Elfan säilytysraportti 2018/2019

Elfa esittelee säilytysraportin 2018/2019 Kotitalouksien suurin säilytyshaaste: Vaatteet, joita ei käytetä

Elfa on laatinut jo neljännen pohjoismaisia talouksia koskevan säilytysraportin yhteistyössä YouGov-tutkimusyrityksen kanssa. Pohjoismaissa toteutettuun kyselyyn osallistui yli 4000 henkeä, joista 1011 Suomesta. Kaikissa maissa, myös Suomessa, suurimmaksi ongelmaksi koetaan vaatteet, joita ei käytetä. Raportti osoitti, että monet haluavat ratkaista tämän ongelman. Yksinolo, huono sää ja hyvä musiikki voivat toimia herätteenä säilytysongelmaan tarttumiselle, pohtivat pohjoismaalaiset.

-Säilytystilojen, ihmisten vaatteiden, sekä asusteiden runsauden välillä on selvä yhteys, ne eivät kohtaa, eikä tilaa ole riittävästi. Ensimmäinen askel järkevään säilytykseen on tiedostava kulutus sekä säännöllinen vaatteiden ja tavaroiden läpikäyminen ja kierrätys, toteaa säilytyksen asiantuntija Sari Hokkanen.

Tulokset osoittavat, että peräti seitsemän kymmenestä suomalaisesta (72%) ajattelee, että heillä on tarpeettoman paljon vaatteita ja tavaroita kotona. Yli puolet (59%) ajattelee, että heillä on enemmän vaatteita ja tavaroita kuin tilat kotona sallivat.

Tutkimuksessa käy ilmi, että vaatekaapit ovat kodin haasteellisin paikka pitää järjestyksessä. Suomalaisista (72%) kokee, että suurin ongelma ovat vaatteet, joita ei käytetä. Haasteena on myös käyttämättä jääneet kengät.

Toiseksi haasteellisemmaksi tilaksi koettiin eteinen (70%), jossa pidetään paljon jalkineita, joita ei käytetä.

Kolmantena listalla on keittiö. Suomalaisista 69% kokee, että keittiössä haasteena ovat kodinkoneet, keittiövälineet sekä jätteiden lajittelut, kuten pullokierrätys, paperi, muovi jne.

Stressi yleistä suomalaisten keskuudessa

Tämän vuoden tutkimus osoitti, että säilytyksen miettiminen aiheuttaa pohjoismaalaisilla negatiivisia tuntemuksia. Yli neljännes (27%) suomalaisista kokee turhautumista ja joka viides (19%) saa stressiä siitä, miten vaatteita ja tavaroita kotona säilytetään.

Samaan aikaan kolme kymmenestä suomalaisesta (34%) tuntee olevansa tyytyväinen ja yli yksi kymmenestä (13%) on suorastaan iloinen omista säilytysjärjestelmistään.

Sukupuolten väliset asennoitumiserot ovat kuitenkin suuria. Turhautumisen tunteet ovat lähes kaksi kertaa yleisempiä naisilla, ja stressaantuminen yli kaksi kertaa yleisempää kuin miehillä. Negatiiviset tunteet ovat yleisempiä henkilöillä, joilla on lapsia.

Monet siirtävät säilytysjärjestelmien päivittämistä

Tutkimus osoitti, että useimmat ihmiset haluavat laittaa säilytyksen kuntoon, mutta kodin järjestäminen jää usein ajatuksen asteelle.

Myös valtaosa tutkimuksen suomalaisista vastaajista haluaa ratkaista säilytysongelmansa. Kahdeksan kymmenestä (84%) on ajatellut tarttuvansa ongelmaan, mutta jättänyt suunnitelman toteuttamatta. Näin käy lähes joka toiselle (46%) vähintään kerran kuukaudessa, ja lähes kolmelle kymmenestä (27%) vähintään kerran viikossa.

Yksinolo, pop-musiikki ja vieraat antavat vauhtia säilytyksen järjestämiseen

Suomalaisten mielestä säilytyshankkeiden aloittamista edistävät hyvä mieliala, huono sää ja yksinolo. Taustalla soiva musiikki voi myös auttaa ja suosituimmaksi musiikkilajiksi koetaan pop-musiikki.

