Kansainvälinen DOMINOES-projekti tähtää uusiutuvan energian käytön lisäämiseen

Empower koordinoi eurooppalaista EU:n Horizon 2020 -rahoituksen saanutta DOMINOES-hanketta, joka pyrkii parantamaan energiajärjestelmän tehokkuutta, mahdollistamaan kuluttajien aktiivisemman roolin sekä lisäämään uusiutuvan energian käyttöä.

Uusiutuva energia, kasvava jouston tarve energiajärjestelmässä ja hajaantuvat energiamarkkinat edellyttävät uusia sähkömarkkinoiden toimintamalleja. Neljä vuotta kestävän DOMINOES-projektin tavoitteena on kehittää markkinamekanismi ja sitä tukevat IT-työkalut paikalliset energiayhteisöt mahdollistavan energiamarkkinaratkaisun luomiseksi sekä kysyntäjousto- ja aggregointipalvelujen hyödyntämiseksi. Empower toteuttaa projektin yhteistyössä viiden tutkimuslaitoksen ja kahden yrityksen kanssa. Projekti käynnistyi lokakuussa 2017.

– Projektin tärkeä liikkelle sysännyt tekijä on ilmastonmuutoksen hillitseminen. DOMINOES tähtää uusiutuvan energian lisäämiseen, ja keskitymme vastaavanlaisista projekteista poiketen uusiutuvan ja joustavan energian käytön lisäämisen mahdollistavan markkinamekanismin suunnitteluun. Tavoitteenamme on kehittää malli, jolla resurssit saadaan hyödynnettyä eri markkinatoimijoiden toimesta mahdollisimman tehokkasti ja jotta suhteellisen pienenkin resurssin kanssa voisi päästä osaksi isompaa kokonaisuutta energiamarkkinoilla. Kun resurssin arvoa pystytään jakamaan useaan käyttötarkoitukseen, kannustaa se tekemään entistä enemmän uusiutuvan energian investointeja, kertoo kehityspäällikkö Sirpa Repo Empowerilta.

Keskitetyn energiamarkkinan rinnalle syntyy tulevaisuudessa paikallisia markkinapaikkoja, joilla aktiiviset energian kuluttajat osallistuvat energian tuotantoon ja kulutukseen liittyviin aktiviteetteihin. Projektin lähtökohtana on olemassa olevan jakeluverkkoinfrastuktuurin hyödyntäminen ja käyttäminen. Projektissa selvitetään myös, kuinka joustavia energiaresursseja voidaan hyödyntää jakeluverkkoyhtiön toiminnassa.

Projektin tuloksia validoidaan kolmessa kohteessa Suomessa ja Portugalissa. Tulosten validoinnissa hyödynnetään Empowerin energimarkkina-asiakkaille suunnattua tietojärjestelmää.

Lisätietoja DOMINOES-projektisivuilta: http://dominoesproject.eu/

• Energiakysymykset

• kestävä energia

Empower konserniviestintä