Työmatkaliikkumista kehittämällä hyvinvointia ja kustannussäästöjä

Haluatko kannustaa työntekijöitä liikkumaan työmatkalla? Aiheuttavatko pysäköintikäytännöt tyytymättömyyttä yrityksessäsi? Voisiko liikkumisen turvavarusteiden tarjoaminen henkilöstölle tuoda yrityksellenne säästöjä?

Liikkumisen ohjauksen avulla voidaan parantaa työntekijöiden mahdollisuuksia päivittäiseen arkiliikuntaan, säästää aikaa ja rahaa, vähentää luonnonvarojen kulutusta ja viestiä vastuullisesta työympäristöstä.

Paranna henkilökunnan hyvinvointia ja terveyttä

Työssäkäyvä suomalainen käyttää keskimäärin yli 80 minuuttia vuorokaudessa liikkumiseen. Tuki arjen liikkumiseen parantaa ilmapiiriä ja työtyytyväisyyttä. Esimerkiksi etätyö tuo työntekijälle joustavuutta arkeen. Kävellen ja pyöräillen tehdyt työmatkat ovat tehokasta arkiliikuntaa. Tätä arvostavat erityisesti ruuhkavuosia elävät perheelliset, joille ei muuten jäisi tarpeeksi aikaa liikuntaan. Työmatkaliikunta pitää mielen virkeänä, ja hyvä peruskunto vähentää sairaspoissaolojen riskiä.

Tasapuolisuus työmatkaliikenteen ohjauksen lähtökohdaksi

Tuoreessa tutkimuksessa on etsitty ratkaisuja työmatkaliikenteen työmarkkinakysymyksiin. Valtaosa tutkimukseen osallistuneista järjestöistä oli sitä mieltä työmatkaliikkumisen etuja olisi pyrittävä kehittämään suuntaan, jossa kaikki kulkutavat huomioidaan tasapuolisesti. Kestävä työmatkaliikenne työmarkkinajärjestöjen näkökulmasta -tutkimuksessa haastateltiin 16 työmarkkinajärjestöä. Tutkimuksessa tarkasteltavina asioina olivat työajalla matkustamisen käytännöt, joustavat työkäytännöt, työpaikkakiinteistön olosuhteet ja työsuhde-edut kuten työsuhdematkalippu, autoetu, pysäköintietu ja työmatkaliikunnan taloudelliset kannusteet. Tutkimuksen on tilannut Liikennevirasto ja Kunnossa kaiken ikää -ohjelma ja toteuttanut työmatkaliikkumisen asiantuntijayritys Mobinet Oy.

Tarjotaanko teillä ilmainen pysäköintipaikka, tukea joukkoliikenteen käyttöön vai työsuhdepyörä?

Ensimmäisenä kannattaa selvittää, miten henkilöstö nykyisin liikkuu kotoa töihin ja työasiamatkoilla. Tätä kautta voidaan myös herättää keskustelua liikkumistottumuksista ja niiden vaikutuksesta terveyteen ja ympäristöön. Samalla kannattaa myös kartoittaa minkälaisia puutteita työpaikan olosuhteissa ja ohjeistuksessa on havaittu. Sen jälkeen voidaan lähteä suunnittelemaan parannustoimia olosuhteiden korjaamiseksi sekä miettiä sopivia keinoja viisaan liikkumisen kannustimiksi.

MILLA TALJA
Artikkelin kirjoittaja on liikkumisen ohjauksen asiantuntija Mobinet Oy:ssä