Loma-aikaa ja viikonloppuja pidetään myös hyvänä ajanjaksona tarttua säilytyshaasteisiin. Syksyä pidetään vuodenajoista sopivampana säilytysongelmien ratkaisemiseen.

Kysely osoittaa, että myös ystävien kylään kutsuminen voi auttaa projektin käynnistämisessä.

TOP-5 LISTA: Yleisimmät säilytysongelmat

1. VAATESÄILYTYS 72%

1.Vaatteet, joita en käytä

2.Kengät, joita en käytä

2. ETEINEN 70%

1.Kengät, jotka käytössä

2.Kengät, joita en käytä

3. KEITTIÖ 69%

1.Kodinkoneet jne.

2.Lajittelu (paperit, muovit jne.)

4. OLOHUONE 64%

1.Pienet tavarat

2.Pienet elektroniikkatavarat

5. MAKUUHUONE 61%

1.Puolipitoiset vaatteet

2.Päiväpeitto, koristetyynyt

TOP-5 LISTA SUOMI: Tilanteita, jolloin säilytyshankkeita aloitetaan

1.Vieraita tulossa kylään

2.Remontoidessa kotia

3.Kun ostan jotain uutta kotiin

4.Kun minä tai joku perheestä on muuttamassa

5.Kun uudelleensisustan kotiani

TOP-3 LISTA SUOMI: Pop-musiikki inspiroi eniten järjestelyn aloittamisen

1.Pop

2.Rock

3.House/Elektroninen

Faktoja:

Tutkimus kattoi yhteensä 4040 vastaajaa Ruotsista (1012), Tanskasta (1007), Suomesta (1011) ja Norjasta (1010). Tutkimukseen osallistuneet olivat yli 18-vuotiaita, miehiä ja naisia eripuolilta Suomea. Tutkimus toteutettiin elokuussa 2018 Elfa:n tilaaman YouGov-verkkopaneelin kautta.

Vinkkejä yleisimpiin säilytysongelmiin:

Lähde: Sari Hokkanen, säilytyksen asiantuntija, Elfa

Haaste: Liikaa vaatteita ja kenkiä, jotka vievät tilaa kaapissa

Vinkki:

”Ota tavaksi tarkastella vaatekaappia puhdistuslasit silmillä. Poista turhia tavaroita ja vaatteita vähän kerrallaan viikoittain tai kuukausittain, jos se tuntuu muita tapoja helpommin toteutettavalta. Silloin sinun ei tarvitse poistaa kerralla suuria, mahdottomalta tuntuvia määriä. Sijoita kierrätyskassi keskeiseen paikkaan, älä piilota sitä hankalaan nurkkaan. Kun kassi täyttyy, vie vaatteet vaihtoon, kierrätykseen tai lahjoita ne hyväntekeväisyyteen. Älä unohda sukulaisia, ystäviä ja muita läheisiäsi. On hauska nähdä vaatteidensa tai kenkiensä saavan uuden elämän. On tärkeää miettiä myös ostotottumuksia. Harkitse, ennen kuin ostat uutta, ja panosta laadukkaisiin vaatteisiin, joiden käyttöikä on pitkä. Arvioi vaatteen hinta käyttökertaa kohti.”

Haaste: Kodinkoneet ja keittiötarvikkeet täyttävät keittiön työtasot

Vinkki: ”Muista seinätila!Jätä taulut pois keittiöstä ja panosta seinähyllyihin, joissa on tilaa kodinkoneille ja keittiövälineille. Jos keittiössä on ovi – käytä oven taustaa säilytykseen. Oviin on saatavilla käteviä hyllyjärjestelmiä, jotka on suunniteltu erityisesti oviin helposti ripustettavaksi. Käy keittiövälineet läpi ja järjestele ne sen mukaan, mitä käytät useimmiten. Jos teet smoothien joka aamu, tehosekoitin ansaitsee keskeisen paikan. Muista myös, että keittiössä esillä olevat tavarat keräävät rasvaa ja pölyä, joten mitä vähemmän kodinkoneita ja keittiövälineitä on esillä, sitä helpompi on keittiö siivota.”

