Vuosikymmenen tilinpäätös

FiBSin Facebook-sivut on avattu! Aika ei voisi olla parempi vastuulliseen liiketoimintaan liittyvän keskustelun avaamiselle yhteen uuteen mediaan. Kaikki kolme vastuullisen toiminnan peruspilaria, eli yritysten taloudellinen, ympäristöllinen ja sosiaalinen vastuu ovat oleellisempia ja ajankohtaisempia kuin koskaan. Time-lehden mukaan 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen oli “Decade from Hell”. Vuonna 2010 asioiden pitää kehittyä parempaan suuntaan.

Taloudellisen vastuun osalta nykyinen taloudellinen lama kirkastaa perusasioita: vain kannattava liiketoiminta voi olla vastuullista. Kannattamaton liiketoiminta johtaa konkursseihin, irtisanomisiin, verotulojen menetykseen ja paineeseen toimia vastuuttomasti kustannussyistä. Toisaalta pitkän aikavälin kannattavuus uudessa globaalissa toimintaympäristössä edellyttää herkkyyttä ja valmiutta muuttaa perinteisiä tekemisen tapoja. Näitä ovat mm. työn käsitteen uudenlainen määrittely ja kansainvälisen ostotoiminnan todelllisten kustannusten ymmärrys.

Ympäristöasiat eivät voisi saada enempää julkisuutta; Kööpenhaminan ilmastoprosessi on etusivulla joka paikassa, ja neuvottelujen edistyminen on dramaattista tasapainon etsintää uhkakuvien, kustannusten oikeudenmukaisen jaon ja toisaalta ilmastonmuutoksen väistämättömien vaikutusten estämisen kanssa. Suomessa on tällä hetkellä kaunis pakkassää, mutta tosiasia on, että jokainen näkee Etelä-Suomen talvissa pitkällä tähtäimellä selvän muutoksen “Eurotalven” suuntaan. Do nothing ei ole kestävä vaihtoehto kenellekään.

Eräs iso asia on taloudellinen lama; voidaan kysyä onko yrityksillä juuri nyt aikaa, taloudellisia resursseja ja energiaa panostaa vastuullisuuteen. Vastaus on, että kaikilla kolmella rintamalla pitää edetä, mutta vauhti voi olla erilainen. Jossain kysymys voi olla nykyisen liiketoiminnan suojaamisesta uusilta riskeiltä, toisessa taas uusien mahdollisuuksien etsimisestä. Koko ajan tulee esille uusia esimerkkejä uusista liiketoimintamahdollisuuksista esimerkiksi jätteiden hyötykäytön osalta.

Kaikkein tärkein asia on ihmisten kanssa vastuullisesti toimiminen; se käsittää inhimillisen tavan toimia yritysten muutostilanteissa ja kannustamisen uusiin mahdollisuuksiin mm. monimuotoisuuden kautta. Vuosi 2010 on EU-tasollakin Year of Combatting Poverty and Social Exclusion. Myös FiBS on tässä vahvasti mukana kotimaisten verkostojemme ja CSR Europe-verkoston kautta. Seuratkaa nettisivujamme.

Tervetuloa komentoimaan näitä ajatuksia!

Mikko
mikko.routti(at)fibsry.fi