Ohita
Engconilla tärkeä tehtävä maailman ensimmäisessä puskulevyllä varustetussa Cat® 330 kaivukoneessa

Tiedote -

Rototilttivalmistaja Engconilla on ollut merkittävä rooli maailman ensimmäisen puskulevyllä varustetun Cat® 330 Next Gen -kaivukoneen rakentamisessa. Tämän ainutlaatuisen kaivukoneen puikoissa on Kristoffer Westman Sundbergs Åkerista. Työmahdollisuuksia on nyt entistä enemmän varsinkin puskulevyn ja rototiltin yhdistelmän ansiosta.

Caterpillar esitteli vuoden 2018 lopulla seuraavan sukupolven kaivinkoneet 30 tonnin luokassa: 330 ja 330 GC. Kun Sundbergs Åkeri valitsi vuoden 2019 alussa varusteet vastahankittuun Cat® 330 Next Gen -kaivinkoneeseen, siihen valittiin muun muassa Engconin rototiltti ja luiskakauha. Lisäksi se varustettiin Edsbrossa toimivan Nyströms Verkstadsservicen valmistamalla puskulevyllä, joten Sundbergs Åkerin käyttämä koko maailmassa ainutlaatuinen kaivinkone tehostaa tienrakennusta merkittävästi.

– Aiemmin tasoitin kauhalla. Nyt voin tasoittaa puskulevyllä. Kun työnnän ainesta levyllä, kookkaat kivet painuvat pohjalle ja hienojakoisempi aines jää pinnalle. Siksi tietä on helpompi tasoittaa ennen soran levittämistä, kertoo Kristoffer Westman.

Onnistunut yhdistelmä
Rototilttejä ei tähän saakka ole käytetty yleisesti metsäteitä rakentavissa kaivinkoneissa. Kristofferille siitä on ollut pelkkää hyötyä varsinkin yhdessä puskulevyn kanssa.

– Olen ajanut tätä kaivinkonetta vasta parisataa tuntia, mutta kaivinkoneen pitää olla juuri tällainen. Rototiltin avulla käännän luiskakauhan asentoon, jossa se täydentää puskulevyä toimimalla siiven tavoin. Silloin voin ohjata maa-ainesta tienpenkalle tai siitä pois, kertoo Kristoffer Westman.

Hänen uusi Cat® 330 -kaivinkoneensa on varustettu myös Engconin automaattisella EC-Oil-automaattisella öljyllitäntäjärjestelmällä.

– Sen ansiosta rototiltin irrottaminen ja kuokkakauhan ottaminen käyttöön kestää vain 10 sekuntia, kun tarvitsen enemmän murtovoimaa. Kaikki hoituu niin, että minun ei tarvitse poistua ohjaamosta yhdistämään letkuja, toteaa Kristoffer.

Uuden kaivinkoneen avulla rakennetaan parhaillaan metsätietä Pohjois-Ruotsissa Örnsköldsvikin länsipuolella. Puskulevyä ohjataan Engconin MIG2-proportionaalisella ohjaussauvalla, joten Kristofferin ei tarvitse vaihtaa otetta, kun kaivamisen sijasta tehdään tasausta. Myös alavaunua ohjataan Engconin DC2-ohjausjärjestelmällä.

Katso video täältä: https://www.youtube.com/watch?v=IrPox62Bh00&feature=youtu.be

Sundbergs Åkeri
Anders Sundberg
+46 (0)70-342 9202
sundbergsakeri@telia.com

Kristoffer Westman
+46 (0)70-234 7804
kristofferwestman@gmail.com

Kategoriat

engcon on maailman johtava rototilttien (kaivukoneiden ”rannenivelten”) ja niihin soveltuvien työlaitteiden valmistaja. Ne tekevät kaivukoneista entistä monikäyttöisempiä, tarkempia ja turvallisempia. Osaamisemme, sitoutumisemme ja korkean palvelutasomme avulla autamme asiakkaitamme menestymään.

engcon on keskisuuri konserni, jonka emoyhtiön Holding AB:n kotipaikka on Ruotsin Strömsund. Myynnistä vastaavat yhdeksän myyntiyhtiötä, jotka toimivat Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Tanskassa, Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Alankomaissa ja Pohjois-Amerikka (Yhdysvallat ja Kanada). Muista markkinoista vastaa engcon International. engcon-ryhmän liikevaihto oli vuonna 2018 noin 1200 miljoonaa Ruotsin kruunua, ja sillä oli noin 250 työntekijää.engcon perustettiin vuonna 1990. www.engcon.com

Lehdistön yhteyshenkilö Chief Communication & Marketing Officer + 46 70 316 16 77

engcon – maailman johtava rototilttien

Olemme Pohjois-Ruotsissa perustettu engcon. Yrityksen luoneet ja siinä työskentelevät ihmiset laittavat itsensä likoon muuttaakseen kaivamisen maailmaa. Perustamisesta lähtien liiketoimintamme on pohjautunut läheiseen yhteistyöhön tuotteiden loppukäyttäjien kanssa heidän jokapäiväisen työnsä optimoimiseksi.
Stig Engströmin vuonna 1990 perustama engcon alkoi heti kehittää engcon-rototilttiä, joka on nyt alan johtava tuote maailmassa. Vuosien varrella on luotu uusia yrityksiä ja organisaation rakenne on muuttunut.
VISIO
Kaivamisen maailman muuttaminen
LIIKEIDEA
engcon on itsenäinen kaivinkoneiden lisälaitteiden valmistaja ja toimittaja,
joka auttaa kaivuuyrityksiä eri puolilla maailmaa luomaan turvallisempia työpaikkoja, optimoimaan resurssit ja parantamaan kannattavuutta.
MISSIO
Kehittyä maailman johtavaksi itsenäiseksi kaivinkoneiden edistyksellisten lisälaitteiden valmistajaksi.