Gigantti teki ennätystuloksen ja aikoo lanseerata uuden myymäläketjun

Gigantti teki tilikaudella 1.5.2016–30.4.2017 ennätysliikevaihdon ja -tuloksen. Laajan tuotevalikoiman, tehokkaan kulurakenteen ja paremman palvelun lisäksi kasvua tukivat erityisesti nettikaupan 21 prosentin kasvu, Gigantti Yritysmyynnin 25 prosentin kasvu ja Black Friday -menestys. Gigantti panostaa merkittävästi kasvuun myös kuluvalla tilikaudella ja lanseeraa uuden Gigantti Phonehouse -myymäläketjun.

Gigantin liikevaihto kasvoi yli 30 miljoonaa euroa yltäen ennätykselliseen 523 miljoonaan euroon. Kasvua edelliseen tilikauteen kertyi 6,2 prosenttia. Vertailukelpoinen operatiivinen tulos kasvoi noin 30 prosenttia 13,9 miljoonaan euroon. Lisäksi Markantalon fuusioon liittyvät kertaluontoiset erät kasvattivat Gigantin tuloksen 20,6 miljoonaan euroon. Gigantti on toimialansa markkinajohtaja 31 prosentin markkinaosuudella, joka on laskettu Gigantti Oy:n ja Gigantin franchise-myymälöiden yhteenlasketun 598 miljoonan euron liikevaihdon perusteella.

- Olemme erittäin tyytyväisiä kasvuun ja siihen, että yhä useampi suomalainen kokee valikoimamme ja palvelumme juuri heille sopiviksi. Myyntimme kasvu on tullut orgaanisesti, sillä emme avanneet tilikauden aikana yhtään täysin uutta myymälää, kertoo Gigantin toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen.

- Asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä myös palvelutarjontaamme, sillä palveluiden myynti kasvoi. Tuoteryhmistä TV- ja äänentoistolaitteiden sekä keittiöiden myynti kasvoivat merkittävästi. Yksittäisistä myyntipäivistä merkittävin oli Black Friday, jolloin suomalaiset ostivat Gigantista 17 miljoonalla eurolla yhden vuorokauden aikana, hän jatkaa.

Gigantin kevyt kulurakenne, osaavat työntekijät ja osittain automatisoitu keskusvarasto vaikuttivat myös ennätystulokseen.

- Keskusvarastoon tehdyt investoinnit näkyvät muun muassa jatkuvasti kasvavana tuotevalikoimana ja lyhyempinä toimitusaikoina. Panostamme tehokkuuden lisäksi henkilöstön kouluttamiseen, sillä teknologia kehittyy vauhdilla. Myös tämä näkyi erityisesti myymälöidemme myynnissä.

Gigantti Yritysmyynti kasvoi lähes 25 prosenttia.

- Olemme aikaisemminkin tehneet yritysmyyntiä, mutta viime tilikaudella panostimme siihen enemmän. Gigantin yritysmyynnin lähtökohtana on yritysasiakkaiden liiketoiminnan parantaminen. Tarjoamme teknologisten ratkaisujen ympärille kokonaispalveluita, joita kehitetään yhteistyökumppanien kanssa.

Nettikaupan kasvua vauhdittivat uudet maksu- ja toimitusvaihtoehdot

Gigantin nettikaupan myynti kasvoi 21 prosenttia edelliseen tilikauteen verrattuna. Gigantti.fi:ssä oli tilikauden aikana yli 40 miljoonaa käyntiä.

- Asiakkaamme hyödyntävät nettiostoksissaankin laajaa myymäläverkostoamme, sillä liki puolet nettikaupan tilauksista tehtiin Collect@Store-palvelumme kautta, eli netissä tehdyt tilaukset noudettiin lähimmästä kivijalkamyymälästä, Rytkönen havainnollistaa.

Gigantti panostaa jatkuvasti asiakaskokemuksen parantamiseen ja laajentaa tarjoamiaan palveluitaan.

- Haluamme tarjota asiakkaillamme yhä enemmän valinnanvapautta. Laajennamme jatkuvasti esimerkiksi maksutapavaihtoehtoja ja kehitämme nettikaupan toimivuutta ja toimitustapoja.

Viime tilikaudella Gigantti otti käyttöön Ship to Store -toimitustavan, joka mahdollistaa minkä tahansa nettikaupan valikoimassa olevan tuotteen tilaamisen noudettavaksi mihin tahansa Gigantin myymälään ilman toimituskuluja.

- Collect@Storen avulla on voinut varata myymälän varastosta löytyvän tuotteen netin kautta, mutta Ship to Storen avulla asiakkaamme saavat koko nettikauppamme valikoiman lähimpään myymälään täysin ilmaiseksi, Rytkönen avaa.

Gigantti lanseeraa täysin uuden myymäläketjun

Gigantti panostaa merkittävästi kasvuun myös kuluvalla, 1.5.2017 alkaneella tilikaudella. Gigantti lanseeraa Gigantti Phonehouse -ketjun, joka on kokonaan uudenlainen kauppakeskuskonsepti.

- Gigantti Phonehouse -myymälät tulevat palvelemaan asiakkaitamme kaupunkien keskustoissa ja kauppakeskuksissa. Myymälöiden tuotevalikoima keskittyy puhelimiin, kolmen suurimman operaattorin liittymiin, tarvikkeisiin, äly- ja urheilukelloihin, kuulokkeisiin ja tabletteihin. Avaamme ensimmäisen Gigantti Phonehouse -myymälän toivottavasti vielä tämän kalenterivuoden puolella, Rytkönen kertoo.

Lisätiedot: Irmeli Rytkönen, toimitusjohtaja, Gigantti Oy. Puh. 0400 425371.

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinkoneiden ja -elektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on Suomessa 39 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli tuhat henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 523 miljoonaa euroa.