Uutinen -

Gigantin ja Huawein tekoälyseminaari Tyttöjen Talon kävijöille taistelee digitaalista eriarvoistumista vastaan – pääpuhujana Linda Liukas

Gigantti ja Huawei järjestävät yhdessä kirjailija, ohjelmoinnin opettaja Linda Liukkaan kanssa tekoälyseminaarin nuorille naisille. Seminaari on osa Gigantin digitaalisen eriarvoistumisen vähentämiseen tähtäävää hanketta. Yhteistyössä on mukana Helsingin ja Espoon Tyttöjen Talot, joiden verkostoista osallistujat kootaan. Gigantti ja Huawei lahjoittavat kaikille seminaarin sadalle osallistujalle uudet Huawei P Smart 2019 -älypuhelimet sekä pop socket -pidikkeet.

- Nuorten eriarvoistuminen näkyy valitettavasti yhteiskunnassamme yhä enemmän. Se näkyy myös digitaalisessa eriarvoistumisessa, kun kaikilla perheillä ei valitettavasti ole varaa ostaa välineitä, joilla nuoret pysyvät mukana digitaalisessa kehityksessä. Lisäksi törmäämme usein myös siihen, että tyttöjä ei kannusteta matemaattisille tai teknologisille aloille. Hämmästyttävän useat tytöt kertovat, että heille on jopa koulussa saatettu sanoa, etteivät he siinä pärjäisi; ettei kannata. Ja saatetaan ohjata enemmän hoiva-alalle, sanoo Loisto Setlementti ry:n sukupuolisensitiivistä Tyttöjen Talo -työtä johtava Mari Uusitalo-Herttua.

Gigantti ja Huawei järjestävät nuorille naisille tapahtuman, jonka pääpuhujana on kirjailijana ja ohjelmoijakouluttajana tunnettu Linda Liukas. Tapahtuman tarkoituksena on inspiroida nuoria naisia teknologian, tekoälyn ja koodaamisen maailmaan ja innostaa laitelahjoituksien kautta näkemään teknologian mahdollisuudet myös käytännössä. Tapahtuman yhteydessä Gigantti ja Huawei lahjoittavat osallistujille 100 älypuhelinta ja pop socket -puhelinpidikettä.

- Tämän päivän teinityttöjen mielikuvituksesta syntyy huomispäivän teknologia, tiede, taide ja yhteiskunta. Minusta on tärkeää, että mahdollisimman monenlaiset ihmiset saavat työkalut ymmärtää teknologistuvaa maailmaa – olivat ne sitten tietoihin, taitoihin, asenteisiin, laitteisiin tai infrastruktuuriin liittyviä. Tässä iltapäivässä toivottavasti päästään vaikuttamaan kaikkiin näihin, sanoo Linda Liukas.

- Tämä yhteistyö, missä haluttiin huomioida niitä tyttöjä ja nuoria naisia, joilla ei välttämättä ole varaa älypuhelimiin, on aivan mieletön kädenojennus, joka tekee 100 tyttöä varmasti ihan superiloisiksi. Tätä puhelinta heidän ei olisi muuten ollut mahdollista hankkia. Lisäksi digitaalisen eriarvoistumisen näkyväksi tekeminen teemana on tärkeää samoin kuin tyttöjen ja nuorten kannustaminen digitaalisille aloille, Mari Uusitalo-Herttua sanoo.

- Puhelin on erityisesti nuorille tärkeä osa elämää ja yhteydenpitoa. Valitettavasti älypuhelin tai sen puute saattaa kuitenkin olla myös eriarvoistava tekijä – puhelimen suuresta roolista nuorten elämässä kertoo jo sekin, että niin hurjalta kuin se kuulostaakin, 53 prosenttia milleniaaleista luopuisi mieluummin hajuaististaan kuin puhelimestaan*. Toivomme, että tapahtuma tuo nuorille uusia näkökulmia ja lahjoituksena saatavat puhelimet ja pop socketit iloa, sanoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

- Haluamme inspiroida nuoria naisia teknologian ja tekoälyn kiehtovaan maailmaan Huawein tekoälylähettilään ja hienon roolimallin Linda Liukkaan tuella. Tapahtuman yhteydessä lahjoittamamme P Smart 2019 –älypuhelimet sisältävät tekoälyllä rikastettuja ominaisuuksia. Toivomme, että näiden laitteiden avulla saamme avattua tekoälyn mahdollisuuksia näille nuorille käytännön tasolla, sanoo Huawein kuluttajaliiketoiminnan viestintä- ja markkinointijohtaja Elina Takala.

#giganttitekeehyvää-hankkeella tuotelahjoituksia ympäri Suomen

Gigantti perusti vuonna 2017 #giganttitekeehyvää-hankkeen, jossa Gigantin työntekijät ympäri Suomen voivat ehdottaa paikallisia kohteita, jotka ovat vaarassa jäädä digitaalisen kehityksen ulkopuolelle. Gigantti on parin viime vuoden aikana lahjoittanut tuotteita ja apua moniin kohteisiin. Yhteistyössä Huawein, Linda Liukkaan ja Tyttöjen Talon kanssa toteutettava tapahtuma ja tuotelahjoitukset ovat osa #giganttitekeehyvää-hanketta.

- Haluamme osaltamme olla mukana vähentämässä digitaalista eriarvoistumista Suomessa. Olen todella sydämellisesti iloinen, että Huawei ja Tyttöjen Talo lähtivät mukaan tähän hankkeeseemme, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

Lisätietoa Gigantin #giganttitekeehyvää-hankkeesta: www.gigantti.fi/vastuullisuus

*Lähde: http://techland.time.com/2011/05/27/study-53-of-youngsters-would-choose-technology-over-sense-of-smell/

Lisätiedot: Anniina Korpela, viestintäpäällikkö, Gigantti Oy, puh. 0407422498, anniina.korpela@gigantti.fi

• hyväntekeväisyys