Ratkaisun paika 2011 - Haku ratkaisun esittelijäksi käynnistyi

• Tapahtumassa esitellään yritysten ja yhteisöjen uusimpia kestävää kehitystä edistäviä tuotteita, palveluita ja toimintatapoja
  • Tapahtuman tavoitteena on nostaa esiin vastuullisen yritystoiminnan hyödyt yrityksille ja muulle yhteiskunnalle, tarjota näkyvyyttä innovatiivisille yritysvastuuratkaisuille sekä innostaa yrityksiä kehittämään vastuutoimintaansa
  • Tapahtumaan odotetaan 40-50 ratkaisun esittelijää ja 300-400 tapahtumavierasta
  • Tapahtuman järjestää Finnish Business & Society yhteistyössä Alma Median, Crnetin, Editan, PricewaterhouseCoopersin sekä työ- ja elinkeinoministeriön Yhdenvertaisuus etusijalle –hankkeen kanssa

Vastuullisen yritystoiminnan verkosto Finnish Business & Society (FiBS) järjestää Suomen ensimmäisen yritysvastuualan messutapahtuman Ratkaisun paikan Helsingin Kaapelitehtaalla toukokuun 5. päivä.

Haku tapahtuman ratkaisun esittelijäksi käynnistyi helmikuun alussa.

Tapahtumaan voivat tulla esittelemään uusimpia kestävää kehitystä ja vastuullista yritystoimintaa edistäviä tuotteitaan, palveluitaan ja käytäntöjään kaikki yritykset ja yhteisöt, jotka haluavat jakaa tietoa yhteiskuntavastuullisten ratkaisujensa taustoista ja hyödyistä ja innostaa näin muita organisaatioita kehittämään omaa liiketoimintaansa entistä vastuullisempaan suuntaan.

Esiteltävä ratkaisu voi liittyä mihin tahansa liiketoiminnan osa-alueeseen työhyvinvoinnista tuotantoon ja markkinoinnista toimitusketjun hallintaan. Olennaista on, että ratkaisu on tuonut taloudellista tai muuta konkreettista hyötyä yritykselle ja samalla sen jollekin sidosryhmälle tai ympäristölle.

Ratkaisujen esittelyn lisäksi tapahtumassa järjestetään työpajoja ja paneelikeskusteluja. Tapahtuman pääpuhujia ovat mm. hallitusammattilainen Sari Baldauf, Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Anne Berner, SOK:n pääjohtaja Kuisma Niemelä sekä USA:n Suomen suurlähettiläs Bruce Oreck.

Näkyvyyttä hyville käytännöille

Ratkaisun paikan yhtenä tavoitteena on rohkaista kaikkia yrityksiä kertomaan näkyvästi hyvistä vastuullisista käytännöistään ja nostaa esiin vastuullisuuden liiketoimintahyödyt.

“Suomessa tehdään valtavan hyvää työtä kestävän yritystoiminnan edistämiseksi, mutta edelleen on myös niitä yrityksiä, joille yhteiskuntavastuu tarkoittaa lähinnä hyväntekeväisyyttä. Haluamme tämän tapahtuman myötä nostaa Suomen  yritysvastuukeskustelun uudelle tasolle, ja kertoa konkreettisten esimerkkien kautta miten vastuullisuus näkyy myös yritysten tuloksessa silloin, kun se liitetään osaksi strategista suunnittelua”, kertoo FiBSin toiminnanjohtaja Mikko Routti.

Ei pelkkää voittajien historiaa

Ratkaisun paikka poikkeaa perinteisistä messutapahtumista siinä, että tarjolla on konkreettista tietoa myös siitä, miten tuotteet, palvelut ja toimintatavat ovat syntyneet.

Kaikki ratkaisut esitellään samalla kaavalla: mihin ongelmaan haettiin ratkaisua, mihin haasteisiin kehitystyön aikana törmättiin ja miten ne voitettiin sekä mitä hyötyä ratkaisusta on ollut niin itse organisaatiolle kuin muulle yhteiskunnalle.

Ratkaisuja ovat esittelemässä ne henkilöt, jotka ovat itse olleet mukana kehittämistyössä ja tapahtumassa vierailevat pääsevät näin kysymään ratkaisujen taustoista niiltä, jotka tuntevat ne parhaiten.

“Haluamme, että jokaisella tapahtumassa käyneellä on työpaikalleen viemisinään muutakin kuin esitteitä. Kävijöillä on tässä tapahtumassa ainutlaatuinen tilaisuus keskustella suoraan niiden kanssa, jotka ovat olleet kehittämässä ratkaisuja ja saada näin tietoa, jota ei muualta välttämättä saa”, Routti sanoo.

Ratkaisun paikkaan odotetaan 40-50 ratkaisun esittelijää ja 300-400 tapahtumavierasta kaikilta toimialoilta yrityksistä, järjestöistä, oppilaitoksista ja julkiselta sektorilta.

Tapahtumassa esiteltävät ratkaisut julkaistaan tapahtuman jälkeen kaikille avoimessa, maksuttomassa Parhaat ratkaisut –hakupalvelussa.

Haku ratkaisun esittelijäksi päättyy 28.2. ja ilmoittautuminen tapahtumavieraaksi 22.4.

Lisätietoja:

Finnish Business & Society
mikko.routti(at)fibsry.fi

• fibs
  • finnish business & society
  • ratkaisun paikka 2011
  • yhteiskuntavastuu

Finnish Business & Society (FiBS) on vastuullisen yritystoiminnan verkosto, jonka tarkoituksena on edistää yhteiskuntavastuullista yritystoimintaa Suomessa. Autamme yrityksiä löytämään kilpailuetua vastuullisuudesta tarjoamalla jäsenillemme tietoa, kontakteja, vertaistukea ja näkyvyyttä. FiBSin jäseneksi voivat liittyä kaikki yritykset ja yhteisöt, jotka pyrkivät edistämään yhteiskuntavastuuta omassa toiminnassaan. FiBS on CSR Europe, Global Reporting Initiative ja CSR 360 Global Partner Network järjestöjen jäsen.