Empower rakentaa Itämeren alueelle strategisesti tärkeän voimajohdon

Empower allekirjoitti 21. elokuuta 2017 sopimuksen Viron kantaverkkoyhtiö Eleringin kanssa 330 kV:n voimajohdon rakentamisesta Viron kaupunkien Harkun, Lihulan ja Sindin välille. Sopimuksen kokonaisarvo on 60 miljoonaa euroa, mikä tekee siitä Eleringin historian suurimman yksittäisen sijoituksen. Hanke kattaa sekä verkon suunnittelun että rakentamisen ja alkaa syyskuussa 2017. Rakennustyöt alkavat syksyllä 2018, ja niiden on määrä valmistua vuoden 2020 loppuun mennessä. Empowerin ja Leonhard Weissin yhteisesti toteuttama projekti työllistää yhteensä noin 100 henkilöä.

"Tämä on merkittävä projekti koko Baltian alueelle. Harku-Sindi on osa Viron ja Latvian kantaverkkojen uudistusta, mikä mahdollistaa Baltian maiden irtaantumisen Venäjän sähköverkosta ja yhdistää meidät Manner-Euroopan verkkoon", kertoo Eleringin toimitusjohtaja Taavi Veskimägi. "Uusi linja takaa myös paremman sähköntuotannon turvallisuuden läntisille saarillemme ja luo mahdollisuuksia liittää lisää uusia sähköntuottajia kantaverkkoomme."

Harku-Lihula-Sindi -linja on noin 170 kilometriä pitkä. Suurin osa siitä toteutetaan rakentamalla sekä 330 kV: n ja 110 kV: n linjat samaan mastoon. Linja varustetaan kuituoptisella suojalla salamaa vastaan.

"Tämä projekti sisältää muutamia tekniikoita, joita ei aikaisemmin ole käytetty Virossa. Torneilla on uusi muotoilu, ja kaikki liitokset tehdään räjäyttämällä ne kiinni toisiinsa ", Empowerin Viron toimintojen johtaja Jaanis Järvet kertoo. "Tämä menetelmä on kestävämpi ja takaa paremman laadun sähkönsiirrossa. Empowerilla on kokemusta ja osaamista näistä menetelmistä jo Suomesta ja Ruotsista ja on hyvä, että voimme tuoda tätä osaamista myös Baltiaan. Lisäksi teemme yhteistyötä Viron lintutieteellisen yhdistyksen kanssa ja asennamme voimajohtoihin varoituspalloja lintujen suojelemiseksi. "

"Olemme iloisia, että Elering valitsi meidät toteuttamaan tämän hankkeen", lisää Empowerin sähköverkkopalveluista vastaava johtaja Timo Kiiveri. "Tämä on hyvä jatko yhteistyöllemme, joka alkoi vuonna 2010, kun Empower toteutti itäisen osan kantaverkkojen uudistuksesta Viron kaupunkien Tartto, Viljandi ja Sindi välillä. Tämän projektin avulla voimme edelleen vahvistaa läsnäoloamme ja markkina-asemamme Baltiassa, jatkaa Kiiveri.

Timo Kiiveri, Johtaja, Empowerin sähköverkkopalvelut

• Energiakysymykset

Empower on palveluyritys, joka rakentaa ja huoltaa sähkö- ja tietoliikenneverkkoja, kunnossapitää tehtaita ja voimalaitoksia sekä toimittaa tietojärjestelmiä ja palveluratkaisuja energiasektorille. Yhtiö palvelee yli sadalla paikkakunnalla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 243 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 1700 henkilöä. www.empower.fi