Tiedote -

Yritysten vapaaehtoistyöhankkeiden vaikuttavuutta mittaava kansainvälinen EEVA-kilpailu käynnistyi

European Employee Volunteering Awards (EEVA)

• Kilpailuteemana nuorten, pitkäaikaistyöttömien ja muiden syrjäytymisvaarassa olevien työllistyminen
  • Kilpailuun odotetaan osallistujia 22 Euroopan maasta
  • Suomen osakilpailun järjestää vastuullisen yritystoiminnan verkosto Finnish Business & Society (FiBS)

Brittiläisen yritysvastuujärjestön Business in the Communityn lanseerama ja Euroopan komission tuella järjestettävä EEVA-kilpailu on yksi vuoden 2011 Euroopan vapaaehtoistyön teemavuoden tapahtumista. Kilpailu käynnistyy syyskuussa 22 Euroopan maassa.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki yritykset, jotka ovat kehittäneet henkilöstölleen suunnattuja vapaaehtoistyöhankkeita, joiden tavoitteena on edistää nuorten, pitkäaikaistyöttömien ja muiden syrjäytymisvaarassa olevien työllistymistä, ja jotka tukevat samalla yrityksen liiketoimintaa. (Esimerkkejä brittiyritysten toteutuneista hankkeista löytyy tiedotteen lopusta.)

Kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin yritysten vapaaehtoistoiminnan liiketoiminnalliset ja yhteiskunnalliset hyödyt, kerätä innostavia esimerkkejä parhaista käytännöistä sekä kannustaa yrityksiä mittaamaan vapaaehtoistoimintansa vaikutuksia.

FiBSin toiminnanjohtajan Mikko Routin mukaan EEVA-kilpailu on suomalaisyrityksille erinomainen tilaisuus saada hyvää julkisuutta yhteiskuntavastuutoiminnalleen.

- Yritysten henkilöstölleen tarjoama mahdollisuus tehdä vapaaehtoistyötä työajalla on yksi osa vastuullista yritystoimintaa. Se on täydellinen esimerkki winwinwin-toiminnasta, josta hyötyvät niin yritys, työntekijät kuin muukin yhteiskunta. EEVA-kilpailu on tilaisuus myös suomalaisyrityksille saada niin kansallista kuin kansainvälistäkin julkisuutta yhteiskuntavastuutoiminnalleen ja rakentaa mainettaan vastuullisena toimijana esimerkiksi asiakkaiden ja sijoittajien silmissä.

Haku Suomen osakilpailuun päättyy 29.10.2010  ja voittajat julkistetaan joulukuussa. Kansallisten kilpailujen voittajat jatkavat loppukilpailuun, jonka tulokset julkistetaan Lontoossa maaliskuussa 2011 järjestettävässä tilaisuudessa.

Lisätietoja:

Mikko Routti, toiminnanjohtaja
Finnish Business & Society
puh. 040 527 4575, mikko. routti(at)fibsry.fi

_____________________________________________________________________________

Esimerkkejä brittiyritysten yhteiskuntavastuullisesta vapaaehtoistoiminnasta

Tesco-kauppaketju on osallistunut taantuvien paikkakuntien elvytykseen eri puolilla Britanniaa avaamalla myymälöitä alueilla, joita yhtiön kilpailijat eivät ole pitäneet kaupallisesti kannattavina sekä palkkaamalla uusiin liikkeisiinsä alueiden pitkäaikaistyöttömiä. Vuodesta 1999 alkaen yhtiö on perustanut kaikkiaan 26 "elvytysmyymälää", luonut yli 3200 työpaikkaa pitkäaikaistyöttömille ja kasvattanut hankkeen ansiosta liikevaihtoaan.

Marks & Spencer on tarjonnut vuodesta 2004 lähtien vuosittain 650 työharjoittelupaikkaa vaikeasti työllistyville henkilöille tavarataloissaan eri puolilla Britanniaa ja samalla henkilöstölleen tilaisuuden kehittää osaamistaan toimimalla harjoittelijoiden työnohjaajina. Ohjelman myötä kaikkiaan 1500 ihmistä on saanut pysyvän työpaikan yhtiön eri toimipisteissä.

Energiayhtiö Scottish Power on tarjonnut vuodesta 1996 lähtien koulunsa päättäneille työttömille 18-19-vuotiaille nuorille työ- ja kouluttautumismahdollisuuksia sekä henkilöstölleen tilaisuuden kehittää esimies- ja mentorointitaitojaan nuorten työnohjaajina. Skillseekers-ohjelmaan on osallistunut tähän mennessä kaikkiaan 1255 nuorta, joista 788 on saanut pysyvän työpaikan, näistä 255 Scottish Powerin palveluksessa.

Teleyhtiö O2 käynnisti vuonna 2008 yhdessä yksityisen ja julkisen sektorin toimijoiden kanssa hankkeen, jonka avulla  työttömät työnhakijat pääsivät Britanniassa järjestetyn voimistelun maailmanmestaruuskilpailun vapaaehtoistyöntekijöiksi. Hankkeesta saadun työkokemuksen ansiosta 43 kaikkiaan 100 vapaaehtoisesta sai myöhemmin työpaikan O2-yhtiössä ja muissa yrityksissä.

Birminghamin kaupungissa vuonna 1999 käynnistyneessä Business Action on Homelessness -hankkeessa mukana olevat yritykset tarjoavat alueen kodittomille työvalmennusta ja työharjoittelupaikkoja sekä omille työntekijöilleen  tilaisuuden kehittää esimies- ja tiimityötaitojaan. Tähän mennessä 250 koditonta on hankkeen myötä saatu mukaan työllistämisohjelmiin ja 29 on saanut pysyvän työpaikan.

Lisätietoa esimerkkihankkeista

• fibs
  • finnish business & society
  • business in the community
  • yhteiskuntavastuu
  • vapaaehtoistyö
  • employee volunteering awards

Finnish Business & Society (FiBS) on vastuullisen yritystoiminnan verkosto, jonka tarkoituksena on edistää yhteiskuntavastuullista yritystoimintaa Suomessa. Autamme yrityksiä löytämään kilpailuetua vastuullisuudesta tarjoamalla jäsenillemme tietoa, kontakteja, vertaistukea ja näkyvyyttä. FiBSin jäseneksi voivat liittyä kaikki yritykset ja yhteisöt, jotka pyrkivät edistämään yhteiskuntavastuuta omassa toiminnassaan. FiBS on CSR Europe, Global Reporting Initiative ja CSR 360 Global Partner Network järjestöjen jäsen.