FIBS tukee Lukuhaaste-kampanjaa

Yritysvastuuverkosto FIBS tukee Pakolaisavun Lukuhaaste-kampanjaa. Kampanjalla innostetaan suomalaisia lukemaan ja lahjoittamaan lukutaitoa sinne, missä se ei ole itsestäänselvyys. Myös yritykset voivat ottaa osaa kampanjaan.

Ilman lukutaitoa on vaikea selvitä arkisistakin asioista. Mihin esimerkiksi sinä olet tänään lukutaitoa käyttänyt? Olisitko osannut nousta oikeaan bussiin aamulla, ellet tuntisi numeroita? Entä miten saisit tietoa ajankohtaisista asioista, ellet pystyisi lukemaan uutisia?

Konfliktialueilla ja pakolaisten keskuudessa lukutaidottomuus on yleistä, koska koulut eivät ole sotien vuoksi voineet toimia normaalisti. Lukutaito on monelle pakolaiselle ja paluumuuttajalle ensimmäinen askel kohti uutta alkua. Se mahdollistaa niin allekirjoittamisen, reseptien ja tienviittojen lukemisen kuin auttaa, ettei ihminen tule huijatuksi kaupankäyntitilanteissa. Lukutaidolla on myös huomattava merkitys ihmisen itsetunnolle ja toimeentulolle.

Lukutaito on myös yksi vastuullisen liiketoiminnan lähtökohdista ja käytännön toiminnan kannalta monesti välttämättömyys. Jo ammattitaitoisen työvoiman löytäminen on hyvin haastavaa alueilla, joissa lukutaidottomuus on yleistä. Lukutaidon kautta ihmisten tietomäärä lisääntyy, mikä vahvistaa yritystoiminnan ymmärtämistä ja luo edellytykset paremmalle hallinnolle. Kun ihmiset tuntevat oikeutensa, voidaan myös väärinkäytöksiä kitkeä paremmin. Tämän seurauksena voimme saada aikaan myös kehitysmaissa toimintaympäristön, jossa kansainväliset yritykset voivat pyörittää kaikin puolin vastuullista yritystoimintaa.

Suomen Pakolaisapu järjestää lukutaitokoulutusta pakolaisille ja paluumuuttajille Sierra Leonessa, Liberiassa, Ugandassa ja Thaimaassa. Lukutaitoa opetetaan käytännönläheisesti, joten oppilaat eivät opi vain lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan, mutta he saavat samalla tietoa myös hygieniasta, sairauksista, terveellisestä ruokavaliosta, kestävistä maanviljelytavoista ja kaupankäynnistä. Näin koulutuksen vaikutukset ovat laajat niin yksilön, perheen ja yhteisön tasolla. Opitut tiedot ja taidot kulkevat myös jokaisen mukana, eikä voi viedä ihmiseltä pois. Globaalissa maailmassamme nämä taidot saattavat kulkea ihmisten mukana myös Suomeen ja antaa tänne muuttaneille paremmat valmiudet toimia aktiivisina yhteiskunnan jäseninä.

Lähde levittämään lukutaidon hyvää vaikutusta ja ota #lukuhaaste vastaan. #Lukuhaaste-kampanja kestää syyskuun ajan ja tavoite on mahdollistaa lukutaitokoulutukseen pääseminen 20 000 pakolaiselle ja paluumuuttajalle. Haaste on yksinkertainen: lukemalla levität lukutaitoa. Jokainen luettu kirja, lehti tai muu teksti levittää sanaa ja auttaa viemään lukutaitoa konfliktien keskelle. FIBS on ottanut haasteen jo vastaan ja nyt haastammekin kaikki FIBSin jäsenet lukemaan.

Näin osallistut:

1. Lue kirja, lehti tai muu teksti.

2. Lahjoita 1 euro jokaista lukemaasi tekstiä kohti lähettämällä tekstiviesti 1E LUKUHAASTE numeroon 16588.

3. Ota kuva lukemastasi ja anna kasvot lukutaidolle julkaisemalla kuva Instagramissa, Twitterissä tai Facebookissa #lukuhaaste.

4. Haasta ystäväsi ja kollegasi sosiaalisen median kautta mukaan.

Lahjoittamallasi eurolla voimme antaa pakolaiselle lukutaidon avaimet. Sen verran maksaa yksi aapinen, monelle pakolaiselle heidän ensimmäinen kirjansa. Aapinen on tärkeä osa lukutaitokoulutusta, jossa keskitytään pakolaisten omien voimavarojen aktivoimiseen.

Haasteeseen voi osallistua myös työyhteisönä. Lisätietoa saat osoitteesta johanna.huurre@pakolaisapu.fi.

Katso ketkä kaikki ovat jo vieneet lukutaitoa Afrikkaan täältä.

• Työelämä

• yhteiskuntavastuu