Stig Engström

Engcon: Nollatoleranssi epävarmoille kiinnikkeille!

On sanottu, että politiikka on tahdon asia. Mielestäni sama pätee myös yrittäjyyteen. Meillä on yrityksiä, koska haluamme jotakin.

Engcon sai alkunsa vuonna 1990 rototiltistä, joka syntyi, koska halusin ratkaista teknisen ongelman. Näin usean vuosikymmenen kuluttua voin todeta, että tuon jälkeen on tapahtunut paljon niin yrityskonsernin kehittämisen kuin ympäri maailmaa tarjoamiemme tuotejärjestelmien suhteen. Tiedän kuitenkin myös, että emme ole vielä lähestulkoon valmiita. Haluamme enemmän.

Työtapaturmien nollatoleranssista on keskusteltu paljon jo pitkään. Nollassa ovat kuitenkin tähän mennessä olleet ainoastaan keskustelujen konkreettiset tulokset. Omalla erikoisalallani, kaivukoneissa ja työlaitekiinnikkeissä, ei ole myöskään tapahtunut tässä paljoakaan.

Syynä tähän voi olla se, että päätöksentekoprosessit ovat laajoja, toimijat raskaita ja mielipiteet moninaisia. Jos todella haluamme edistää asiaa, emme voi sallia yksimielisyyden puutteen luoda turhia esteitä, jotka jatkavat kehityksen jarruttamista.

Sillä välin kun me Ruotsissa poljemme paikoillamme, Norjan konetukkukauppiaiden liitto on ottanut tärkeän askeleen oikeaan suuntaan laatimalla suositukset, joiden mukaan järjestelmille on asetettava tiukemmat turvallisuusvaatimukset kuin mitä kansainvälisessä standardissa edellytetään. Esimerkit autoteollisuudesta osoittavat osaltaan, että suuret muutokset ovat mahdollisia lyhyessä ajassa, jos vain tahtoa löytyy. Vaikka useimmat meistä auton ostajista eivät olleet kuulleet muutama vuosi sitten tutkan avulla toimivasta mukautuvasta vakionopeussäätimestä, tämä tekniikka on jo nykyään vakiona lähes kaikissa uusissa autoissa, niin pienissä kuin suurissa. Asiassa ollaan edistytty nopeasti ja mikä tärkeämpää: turvallisuustyö on keskittynyt oikeisiin asioihin, nimittäin minimoida inhimillisen tekijän, joka aiheuttaa useimmat onnettomuudet. Myös tästä voimme ottaa oppia.

Lanseeraamalla ”vastuuta kantavan työlaitekiinnikkeen” haluamme Engconilla tehdä voitavamme edistääksemme kehitystä kohti kaivukoneisiin liittyvien työtapaturmien nollatoleranssia. Kehittämämme järjestelmän avulla työlaitekiinnike tarjoaa koneenkuljettajalle saman kuin mitä mukautuva vakionopeussäädin tarjoaa autonkuljettajalle: se puuttuu peliin ja laittaa stopin, ennen kuin onnettomuus ehtii tapahtua. Järjestelmä ottaa kantaakseen osan kuljettajan vastuusta ja minimoi vaaratilanteiden määrän.

Työlaitteiden vaihdon turvallisuutta voitaisiin parantaa myös monella muulla tavalla, jos vain meillä kaikilla on siihen tahtoa. Ja meillä sitä on. Ei kannata myöskään ajatella, että nykyään käytössä olevat turvallisuusjärjestelmät ovat lopullisia. Meitä ajaa edelleen eteenpäin myös tahto olla ongelmanratkaisija ja jatkaa innovatiivisten polkujen löytämistä myös tulevaisuudessa – niin oman itsemme kuin myös ennen kaikkea turvallisuuden vuoksi.

Stig Engström

Toimitusjohtaja ja perustaja, Engcon

Kategoriat

engcon on maailman johtava rototilttien (kaivukoneiden ”rannenivelten”) ja niihin soveltuvien työlaitteiden valmistaja. Ne tekevät kaivukoneista entistä monikäyttöisempiä, tarkempia ja turvallisempia. Osaamisemme, sitoutumisemme ja korkean palvelutasomme avulla autamme asiakkaitamme menestymään.

engcon on keskisuuri konserni, jonka emoyhtiön Holding AB:n kotipaikka on Ruotsin Strömsund. Myynnistä vastaavat yhdeksän myyntiyhtiötä, jotka toimivat Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Tanskassa, Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Alankomaissa ja Pohjois-Amerikka (Yhdysvallat ja Kanada). Muista markkinoista vastaa engcon International. engcon-ryhmän liikevaihto oli vuonna 2017 noin 1000 miljoonaa Ruotsin kruunua, ja sillä oli noin 250 työntekijää.engcon perustettiin vuonna 1990. www.engcon.com

Lehdistön yhteyshenkilö Chief Communication & Marketing Officer + 46 70 316 16 77

engcon – maailman johtava rototilttien

Olemme Pohjois-Ruotsissa perustettu engcon. Yrityksen luoneet ja siinä työskentelevät ihmiset laittavat itsensä likoon muuttaakseen kaivamisen maailmaa. Perustamisesta lähtien liiketoimintamme on pohjautunut läheiseen yhteistyöhön tuotteiden loppukäyttäjien kanssa heidän jokapäiväisen työnsä optimoimiseksi.
Stig Engströmin vuonna 1990 perustama engcon alkoi heti kehittää engcon-rototilttiä, joka on nyt alan johtava tuote maailmassa. Vuosien varrella on luotu uusia yrityksiä ja organisaation rakenne on muuttunut.
VISIO
Kaivamisen maailman muuttaminen
LIIKEIDEA
engcon on itsenäinen kaivinkoneiden lisälaitteiden valmistaja ja toimittaja,
joka auttaa kaivuuyrityksiä eri puolilla maailmaa luomaan turvallisempia työpaikkoja, optimoimaan resurssit ja parantamaan kannattavuutta.
MISSIO
Kehittyä maailman johtavaksi itsenäiseksi kaivinkoneiden edistyksellisten lisälaitteiden valmistajaksi.