Tiedote -

Uusi Järjestötori-verkkopalvelu auttaa yrityksiä löytämään strategisia yhteistyökumppaneita

Yritysvastuuverkosto FIBSin kehittämä uusi Järjestötori-verkkopalvelu auttaa yrityksiä löytämään järjestöyhteistyökumppaneita liiketoimintansa kehittämisen tueksi.

Palvelun kautta yritykset voivat etsiä helposti potentiaalisia järjestökumppaneita näiden toiminnan painopisteiden mukaan. Järjestötorille liittyneet järjestöt puolestaan voivat viestiä palvelun kautta keskitetysti yrityksille suunnatuista palveluistaan referensseineen.

FIBSin Järjestötorille on liittynyt jo 27 järjestöä. Palvelu on maksuton niin yrityksille kuin järjestöille, ja avoin myös muille kuin FIBSin jäsenille. Palvelu on toteutettu yhteistyössä IBM Suomen kanssa.

Rahalahjoitukset eivät enää riitä - Strateginen yhteistyö lisääntyy

FIBSin Järjestötori pyrkii vastaamaan viime vuosina yleistyneeseen trendiin, jossa yritysten ja järjestöjen välinen yhteistyö on muuttunut entistä strategisempaan suuntaan. Pelkkä rahan lahjoittaminen ja tätä kautta saatu imagohyöty ei enää kaikille yrityksille riitä, vaan nyt pyritään rakentamaan kumppanuuksia, jotka auttavat yrityksiä kehittämään konkreettisemmin omaa liiketoimintaansa.

Brittiläisen vuonna 2012 julkaistun yritysten järjestöyhteistyöbarometrin mukaan 58 prosenttia järjestöyhteistyötä tekevistä yrityksistä kertoo yhteistyön auttaneen yritystä kehittämään liiketoimintaansa, ja 91 prosenttia sanoo yhteistyön lisänneen yrityksen ymmärrystä sosiaalisista ja ympäristöhaasteista.

Suomessa hyväntekeväisyys ja sponsorointi ovat edelleen yritysten yleisin järjestöyhteistyömuoto, mutta vuonna 2012 tehdyn pro gradu -tutkimuksen mukaan jo 30 prosenttia suomalaisyrityksistä tekee ydinliiketoimintaansa liittyvää strategista yhteistyötä järjestöjen kanssa.

Strateginen yhteistyö järjestöjen kanssa voi olla yrityksille yksi konkreettinen keino toteuttaa yhteiskuntavastuuta. Erityisen tärkeää järjestöyhteistyö on kehittyvillä markkinoilla toimiville yrityksille.

"Yritysten paineet vastata erilaisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin lisääntyvät niin kuluttajien, sijoittajien kuin työntekijöidenkin suunnalta, minkä lisäksi monet yritykset myös pyrkivät aktiivisesti kehittämään liiketoimintaansa innovoimalla ratkaisuja yhteiskunnallisiin ongelmiin. Harvoista yrityksistä kuitenkaan löytyy riittävästi esimerkiksi uusien markkina-alueiden ja kulttuurien asiantuntemusta, jolloin yhteistyö kansalaisjärjestöjen ja muiden ruohonjuuritason toimijoiden kanssa voi olla ratkaisevaa liiketoiminnan menestyksen kannalta," sanoo FIBSin Järjestötorin koordinaattori Tytti Mäkipelto.

Hyviä esimerkkejä yritysten strategisista järjestöyhteistyöhankkeista ovat keväällä järjestetyn European CSR Award -kilpailun suomalaisvoittajat. Kilpailun pk-yritysten sarjan voittanut Pajat Solutions on kehittänyt yhteistyössä Plan Suomen kanssa myös kansainvälistä markkinapotentiaalia osoittaneen Poimapper-mobiilisovelluksensa. Suurten yritysten sarjan voittanut ManpowerGroup puolestaan on tehnyt pitkäjänteistä yhteistyötä mm. Suomen lasten ja nuorten säätiön kanssa ja onnistunut Manpower Inclusive -hankkeen kautta työllistämään yli 400 osatyökykyistä ja pitkäaikaistyötöntä henkilöä. Kansainvälisten hankkeiden sarjan voittaja Nokia Oyj on puolestaan tehnyt tavoitteellista yhteistyötä WWF:n kanssa jo 10 vuoden ajan, mikä on auttanut yhtiötä kehittämään ympäristöosaamistaan ja WWF-järjestöä laajentamaan omaa tuote– ja palveluvalikoimaansa.

Lisää esimerkkejä yritysten järjestöyhteistyöhankkeista löytyy FIBSin verkkosivuilta sekä 25.6.2013 ilmestyvästä European CSR Award -kilpailun Golden Book -julkaisusta, johon on koottu kaikkien 29 kilpailuun osallistuneen Euroopan maan voittajahankkeet.

Lisätietoja:

Tytti Mäkipelto, koordinaattori
Yritysvastuuverkosto FIBS
tytti.makipelto(at)fibsry.fi

• järjestötori
  • fibs

FIBS on Suomen johtava vastuullisen yritystoiminnan verkosto. FIBS tarjoaa työkaluja yritysten yhteiskuntavastuutoiminnan kehittämiseen, mittaamiseen ja raportointiin sekä kohtaamispaikkoja kaikille yhteiskuntavastuusta kiinnostuneille jäsentilaisuuksien ja tapahtumien muodossa. FIBS on CSR Europe, CSR 360 sekä Global Reporting Initiative -järjestöjen kansallinen jäsen.