​Call for Code kutsuu koodaajia ratkaisemaan ympäristökatastrofien aiheuttamia haasteita

Vuosi 2017 jää maailmanhistoriaan aikana, jolloin maapalloa koetteli tähän asti eniten luonnonkatastrofeja. Myrskyt, tulvat, palot, maanjäristykset ja tsunamit riehuivat ympäri maailmaa aiheuttaen inhimillisiä sekä taloudellisia menetyksiä. Muuttuvan ilmaston myötä erilaisten luonnonilmiöiden odotetaan lisääntyvän, ja siksi on ensiarvoisen tärkeää, että vastatoimia kehitetään entistä tasokkaammaksi ja luodaan ratkaisuja, joiden avulla katastrofeista voidaan palautua mahdollisimman nopeasti. Teknologiateollisuudella on tässä vahva rooli.

IBM on jo vuosikymmeniä tehnyt töitä auttaakseen yhteisöjä hädän hetkellä. Teknologiaa ja osaamista soveltaen työskentelemme yhteistyössä kumppaniemme kanssa, jotta voimme vastata yhteiskunnallisiin haasteisiin kestävillä ja vaikuttavuudeltaan laajoilla ratkaisuilla. IBM julkaisi yhdessä David Clark Causen kanssa toukokuussa kunnianhimoisen ohjelman, joka haastaa kansalaisjärjestöt, yritykset ja startupit yhdistämään voimansa ympäristökatastrofien aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi. Call for Code kutsuu maailman 22 miljoonaa kehittäjää auttamaan avoimen lähdekoodin voimin rakentamaan parempaa tulevaisuutta niille yhteisöille, joihin luonnonkatastrofit eniten vaikuttavat.

Call for Code -projektin tarkoitus on tukea YK:n työtä sen tavoitteissa parantaa paikallisten ryhmien osallistumista valmius-, reagointi- ja elvytystoimiin kriisitilanteissa. Ohjelman avulla IBM tarjoaa viiden vuoden ajan teknologioitaan ja investoi 30 miljoonaa dollaria, jotta maailman parhaat kehittäjät pääsevät hyödyntämään tietoa sekä tekoäly, lohkoketju, pilvi ja IoT – ratkaisuja sosiaalisten haasteiden ratkaisemisessa. Yhdessä YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimiston ja Punaisen Ristin kanssa IBM auttaa parhaiden ratkaisujen käyttöönotossa.

Ohjelman voittajat julistetaan lokakuussa 2018. Toivomme, että kilpailussa syntyneet ratkaisut tulevat parantavamaan elämänlaatua niissä yhteisöissä, joissa apua eniten tarvitaan.

Lisätietoja ohjelmasta: https://callforcode.org/

Maarit Palo, yhteiskunta- ja yliopistosuhteiden johtaja, IBM Suomi