Mitä Kööpenhaminan ilmastokokouksen jälkeen?

Ennen Kööpenhaminan kokousta ilmastonmuutos oli kaikkien huulilla. Kokouksen aikana seurattiin itse neuvottelumenettelyjen ja diplomatiikan kädenvääntöä, mutta tulosten selvittyä, sopimuksen jäätyä allekirjoittamatta ja pakkasten saavuttua Suomeen koko asia tuntui unohtuvan. Missä siis nyt mennään?

FiBS päätti järjestää aamukahvitilaisuuden tämän teeman tutkimiseksi. Eikö asia ole ollut jo riittävästi esillä julkisuudessa, ja myös FiBSin omassa CSR Forum Finland 09 -tapahtumassa marraskuun alussa? Eikö vuosikymmenen (ja mahdollisesti vuosisadan) kylmin talvi osoita, että tieteen tarjoama selitys vääjäämättömästä ilmaston lämpenemisestä ei pidäkään paikkansa? Ehkä - mutta mielestämme teema on edelleen niin tärkeä, että dialogia täytyy jatkaa. Niinpä päätimme käyttää tilaisuuden Kööpenhaminan kokouksen tulosten analyyttiseen arviointiin.

Paikalle kerääntyi noin 35 asiasta kiinnostunutta kuulijaa. Halusimme mukaan ensinnäkin Ympäristöministeriön edustuksen Suomen valtion virallisten tavoitteiden ymmärtämiseksi. Vahvan ympäristöjärjestön mukaan saaminen oli myös ensiarvoisen tärkeää. WWF, joka on väsymättä pitänyt teemaa esillä, ja myös tarjonnut yrityksille ja organisaatioille konkreettisia tapoja ilmastonmuutostaisteluun (mm. Green Officen muodossa) tuntui sopivalta. Lisäksi halusimme mukaan eturivin suuryrityksen Metson, sekä pienemmän yrityksen edustajan Natural Interestin.

Yhteenveto aamukahvin sisällöstä ja johtopäätöksistä julkaistaan verkkosivuillamme. Jatkamme aihealueen käsittelyä eri näkökulmasta myös huhtikuussa yritysten ja niiden henkilöstön vastuullisia liikennemuotoja koskevassa aamukahvitilaisuudessa.

Mutta palataan vielä hetkeksi Kööpenhaminan jälkimaininkeihin. On helppo yhtyä ministeri Lehtomäen viime viikolla A-studiossa esittämiin kommentteihin. Jo Suomen taloudellisen tilanteen ahdinko puolustaa energiasäästöjä ja taloudellisuutta sekä julkisen että yksityisen sektorin osalta. Paluuta halvan fossiilisen energian aikoihin ei enää ole. Lisäksi paine valtioita ja yrityksiä kohtaan lisääntyy ihmisten tietoisuuden kasvun myötä. Asenteet muuttuvat vastuullisempaan suuntaan. Ilmastonmuutos tulee siis myös vauhdittamaan yritysten uusia liiketoimintamahdollisuuksia radikaalisti.

Suomi on EU:n jäsenenä sitoutunut kasvihuonekaasujen 20% pudotukseen vuoden 1990 tasosta, ja itse maana 80% pudotukseen vuoteen 2050 mennessä. Tämä edellyttää meiltä kaikilta konkreettisia tekoja - ”walk the talk”. Itse olen mm. siirtynyt varsin perusteelliseen jätteiden lajitteluun sekä kierrätykseen, ja teen 95% työmatkoistani julkisella liikenteellä. Lisäksi pyrimme FiBSillä Green Office-ympäristöpalvelun käyttöönottoon. Millä työkaluilla sinä rakennat vihreämpää maailmaa?

mikko.routti(at)fibsry.fi

• ilmastonmuutos