Robot Framework ry turvaa testiautomaation tulevaisuuden

24.6.2015 perustettu yhdistys luotiin turvaamaan Robot Framework ‑testiautomaatiotyökalun tulevaisuus. Robot Framework ry:n takana on Eficoden lisäksi kuusi suomalaista ohjelmistoalan yritystä: Omenia, Knowit, Reaktor, HiQ, Qentinel sekä Eliga.

Robot Framework on avoimen lähdekoodin testiautomaatiotyökalu, joka on tuhansien kehitystiimien käytössä ympäri maailman. Sen kehitystä on rahoittanut jo vuosia sen aktiiviseen käyttäjäkuntaan kuuluva Nokia Networks, mutta nyt työkalun tueksi on syntynyt myös oma yhdistyksensä.

Seitsemän testiautomaatioon perehtyneen yrityksen perustama Robot Framework ry haluaa turvata työkalun kehittymisen yhteisöllisesti. Yhdistyksen tavoitteena on kerätä ja jakaa tietoa Robot Frameworkin käytöstä eri organisaatioissa. Vaikka yhdistyksen idea ei ole toteuttaa Robot Frameworkiin tulevia uusia ominaisuuksia, se haluaa toimia elinvoimaisena pohjana itse työkalulle ja sitä ympäröivälle ohjelmistoammattilaisten ekosysteemille.

“Robot Framework on keskeinen työkalu manuaalisen testauksen korvaamisessa ja modernin ohjelmistotuotannon rakentamisessa asiakkaillemme”, kertoo Eficode Devopsia vetävä Marko Klemetti. Hänen tiimiinsä kuuluu muutamia Robot Frameworkin ydinkehittäjiä ja kymmeniä työkaluun muuten perehtyneitä ohjelmistotuotannon asiantuntijoita.

Robot Frameworkin suosio on osa ohjelmistotuotannon automatisaation kehityskulkua. “Testiautomaatio antaa ihmisten keskittyä luovaan ongelmanratkaisutyöhön, kun toistuva laadunvarmistustyö annetaan koneen tehtäväksi”, sanoo Klemetti.

Robot Frameworkillä testitapaukset kirjoitetaan luonnollisella kielellä. Siten muutkin kuin tekniset asiantuntijat ymmärtävät, mitä tuotteen ominaisuuksia testataan ja miten.

Työkalun etuihin kuuluu myös se, että sillä testaus tapahtuu avainsanoihin nojaten. Tästä syystä kaikkia testitapauksia ei tarvitse aina kirjoittaa uudestaan, kun järjestelmä muuttuu. Lisäksi Robot Framework on laajennettavissa erilaisilla kirjastoilla, joten se testaa tarvittaessa mitä tahansa järjestelmää selainpohjaisista verkkokaupoista fyysisiin korttimaksupäätteisiin.

Koska Robot Framework on avointa lähdekoodia, sen käyttö on kaikille ilmaista. Lue lisää Robot Frameworkin kotisivuilta.

• Tietokone, Televiestintä, IT

Marko Klemetti