5G:n käyttöönotto kiihtyy – Aalto-yliopiston kampukselle asennettiin 5G-tukiasemat tutkimuskäyttöön

Uutinen   •   Loka 02, 2019 10:57 EEST

Kuva: Mikko Raskinen / Aalto University

Empower asensi syyskuussa kaksi 5G-tukiasemaa Aalto-yliopiston kampukselle Otaniemeen. Tutkimuskäyttöön tarkoitetut tukiasemat ovat osa Aalto-yliopiston koordinoimaa kansallista 5G-FORCE -projektia, joka keskittyy 5G-ekosysteemin tutkimukseen ja kehitykseen.

5G-FORCE on monitieteellisen tutkimusryhmän johtama projekti, joka kehittää tutkimusalustaa Suomessa toimiville 5G-verkoille ja -palveluille. Projekti yhdistää osaamisen muun muassa radion, verkon, tietotekniikan, pilviteknologian ja uusien IoT-palvelujen saralta. Tammikuussa 2019 alkunsa saanut 5G-FORCE on jatkumoa TAKE-5 -nimiselle projektille, joka mahdollisti verkon käyttöönoton Otaniemen kampuksella.

– Ideana 5G-FORCE -projektissa on tarjota avoin infrastruktuuri kaikille 5G-kokeiluille ja -tutkimukselle, ja tämän mahdollistamiseksi pyysimme Empoweria asentamaan 5G-radiot kampuksen tukiasemiin. Asennusten jälkeen vuorossa on laitteiden konfiguroinnit, ja jos kaikki menee hyvin, 5G-FORCE on pian täysin toiminnassa. 5G-FORCE on kytketty 5G-testiverkkoon, jonka lisäksi meillä on hallussa tarvittava radiolupa tukiasemien hyödyntämistä varten. Tämä takaa sen, että voimme tarjota alustan tutkijoille ja yrityksille erilaisia 5G-projekteja, esimerkiksi itseohjautuvien autojen tutkimusta varten, kertoo projektista vastaava tietoliikennetekniikan tutkijatohtori Jose Costa-Requena Aalto-yliopistosta.

Empower on viime vuosina toteuttanut useita 5G-testitukiasemien asennuksia operaattoreille ja laitevalmistajille eri puolilla Suomea, ja tahti näyttää vain kiihtyvän Connectivity-liiketoiminnassa loppuvuotta kohti. Asennusten määrän odotetaan kasvavan etenkin ensi vuonna suuresti, kun  kuluttajille avautuu mahdollisuus hyötyä uudesta mobiiliverkosta aiempaa kattavammin.

Kommentit (0)

Kommentti

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.