Ricoh GR III – Laadukas kompaktikamera valokuvaajille

Uudistettu Ricoh GR III on edeltäjäänsä pieni kokoisempi. Sen suuressa APS-C-kokoisessa kennossa on entistä enemmän tarkkuutta ja korkeampi herkkyys. Pitkään odotetussa seuraajassa on myös sisäänrakennettu kuvanvakaaja sekä kosketusnäyttö.

Katu- ja dokumenttikuvaaminen, matka-, arkkitehtuuri, maisema- ja jopa perhekuvat, uusi Ricoh GR III sopii täydellisesti näihin kaikkiin. Kamera on suunniteltu valokuvaajille, jotka kaipaavat taskuun menevää laadukasta kameraa, jossa ei ole tingitty kuvanlaadusta.

Pienestä koostaan huolimatta GR III tarjoaa samaa järjestelmäkameroihin totuttua laatua, sekä manuaalista valotusta ja muiden tärkeiden säätöjen muokkaamista. Kamerassa on myös varustekenkä ulkoisen salaman käyttämistä varten.

Uusi APS-C-kokoinen kenno

Parhaan mahdollisen kuvanlaadun takaamiseksi Ricoh GR III on uusi 24,2 megapikselin APS-C-kokoinen CMOS-kenno, joka tarjoaa erinomaisen tarkkuuden ja vähäisen kohinan myös suurilla ISO-herkkyyksillä. Uusi kenno mahdollistaa jopa ISO 102 400 -herkkyyden käyttämisen. Kuvat voidaan tallentaa sekä JPG että 14-bittisinä RAW-tiedostoina parhaan lopputuloksen takaamiseksi. Lisäksi kamerassa on mahdollista muokata ja konvertoida RAW-kuvia JPG-tiedostoiksi.

Helppokäyttöinen ja raskastekoinen

Kameran runko on valmistettu kovasta ja kestävästä, mutta myös keveästä magnesiumseoksesta. Sen runko on lähes sentin kapeampi kuin edeltäjänsä GR II, joten se sopii yhä paremmin takun taskuun tai laukkuun. Hyvin asetellut painikkeet, kaksi säätökiekkoa (edessä ja takana) suljinajan ja aukon säätöä varten, sekä korkea resoluutioinen 3-tuuman kosketusnäyttö tekevät kameran käytöstä intuitiivista.

Manuaalivalotuksen lisäksi kamerassa on tietysti myös erilaisia automaattivalotusohjelmia, jotka toimivat erittäin nopeasti tehokkaan prosessorin avulla. Automaattitarkennus toimii sekä kontrasti- että vaihetarkennuksena, joka takaa nopean ja luotettavan tarkennuksen kaikissa valaisuolosuhteissa.

Tehokas neljän aukon kuvanvakaaja

Yksi tärkeimmistä uudistuksista GR III -kamerassa on sisäänrakennettu kolme akselinen kuvanvakaaja. Se mahdollistaa tarkkojen kuvien ottamisen ilman jalustaa jopa kuusitoista kertaa pidemmillä valotusajoilla.

Korkealaatuinen laajakulmaobjektiivi

Myös objektiivin on oltava huippuluokkaa, jotta se voi vastata pikselitiheän kennon vaatimuksiin. Ricoh GR III -kamerassa on valovoimainen ja erittäin terävästi piirtävä 18,3 mm f/2.8 laajakulmaobjektiivi, jonka kinovastaavuus on 28 mm. Optisessa rakenteessa on käytetty LD-lasielementtiä sekä asfääristä elementtiä, jotka yhdessä minimoivat optiset virheet, kuten kromaattisen aberraation ja erilaiset vääristymät. Samalla ne takaavat terävän kuvan koko kuva-alalla, reunasta reunaan. Objektiivin lähin tarkennusetäisyys on vain 6 cm, joten se sopii myös kasvien, ruuan ja muiden pienten yksityiskohtien kuvaamiseen.

Sisäänrakennettu harmaasuodin

Valovoimainen f/2,8 objektiivi mahdollistaa valokuvaamisen huonommassakin valossa. Kamerassa on lisäksi sisäänrakennettu harmaasuodin (ND, neutral density) joka mahdollistaa täyden aukon käyttämisen myös kirkkaammissa olosuhteissa. Yhdeksän yhdeksänlehtisen himmentimen ja ND-suotimen ansiosta kohde erottuu edukseen pehmeästi sumentuvasta taustasta ja kauniista bokehista.

Jaa kuvia nopeasti ja helposti

Sisäänrakennetun langattoman WLAN-yhteyden ja Bluetoothin ansiosta kuvien jakaminen älypuhelimella sosiaaliseen mediaan on helppoa. Yhteyteen käytetään Ricohin Image Sync -sovellusta, joka on saatavilla iOS- ja Android-käyttöjärjestelmille. Lisäksi kamerassa on USB-C-liitäntä kaapelilla siirtämistä varten.

Built-in wireless network (LAN) and Bluetooth make it easy to share photos on social media via a smartphone. Connection is made through Ricoh's Image Sync app, available for both iOS and Android. A USB-C port is also available for those who prefer to use a cable for the image transfer.

Hinta ja saatavuus

Ricoh GR III toimitukset alkavat maaliskuun alussaja sen suositushinta on noin 950 euroa.

Lisätietoja: info@focusnordic.fi

Ricoh GR III – Tärkeimmät ominaisuudet

• Kehittynyt kompaktikamera vaativalle valokuvaajalle
  • Korkealaatuinen 18,3mm f/2.8 laajakulmaobjektiivi (kinovastaavuus 28mm)
  • 3-tuumainen korkea resoluutoinen kosketusnäyttä (1 037 000 pistettä)
  • Varustekenkä ulkoista salamalaitetta varten
  • Kestävästä ja keveästä magnesiumseoksesta tehty runko
  • Manuaaliasetukset ja kaksi säätörullaa
  • Kuvien tallennus JPG- ja 14-bit RAW-tiedostoina
  • Sisäänrakennetu RAW-kuvien muokkaaminen ja konvertointi
  • WiFi- ja Bluetooth-yhteys kuvien jakamiseen
  • Full HD videotallennus 1920x1080, 60 kuvaa sekunnissa (H.264)
  • Elektroninen vesivaaka
  • Mitat: 109,4 x 61,9 x 33,2 mm
  • Paino: 257 grammaa (akun ja muistikortin kanssa)

Focus Nordic on euroopan suurin valokuvausalan tuotteiden tukkukauppa. Sen tuotevalikoima koostuu monista tunnetuista tuotemerkeistä kuten: Tamron, Lowepro, Ricoh/Pentax, Panasonic, Lexar, Transcend, Samyang, Zeiss, Sirui, Velbon, Polaroid, Rotolight, Nissin, Joby, Steiner, Kowa, Hähnel, Jobo, Kenko ja Saramonic. Lisäksi yrityksellä on oma tuotevalikoima Focus-nimellä.