Haaste: Keittiöön kertyvä paperi-, lasi- ja muu lajiteltava jäte

Vinkki: ”Saatavilla on monia tyylikkäitä ja käytännöllisiä lajitteluastioita, joista voit valita kotiisi parhaiten sopivan. Jos keräilyastiassa on kahva, tyhjennät sen luultavasti useammin. Kurinalaisuuttakin tarvitaan. Kun tyhjennät astiat usein, lajitteluastia ei ole liian täysi ja epämiellyttävä hajukaan ei kiusaa. Jos perheenjäseniä on useita, voitte jakaa tyhjennysvastuun viikoittain erimielisyyksien välttämiseksi.”

Haaste: Kenkäkaaos tekee eteisestä sotkuisen

Vinkki: ”Lajittele kengät sesongin mukaan ja laita talvisaappaat syrjään kesäksi, ja päinvastoin. Nosta kengät lattialta hyllyille, näin vältät kompastumista ja likaa. Sijoita kengät eri korkeuksille, jos sinulla on siihen tilaa ja mahdollisuus. Sandaalit saavat eturivin paikan kesällä ja siirtyvät talveksi takariviin. Tärkeää on kuitenkin olla piilottamatta kenkiä liian hyvin, koska silloin on vaarana, että unohdat ne ja ostat turhaan uudet. Juhlakenkiä ja muita harvoin käytettäviä jalkineita on hyvä säilyttää laatikoissa, joihin on merkitty laatikon sisältö.

Järjestä lasten kengille oma paikka. Se toimii hyvin esikouluissa/kouluissa ja on hyvä käytäntö myös kotona.”

Haaste: Olohuoneeseen kertyvät elektroniikka- ja pientavarat

Vinkki: ”Päivittäin käytettäville tavaroille, kuten kaukosäätimille ja latureille kannattaa järjestää omat säilytyspaikkansa, jotta ne eivät huku eivätkä ole levällään ympäri olohuonetta. Hanki tyylikäs kori, joka saa olla esillä, tai valitse tarkoitukseen sopiva paikka hyllystä. Tärkeintä on, että koko perheelle kerrotaan uudet käytännöt. Toinen hyvä ratkaisu on pieni seinähyllkkö, jonka voi piilottaa verhon taakse.”

Haaste: Puolipitoiset vaatteet lojuu makuuhuoneessa

Vinkki: ”Makuuhuoneen oven takana olevat koukut ovat erinomainen välisäilytyspaikka vaatteille, jotka eivät ole likaisia. Oveen ripustettavia koukkuja on erimallisia ja värisiä. Myös vaatekaappi- ja hyllyjärjestelmiin on saatavana tarkoitukseen sopivia koukkuja ja muita käteviä lisävarusteita. Päädyitpä millaiseen ratkaisuun tahansa, tärkeintä on olla ylikuormittamatta välisäilytyspaikkoja – viisi koukkua tarkoittaa enintään viittä vaatetta.”

Haaste: Makuuhuoneen pientavarat

Vinkki: Lepoon ja palautumiseen tarkoitettu makuuhuone on hyvä pitää järjestyksessä ja levollisena. Kerää pikkutavarat purkkeihin ja koreihin ja sijoita ne hyllyille. Voit myös kiinnittää niitä varten oman hyllyn oven taakse. Hyödynnä sängynalustilaa – suuri, pyörillä varustettu sängynaluslaatikko on käytännöllinen, ja siihen mahtuu paljon pikkutavaraa. Kansi estää pölyn kertymisen laatikkoon.

.

Elfa on valmistanut nerokkaita säilytysjärjestelmiä jo vuodesta 1948 alkaen. Tuotevalikoimaamme kuuluvat joustavat säilytysjärjestelmät, vaatekaapit sekä mittojen mukaan tehdyt tyylikkäät liukuovet.

Vuodesta 1999 alkaen olemme olleet osa yhdysvaltalaista Container Storea.
Elfalla on kolme tuotantolaitosta ja kuusi myyntiyhtiötä ympäri Eurooppaa.
Tilikauden 2016 aikana konsernin liikevaihto oli n. 999 milj. Ruotsin kruunua ja henkilöstön määrä oli 565. Pääkonttorimme sijaitsee Malmössä.