Tiedote -

Uusi Sustainable Finland 2014 -vuosikirja rakentaa Suomi-brändiä yritysten vastuullisen liiketoiminnan tukena

Yritysvastuuverkosto FIBSin toimittama Suomen ensimmäinen yritysvastuun vuosikirja tarjoaa läpileikkauksen Suomen tämän hetken parhaista vastuullisista ratkaisuista ja käytännöistä case-esimerkkien, vaikuttajien ja yrityspäättäjien haastatteluiden sekä asiantuntija-artikkeleiden kautta. Vuosikirja julkistettiin FIBSin RATKAISUN PAIKKA 2014 -yritysvastuutapahtumassa Helsingissä 13.5.

Englanninkielisen Sustainable Finland 2014 -vuosikirjan kohderyhmänä ovat ensisijaisesti ulkomaiset yritykset, viranomaiset ja muut toimijat. Suomalaisyritykset ja niiden vientiä ja kansainvälistymistä edistävät tahot voivat hyödyntää julkaisua vastuullisten tuotteiden ja palveluiden myynnin ja viestinnän tukena kansainvälisillä markkinoilla ja rakentaa samalla Suomen maabrändiä kestävän ja vastuullisen liiketoiminnan edelläkävijämaana maailmassa.

"Vastuullisesta liiketoiminnasta on mahdollista tehdä niin yksittäisten yritysten kuin koko maan elinkeinoelämän uusi kasvun veturi. Vuosikirjan ideana on auttaa yrityksiä ja muitakin kansainvälisillä areenoilla toimivia tahoja, maamme ylintä johtoa myöten, kertomaan, miten laajasti Suomessa otetaan huomioon yritysvastuun ja kestävän kehitykset kysymykset ja miten korkeatasoista osaamista meiltä löytyy vastuullisten tuote- ja palveluratkaisujen osalta. Mitä useammat vievät samaa viestiä, sitä tehokkaammin voimme yhdessä edistää kaikkien yritysten maineenrakennusta maailmalla,"  sanoo FIBSin toiminnanjohtaja Mikko Routti.

Vuosikirjasta löytyy kaikkiaan 19 case-esimerkkiä, ja näiden lisäksi haastatteluiden ja asintuntija-artikkeleiden kautta esiin nostetaan 7 muun yrityksen ja toimijan vastuulliset käytännöt ja ratkaisut. Mikko Routti kuitenkin korostaa, että vuosikirjassa olevat esimerkit ovat vain jäävuoren huippu.

"FIBS on tehnyt jo 14 vuoden ajan yhteistyötä yritysten kanssa vastuullisuuskysymyksissä, ja sen pohjalta tiedämme, että joka toimialalta löytyy valtavasti huippuratkaisuja kehittäviä yrityksiä. Vuosikirjan tyyppiseen julkaisuun on kuitenkin mahdollista ottaa mukaan vain pieni otos tämänhetken ajankohtaisimmista käytännöistä, ja toivonkin, että nämä muutamat esimerkit innostavat entistä useampia etsimään lisää kestäviä ratkaisuja tarjoavia yrityksiä Suomesta."

Vuosikirjan case-esimerkkit on jaettu käytäntöihin ja ratkaisuihin. Tällä halutaan muistuttaa, että vastuullisesti toimiva yritys kehittää kestävien tuotteiden ja palveluiden lisäksi käytäntöjään ja toimintatapojaan. Käytäntöjen osalta esimerkkeinä ovat Diacor, DNA, Fazer Fiskars, Fortum, Futurice, Kemira, Kiantama, Nanso Group, Outotec ja Rukakeskus, ja ratkaisujen osalta AW-Energy, CBTec, Forum Virium Helsinki, Pajat Solutions, SRV, UPM ja ZenRobotics. Yritysten lisäksi esimerkkinä on nostettu esiin WWF Suomen kehittämä Green Office -ympäristöjärjestelmä.

Vuosikirjan pidemmissä jutuissa haastateltuja ovat kehitysministeri Pekka Haavisto, KONEen ympäristöjohtaja
Hanna Uusitalo, Ruduksen toimitusjohtaja Lauri Kivekäs, Solidiumin toimitusjohtaja Kari Järvinen, Rovion viestintäjohtaja Sara Antila sekä FIBSin monimuotoisuusjohtamisen asiantuntija, KTT Aulikki Sippola. Asiantuntija-artikkelin vuosikirjaan kirjoittivat Suomen Ekonomiliitto SEFEn toiminnanjohtaja Aija Bärlund, Gaia Consultingin johtava konsultii Mari Saario sekä SMT:n viestintäpäälikkö Tuulia Taipale.

Sustainable Finland 2014 on maksutta luettavissa sähköisenä julkaisuna osoitteessa: http://www.e-julkaisu.fi/fibs/sustainable_finland_2014/

Lisätietoja:

Mikko Routti, toiminnnajohtaja, Yritysvastuuverkosto FIBS, p. 040 527 4575, mikko.routti@fibsry.fi

• yritysvastuun vuosikirja 2014
  • sustainable finland 2914
  • yhteiskuntavastuu
  • fibs

FIBS on Suomen johtava vastuullisen yritystoiminnan verkosto. Tarjoamme yrityksille tietoa, työkaluja ja kohtaamispaikkoja vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseksi. Palveluihimme kuuluvat seminaarien ja työpajojen lisäksi Suomen monimuotoisuusverkosto, Järjestötori, Yritysvastuun tietopankki, uutiskirjeet sekä RATKAISUN PAIKKA –yritysvastuutapahtuma. FIBS on CSR Europe, CSR 360 sekä GRI -järjestöjen kansallinen jäsen