Pariisin kokouksen päätöksillä on iso merkitys yrityksille

Viime perjantaina Pariisin ilmastokokouksesta kuului optimistisia ääniä. Luultavasti lopen väsyttävien neuvotteluiden tuloksena virkamiehet olivat onnistuneet tiristämään alunperin yli viisikymmensivuisen draft-dokumentin parikymmensivuiseksi paperiksi, joka on pohjana tämän viikon ministeritason neuvotteluille.

Perjantaina julkistettu draft-dokumentti sisältää varauksen lämpötilamuutoksen rajoittamisesta 1,5 asteeseen.

Tilanne on huomattavasti selkeämpi kuin viisi vuotta sitten vastaavassa vaiheessa Kööpenhaminan kokouksessa. Välietapin tulosta luonnehditaan lupaavaksi. Toivotaan, että tämän viikon neuvottelut sujuvat samaan tahtiin.

Haaste on iso, kun EUn lisäksi 195 valtion edustajat yrittävät sovitella ilmastopelisääntöjä seuraaville vuosikymmennille. Intressit menevät ristiin ja diplomatiaa tarvitaan. Vahvaa vääntöä on odotettavissa ainakin rikkaiden, kehittyvien ja köyhien maiden välillä mm. taloudellisen taakan ja päästötavoitteiden jakamisesta.

Toivottavasti viikon kuluttua muste kuivuu sitovassa ja kattavassa sopimuksessa, jonka pohjalle myös hiilipäästöille saadaan synnytettyä kansainvälinen hintajärjestelmä. Sitä odottavat myös yritykset, joilta yhä useammin on saatu kuulla painavia kannanottoja ilmastosopimuksen puolesta.

Esimerkiksi Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen tuo omassa lausunnossaan julki toivomuksen maailmanlaajuisen ilmastosopimuksen puolesta ja kannustaa yrityksiä oma-aloitteisuuteen ilmastomuutoksen torjumiseksi.

Pääomavaltaiset alat, kuten energia-ala, toivovat pitkäjänteisiä pelisääntöjä ja selkeitä suuntaviivoja. Ilmastosopimus parhaimmillaan voi luoda valtavan globaalin markkinan uusille keksinnöille ja innovatiivisille yrityksille.

Viime aikoina on havaittu, että taloudellisen kasvun ja ilmastopäästöjen aikaisemmin väistämätömäksi luultu yhteys ei enää pidä paikkansa. Uudet teknologiat ja ratkaisut, jotka ovat ilmastolle parempia, voivatkin siis olla merkittävä globaali talouden veturi tulevaisuudessa.

Toivoa sopisikin, että yrityksien ääni kuuluisi voimakkaammin ilmastoneuvotteluissa ja varsinkin ratkaisujen hahmottamisessa. Ilmastosopimuksen tuloksena pitäisikin olla innovatiivisuuden ja puhtaiden investointien voimakas kasvu. Valtioiden rahat eivät riitä ilmastokustannuksien kattamiseen. Tarvitaan yksityistä pääomaa ja investointeja. Ilmastomuutoksen torjunnasta pitää tehdä siis kannattavaa liiketoimintaa.

Tämän näkevät myös suomalaiset suuryritykset Ylen marraskuussa tekemän kyselyn mukaan.

Ihmiskunnalla on vaativa maailmanlaajuinen haaste, jonka ratkaisujen täytyy myös olla maailmanlaajuisia. Tarvitaan isoja ja pieniä yrityksiä, sekä paikallisia että niitä, jotka voivat tarjota globaalin mittakaavan ratkaisuja nopeasti.

Yrityksien tulee kuitenkin alusta lähtien ajatella globaalisti ja suunnitella toimintansa kansainvälisille markkinoille. Tämä on suuri mahdollisuus myös pienille ja keskisuurille yrityksille.

SIMO HONKANEN
Johtaja, yritysvastuu ja yhteiskuntasuhteet, Neste Oyj

Simo Honkanen on yksi 15.12.2015 järjestettävän "After Paris"-aamiasseminaarin puhujavieraista.

• ilmastokokous
  • ilmastonmuutos