessa hyvä, sähkövirta toimitetaan suoraan verkosta kuormille, mikä maksimoi UPSin hyötysuhteen. Myös tässä tilassa UPS suodattaa kuormille tulevan sähkön ja elimiminoi mahdolliset transientit tehokkaasti ja luotettavasti. Havaitessaan verkkovirran laadun heikentyneen, UPS vaihtaa moodinsa kaksoismuunnostilaan alle kahdessa millisekunnissa. Vaihtoon käytettävä aika on niin lyhyt, ettei se vaikuta herkimpiinkään kuormiin.

HotSync-teknologia on kehittynyt kuormanjakojärjestelmä, joka takaa turvallisen ja luotettavan toiminnan synkronoimalla rinnankäyvät UPS-tehomoduulit ja UPS-laitteet toimimaan yhdessä ilman niiden välistä kommunikaatioyhteyttä. Se eliminoi perinteisillä rinnankäyntitekniikoilla toimiviin UPS-laitteisiin yleisesti liittyvän yhden pisteen vikariskin, mikä parantaa vikasietoisuutta merkittävästi. HotSync tarjoaa erinomaisen skaalattavuuden, sillä kapasiteetin lisäämistä varten jo olemassa olevaan ratkaisuun on mahdollista liittää lisää UPS-laitteita ja tehomoduuleja.

UPS-järjestelmien jatkoksi Data Center Technology toimitti BlueFjordsille ratkaisun myös pienjännitejakeluun. Keskusratkaisu perustuu Eatonin TABULA-järjestelmään ja -teknologiaan, ja kuten UPS-järjestelmä, myös pienjännitejakelu on suunniteltu helposti laajennettavaksi. Johdonsuojakatkaisijat valittiin erityisen huolellisesti parhaan mahdollisen käytettävyyden saavuttamiseksi ja järjestelmähäiriöiden minimoimiseksi oikosulkutilanteessa.

BlueFjordsin datakeskuksen käyttöönoton jälkeen sen sähkönsyöttöjärjestelmä on toiminut täsmälleen suunnitellulla tavalla. Sen korkea hyötysuhde auttaa BlueFjordsia minimoimaan energiakustannukset ja toiminnan ympäristövaikutukset, samalla kun erinomainen luotettavuus ja suojauskyky takaavat palvelun jatkuvuuden ja sekä yrityksen asiakkaiden tiedon turvan.

BlueFjordsin toimitusjohtaja Edvin Brun kommentoi projektin onnistumista: ”Eaton ei ole vain innovaatiojohtaja, vaan myös huippuosaaja jolla on erinomaiset tuotteet ja hyvä maine. Sen ansiosta Eaton valikoitui yhteistyökumppaniksi helposti. Uuden datakeskuksemme suorituskyky vahvistaa, että valinta oli ehdottomasti oikea.”

Lue lisää Eatonin häiriöttömän sähkönsyötön ratkaisuista osoitteesta www.eaton.eu/powerquality. Jos haluat kaikki tuoreimmat uutiset, seuraa Twitter-tiliämme @EatonIT tai etsi Eatonin EMEA-alueen LinkedIn-yrityssivu.

• Tietokone, Televiestintä, IT

• innovaatio
  • hotsync
  • kaksoismuunnostopologia
  • power xpert 9395p
  • vikasieto
  • skaalautuvuus
  • data center technology as
  • jäätikkö
  • vesivoima
  • virransyöttö
  • jostedal
  • bluefjords
  • ups-laite
  • ups-järjestelmät
  • sähkönsyöttö
  • sähkönhallinta
  • konesali
  • energiatehokkuus
  • energiansäästötila
  • energianhallintaratkaisu
  • eaton
  • datakeskus

Eaton on voimanhallinnan yritys, jonka liikevaihto oli 20,9 miljardia dollaria vuonna 2015. Eatonin energiatehokkaat ratkaisut auttavat asiakkaitamme hallinnoimaan sähköistä, hydraulista ja mekaanista voimaa tehokkaasti, turvallisesti ja ympäristöystävällisesti. Eatonilla on noin 95 000 työntekijää ja sen tuotteita myydään yli 175 maassa. Lisätietoja löydät verkkosivuilta www.eaton.eu

Suomessa Eaton on osa Eatonin Electrical -liiketoimintaa. Liiketoiminta kattaa sähkönsyötön varmistuksen, valvonnan ja automaation, valaistuksen, rakenne-, johdotus- ja turvaratkaisut sekä tuotteet vaativiin että vaarallisiin ympäristöihin teknisine palveluineen. Eaton vastaa globaaleilla ratkaisuillaan tämän päivän kriittisiin sähkönhallinnan haasteisiin.

Kotimaan myyntimme vastaa häiriöttömän sähkönsyötön järjestelmistä (UPS), keskijännitekojeistojen, pienjännitekeskusten ja -komponenttien sekä automaatiotuotteiden myynnistä ja huollosta. Suomessa Eaton myös valmistaa UPSeja Eaton-tuotemerkillä. Eaton jatkaa Fiskarsin pitkää, 1960-luvulta alkanutta UPSien valmistusperinnettä Suomessa ja on yksi harvoista tietotekniikka-alan yrityksistä, jolla on laajamittaista tuotantoa Suomessa. Eaton on Suomen UPS-markkinajohtaja. 93 prosenttia Suomen tehtaan tuotteista menee vientiin. www.eaton.fi

Katariina Hellas-Honkasalo

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointipäällikkö +358 400 814 553