FIBSistä Reilu työpaikka

Yritysvastuuverkosto FIBS on syyskuusta alkaen Reilu työpaikka, jonka tilaisuuksissa ja kahvitauoilla tarjoillaan vähintään yhtä Reilun kaupan sertifioitua tuotetta.

Reilu työpaikka -nimike on yksi Reilun kaupan yhdistyksen keinoista kannustaa työyhteisöjä kiinnittämään huomiota omien hankintojensa eettisyyteen, niin pienten kuin suurtenkin ostojen osalta.

FIBS on suosinut Reilun kaupan tuotteita hankinnoissaan jo vuosien ajan, mutta nimitys auttaa verkostoa viestimään entistä näkyvämmin eettisistä hankintakäytännöistä, ja se on myös keino haastaa niin FIBSin jäsenet kuin kaikki yhteistyökumppanitkin mukaan toimintaan.

FIBSin seminaareihin, työpajoihin ja muihin tilaisuuksiin osallistuu vuosittain satoja ihmisiä niin yrityksistä kuin muistakin organisaatioista. Tarjoilemalla Reilun kaupan kahvia ja muita tuotteita FIBS voi vaikuttaa monien eri työyhteisöjen hankintakäytäntöihin.

Suomalaisilla työpaikoilla juodaan päivittäin pannukaupalla kahvia - yhteenlaskettuna miljoonia kupillisia päivässä - ja kulutetaan sen lisäksi paljon teetä, sokeria ja keksejä kahvihuoneissa, kokouksissa ja työpisteillä. Ei siis ole samantekevää, missä ja miten kahvipavut on viljelty. Reilun kaupan tuotteet takaavat, että tuottajat myös kehitysmaissa pystyvät tulemaan toimeen omalla työllään.

Reilun kaupan viikkoa vietetään tänä vuonna 20.-26. lokakuuta. Kampanjan teemana on tällä kertaa kahvi. Viikon aikana järjestetään Reiluja kahvitaukoja, joilla juodaan kymmeniätuhansia kupillisia reilua kahvia.

Lisätietoja:

Ulla Roiha, päällikkö, ohjelmat ja jäsenpalvelut
Yritysvastuuverkosto FIBS
Puh. 040 873 2706, ulla.roiha@fibsry.fi