​Handelsbanken blir den 300:e medlemmen i FIBS

Den nordiska bankkoncernen Svenska Handelsbanken har anslutit sig till FIBS. Handelsbankens medlemskap ökar antalet FBS-medlemmar till ett nytt hundratal: nätverket har nu sammanlagt 300 medlemmar. Handelsbanken anslöt sig samtidigt till FIBS Diversity Charter Finland.

"Det är fint att få Handelsbanken med i FIBS verksamhet. Aktörerna i finansbranschen har en nyckelposition när det gäller hållbar utveckling, såväl när det gäller ekonomi och människor som miljön. Därför är det viktigt att så många som möjligt av de branschföretag som satsar på samhällsansvar ansluter sig och delar med sig information om nya och bra ansvarsfulla praxis", säger Ulla Roiha som är chef för FIBS medlemstjänster och program.

Handelsbanken är den sjätte bankbranschmedlemmen i FIBS. I nätverket ingår allt som allt 27 aktörer från finanssektorn, bl.a. sju försäkringsbolag och Finans Finland.

Handelsbanken har redan länge satsat på företagsansvar. Banken är bl.a. med i FN:s Global Compact-nätverk och har undertecknat FN:s principer för ansvarsfull placering (Principles of Responsible Investments, PRI). Genom medlemskapet i FIBS vill bolaget kunna förutse trenderna bättre än hittills och förbättra sin kompetens på olika delområden inom företagsansvaret.

"Intressentgruppernas krav på ansvarsfullhet ökar. Också trycket från statsmakten ökar till exempel till följd av EU-ländernas gemensamma riktlinjer om företagsansvar. Vi vill vara en del av FIBS nätverk där experterna tar upp teman om företagsansvar, vilket gynnar organisationens övergripande kunnande”, säger chefen för Handelsbanken Finland Nina Arkilahti.

Inom företagsansvar kommer Handelsbanken under det följande året att satsa i synnerhet på frågor som berör ansvarsfull rådgivning och placering.

”Ansvarsfull rådgivning och placering har varit en integrerad del av vår verksamhet redan länge, men vi fortsätter målmedvetet att utveckla vår verksamhetsmodell. Vi vill också utreda hur vi här i Finland kan ta en aktivare roll som stödjare av projekt som är viktiga för samhället, både på riksnivå och på lokal nivå”, konstaterar Arkilahti.

FIBS främjar ansvarsfull företagsverksamhet i Finland genom att erbjuda information om lösningar och praxis som stöder hållbar utveckling. Alla företag och organisationer som i sin verksamhet främjar samhällsansvar kan ansluta sig till nätverket.

FIBS Diversity Charter Finland hjälper företag och andra arbetsenheter att utveckla personalledning samt mångfaldsledning av kundrelationer, dvs. bland annat se till att de anställda i sitt arbete maximalt kan utnyttja sin bakgrund, sin kompetens och sina egenskaper, och att företagets alla produkter och tjänster är inom räckhåll för alla kunder. Handelsbanken är den 117:e medlemmen i Diversity Charter Finland.

Nina Arkilahti berättar mer om Handelsbankens företagsansvar i FIBS podcast:

Närmare upplysningar:

Ulla Roiha, chef, FIBS, tfn 040 873 2706, ulla.roiha(at)fibsry.fi

Pirjetta Soikkeli, kommunikationschef, Handelsbanken, tfn 040 7500093, pirjetta.soikkeli(at)handelsbanken.fi

FIBS hjälper företag att göra affärsverksamheten bättre:
vi erbjuder information om nya innovativa sätt att utveckla ansvarsfull affärsverksamhet samt en unik möjlighet att nätverka med olika branschföretag och andra samhällsaktörer. Våra tjänster består av bl.a. evenemang, coachning, temagrupper, nyhets- och informationstjänster samt Diversity Charter Finland. I FIBS-nätverket ingår redan närmare 300 företag och sammanslutningar. Alla organisationer som i sin verksamhet strävar efter att främja samhällsansvar kan ansluta sig till nätverket. www.fibsry.fi

Handelsbanken är en nordisk bankkoncern med global verksamhet. I dag har banken verksamhet i drygt 20 länder runtom i världen och den sysselsätter drygt 11 000 personer. I Finland har Handelsbanken 45 kontor. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, vilket gör Handelsbanksaktien till den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

• diversity charter finland
  • handelsbanken