Tiedote -

Lähes 700 yritysvastuun asiantuntijaa ja päättäjää etsii uusia eväitä kestävämmän liiketoiminnan kehittämiseksi RATKAISUN PAIKKA 2014 -tapahtumassa

Yritysvastuuverkosto FIBSin ja samalla Suomen suurin yritysvastuutapahtuma RATKAISUN PAIKKA 2014 kokoaa jälleen yhteen alan asiantuntijat, päättäjät ja vaikuttajat yrityksistä, järjestöistä, oppilaitoksista ja julkiselta sektorilta keskustelemaan vastuullisen liiketoiminnan mahdollisuuksista ja haasteista sekä perehtymään uusimpiin vastuullisiin liiketoimintaratkaisuihin ja -käytäntöihin. Kolmatta kertaa järjestettävään tapahtumaan on ilmoittautunut lähes 700 henkeä.

Wanhassa Satamassa Helsingissä 13.5.2014 järjestettävän tapahtuman teemana on tänä vuonna "Tarkoituksesta tulokseen". Päivän aikana tarkasteluun otetaan koko liiketoimintaprosessi yritysten olemassaolon tarkoituksen määrittelystä ja käytännön ratkaisuista aina vastuullisen ja kestävän kehityksen mukaisen toiminnan vaikutusten seurantaan.

Tapahtuman kolmessa seminaarissa, neljässä klinikassa ja oheistilaisuuksissa kuullaan kaikkiaan 43 puheenvuoroa, teemoina mm.

• Miltä Novo Nordiskin tulos näyttäisi jos yhtiö maksaisi käyttämistään luonnonvaroista niiden todellisen hinnan
  • Miten maailman suurin kahvinvalmistaja Nestlé luo yhteistä arvoa globaalisti
  • Miten IBM hyötyy henkilöstön ja asiakkuuksien monimuotoisuudesta liiketoiminnallisesti
  • Mitä bisneshyötyä Unilever on saanut kestävän kehityksen ratkaisuistaan
  • Miksi yritysten tulee olla sekä kannattavia, kestäviä että hieman "tribaaleja"
  • Mitä integroitu raportti kertoo yritysten tuloksesta ja menestymisen edellytyksistä
  • Millaisia ovat Ruotsin valtio-omisteisten yhtiöiden kestävän kehityksen periaatteet ja tavoitteet
  • Mitkä ovat yritysvastuun ja kestävän kehityksen keskeiset tulevaisuuden suuntaviivat ja trendit

Tapahtuman oheisohjelmana on Suomen ensimmäisen yritysvastuun vuosikirjan "Sustainable Finland 2014" lanseeraus sekä uudentyyppinen Yritykset & järjestöt -kyselytunti, jossa esitetään kysymyksiä, joihin ei löydy vastauksia vastuullisuusraporteista tai verkkosivuilta. Tapahtumassa julkistetaan myös TNS Gallupin tuoreimman kuluttajatutkimuksen tulokset, jotka kertovat hieman yllättäviäkin tuloksia siitä, piittaavatko suomalaiskuluttajat yritysten vastuullisuudesta ja missä määrin. Päätöstilaisuudessa kuullaan mm. viisi 6 minuutin pituista pecha kucha -tyylistä esitystä yritysten ja yhteisöjen kestävistä ratkaisuista.

Tapahtuman kotimaisina puhujavieraina ovat mm. Unilever Suomen toimitusjohtaja Kalle Järvinen, Diacorin toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen, Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, TeliaSoneran yritysvastuujohtaja sekä Vestas Wind Systemsin hallituksen jäsen Eija Pitkänen, UPM:n ympäristö- ja vastuullisuusjohtaja Päivi Salpakivi-Salomaa sekä kansanedustaja Oras Tynkkynen. Ulkomaisia puhujavieraita ovat mm. Ruotsin valtiovarainministeriön kestävän kehityksen erityisneuvonantaja Emma Ihre, Novo Nordiskin TBL (Triple Bottom Line) johtaja Jesper Lindhardt, IBM:n Pohjoismaiden monimuotoisuuden ja Euroopan HLBT (homo, lesbo, bi- ja transseksuaali) -ohjelman johtaja Marie C. Nilsson, Nestlén yhteisen arvon tuottamisen johtaja Román Irurre Wolfisberg, Futerran perustajajäsen Ed Gillespie sekä professori, kirjailija ja Sustainable Value Partners -yhtiön perustaja Chris Laszlo.

RATKAISUN PAIKAN järjestävät yhteistyössä Yritysvastuuverkosto FIBS ja Wanha Satama. Tapahtuman pääyhteistyökumppaneita ovat tänä vuonna Diacor/Helsingin Diakonissalaitos, Gasum, Kesko ja PwC. Tapahtuma on kaikille yrityksille ja yhteisöille avoin ja maksuton.

Lisätietoja:

Ulla Roiha, päällikkö, Yritysvastuuverkosto FIBS, p. 040 873 2706, ulla.roiha@fibsry.fi

Mikko Routti, toiminnanjohtaja, Yritysvastuuverkosto FIBS, p. 040 527 4575, mikko.routti@fibsry.fi

• ratkaisun paikka
  • yhteiskuntavastuu
  • fibs

FIBS on Suomen johtava vastuullisen yritystoiminnan verkosto. Tarjoamme yrityksille tietoa, työkaluja ja kohtaamispaikkoja vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseksi. Palveluihimme kuuluvat seminaarien ja työpajojen lisäksi Suomen monimuotoisuusverkosto, Järjestötori, Yritysvastuun tietopankki, uutiskirjeet sekä RATKAISUN PAIKKA –yritysvastuutapahtuma. FIBS on CSR Europe, CSR 360 sekä GRI -järjestöjen kansallinen jäsen