Tiedote -

FIBSin jäsenet kärjessä pohjoismaisella ilmastovaikutuksia mittaavalla indeksillä

Yritysvastuuverkosto FIBSin jäsenistä yhdeksän on sijoittunut kärkeen uusimmalla pohjoismaisten pörssiyritysten ilmastovaikutuksia mittaavalla CDP Nordic 260 -indeksillä.

Nokia ja Outokumpu sijoittuivat sarjojensa (Information Technology ja Materials) kärkeen yritysten ilmastotoimenpiteiden laajuutta mittaavalla Climate Performance Leadership (CPLI) -indeksillä, Nokia jo toista kertaa peräkkäin.

Toimenpiteiden raportoinnin kattavuutta mittaavalla Climate Disclosure Leadership (CDLI) -indeksillä Nokia oli sarjansa toinen ja Outokumpu viides. CDLI-indeksillä kärkeen sijoittuivat omissa sarjoissaan Alma Media (Consumer Discretionary), Kesko (Consumer Staples), Metso (Industrials), Elisa (Telecommunication Services) ja Tieto (Information Technologies). Finnair oli Industrials-sarjan kolmas ja Outotec viides.

Metso oli indeksin historian ensimmäinen täydet 100 pistettä saanut yhtiö Fortumin rinnalla.

Myös muut suomalaisyritykset niittivät menestystä CDLI-indeksissä: Nordea oli Financials-sarjan, Novo Nordisk Health Care -sarjan ja Fortum Utilities-sarjan ykkönen, Kone ja Kemira sijoittuivat myös sarjoissaan kärjen tuntumaan. Indeksissä on kaikkiaan 27 yritystä Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.

CDP (Carbon Disclosure Project) tarjoaa maailman suurimmille pörssiyrityksille ja kaupungeille järjestelmän mitata ja jakaa tietoa toimintansa vaikutuksista ilmastoon, vesiin ja metsiin, tavoitteenaan välittää yli 700:lle sijoittajayhteistyökumppanilleen vertailukelpoista tietoa eri organisaatioiden ympäristötoimenpiteistä. CDP on kerännyt tietoa kaikkiaan 5000 yrityksestä ympäri maailmaa.

• ilmastonmuutos
  • vastuullisuusraportointi
  • fibs
  • cdp