Yritysvastuun uusi musta

Ympäristövastuu on löytynyt yritysten agendalta jo jonkin aikaa. Esimerkiksi energiatehokkuuteen on panostettu laajasti. Ilmastonmuutoksesta puhutaan kaikkialla. Biodiversiteetti eli luonnon monimuotoisuus ja sen mahdollistamat ekosysteemipalvelut ovat puolestaan jääneet vähemmälle huomiolle, vaikka biodiversiteetin väheneminen on yksi aikamme suurimpia uhkatekijöitä ilmastomuutoksen ohella. Hiljalleen biodiversiteetti on pääsemässä sijoitustoiminnan agendalle. Ehkä tässä on onnen avaimet?

YK on julistanut vuodet 2010-2020 luonnon monimuotoisuuden vuosikymmeneksi. Paljon on tehty, mutta huolestuttavan paljon on tehtävää. Ajallisesti olemme puolimatkassa 2020 biodiversiteettitavoitteiden osalta; luonnon monimuotoisuuden vähenemisen ja ekosysteemipalveluiden tuhoamisen pysäyttämisessä. Mutta tavoitteiden saavuttamissa puoliväliin on vielä matkaa.

Yksi asia on kuitenkin selvää: yritysten, kuluttajien ja muiden sidosryhmien tietotasoa on nostettava.

Luonnon monimuotoisuuden vähenemisen laajat vaikutuksen on ymmärrettävä. Biodiversiteetti tulee integroida yrityksen kaikkeen toimintaan. Näissä talkoissa on tehtävä laaja-alaista yhteistyötä. Tietotaidon ja parhaiden käytäntöjen jakaminen on pitkällä aikavälillä kaikkien etu.

Harva omenasiiderin nauttija tulee ajatelleeksi mehiläisiä ja muita omenapuun kukkasten pölyttäjiä. Entä kuinka moni autonrenkaiden ostaja pohtii raaka-aineiden alkuperää?

Usealla sektorilla biodiversiteetti on kuitenkin liiketoiminnan mahdollistaja. Niukkenevista luonnonvaroista kilpailevat monet. Kulutamme tällä hetkellä luonnonvaroja maapallon kantokykyä nopeammin. Vuonna 2015 uusiutuvat luonnonvarat loppuivat elokuussa. Ylikulutuspäivä aikaistui edellisestä vuodesta. Onko me hävitty tämä matsi?

Toimintatapoja on muutettava, mikäli haluamme varmistaa uusiutuvien raaka-aineiden ja ekosysteemipalveluiden saatavuuden sekä yritysten toimintaedellytykset tulevaisuudessakin. Toimintatapojen muutos on aina mahdollisuus liiketoiminnan kehittämiselle ja uusille innovaatioille!

Useita hyviä aloitteita ja asioita tehdään paikallisesti. Monelle yritykselle EU ja kansalliset viitekehykset ovat jokapäiväisessä toiminnassa liian kaukaisia. Aloitteiden implementointia tulisi helpottaa joka tasolla asioiden eteenpäin viemiseksi.

Tarvitaan työkaluja; indikaattoreita ja mittareita. Mitä et voi mitata, sitä et voi johtaa!

Sertifioidut tuotteet, hiilikauppaan verrattavissa oleva kompensaatiokauppa sekä vihreä infrarakentaminen ovat muutamia esimerkkejä biodiversiteetin turvaamisessa. Tulee ymmärtää sekä yrityksen liiketoiminnan vaikutus biodiversiteettiin että biodiversiteetin vaikutus yrityksen liiketoimintaan.

Vaikuttavaa viestintää on myös kehitettävä.

On löydettävä oikea kieli, sosiaalinen media ja muut kanavat kommunikointiin. Alueen haasteista on myös viestittävä avoimesti.

FIBSin Yritykset ja biodiversiteetti –ohjelma vastaa näihin haasteisiin. Ohjelman tavoitteena on lisätä yritysten tietoisuutta luonnon monimuotoisuuden merkityksestä ja mahdollisuuksista osana vastuullista liiketoimintaa. Sen puitteissa toteutettava, eedelläkävijäyrityksille suunnattu biodiversiteetin Master Class -valmennus järjestetään tänä vuonna kolmatta kertaa. Mikäli haluat mukaan valmennukseen, ota yhteyttä Mikko Routtiin: mikko.routti@fibsry.fi tai p. 040 527 4575.

Lukuvinkkinä mainittakoon vuoden 2014 Master Class -kurssilaisten biodiversiteettikertomukset FIBSin julkaisussa Lisäarvoa luonnosta ympäristöä säästäen (julkaisusta löytyy myös englanninkielinen käännös "Added value from nature to sustainable business"). Vuoden 2015 Master Class -kurssin vastaava yhteenvetojulkaisu ilmestyy helmikuussa 2016.

APPU HAAPIO
Yritysvastuuasiantuntija, FIBS