Finlayson FIBSin jäseneksi

Finlayson on liittynyt FIBSin jäseneksi. Yhtiön toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoo yhtiön lähitulevaisuuden vastuullisuustavoitteista ja -toiminnasta.

Miksi liityitte FIBSin jäseneksi?

Toivomme FIBSin kautta mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja yhteistyöhön eri alojen toimijoiden kanssa yhteisten päämäärien saavuttamiseksi. Toivon mukaan saamme myös uusia ideoita vastuullisuusviestintään ja pysymme kartalla yritysvastuun uusimmista tapahtumista ja käänteistä. FIBSin kautta toivomme saavamme myös näkyvyyttä omalle vastuullisuustoiminnallemme.

Mitä yritysvastuu teille merkitsee?

Meidän mielestämme yrityksillä on oltava moraali. Olemme osa yhteiskuntaa ja siksi vastuussa siitä, että toimintamme kunnioittaa ihmisiä ja ympäristöä. Yritysvastuu meille tarkoittaa sitä, että olemme avoimia ja rehellisiä kaikessa mitä teemme. Olemme kehittäneet yhdessä yritysvastuun toimintaperiaatteet jokaiselle päätoiminnollemme, jotta jokainen finlaysonilainen tietää miten ottaa vastuullisuuspäämäärät huomioon omassa työssään. Olemme juuri jalkauttamassa päämääriä organisaatiossamme.

Miten näette vastuullisuuden merkityksen kehittyvän alallanne tulevaisuudessa?

Kuluttajat ovat lisääntyvissä määrin kiinnostuneita missä ja minkäläisissa olosuhteissa kulutustuotteet valmistetaan. Etenkin tekstiilialalla tuotantoketju on oleellisessa roolissa yritysvastuun rakentumisessa ja tälle alueelle tulisi jokaisen yrityksen laittaa lisää resursseja. Toisena tulevaisuuden kehityssuuntana näemme kiertotalouden, jossa materiaalit kiertävät sen sijaan, että uusia kuituja valmistetaan ja käytetyt tuotteet loppusijoitetaan kaatopaikoille. Haluamme olla omalta osaltamme mukana kehittämässä uusia hyödyntämismuotoja tekstiilijätteelle.

Mihin vastuullisuuskysymykseen aiotte tulevana vuonna panostaa ja miten FIBS-jäsenyys voi teitä sen toteuttamisessa auttaa?

Vuonna 2016 aiomme avata tuotantoketjumme läpinäkyväksi ja viestiä sen myös kuluttajille. Kerromme avoimesti tuotteiden alkuperästä ja tuotannosta ja kehitämme toimittajiemme auditointiprosesseja. Liityimme BSCI:n jäseneksi kesällä 2015. Ensi vuonna rakennamme myös Finlaysonin yritysvastuuohjelman, jonka päämääränä on luoda selkeät tavoitteet, toimenpiteet ja seurantamekanismit taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun työllemme. Ohjelman tarkoituksena on integroida yritysvastuu entistäkin paremmin osaksi jokapäiväistä työskentelyämme.

Lisätietoja Finlaysonista

• finlayson