Itsensä mittaaminen yleistyy – älykkäiden urheilukellojen myynti tuplaantui

Suomalaiset mittaavat itseään enemmän kuin koskaan: sykettä mitataan kuulokkeilla suoraan korvasta, älyvaaka mittaa kehon koostumuksen ja erilaiset rannekkeet ja kellot mittaavat muun muassa askeleita, kannustaen liikkumaan. Erityisesti älykkäät urheilukellot ovat hyvin kysyttyjä: niiden myynti yli tuplaantui viime vuoden joulusesonkina edellisvuoteen verrattuna.

Ihmisten kiinnostus hyvinvoinnin ja urheilusuoritusten mittaamiseen näkyy erilaisten älykkäiden laitteiden myynnin kasvussa. Tämä trendi on jatkunut jo parin vuoden ajan.

- Tällä hetkellä kysytyin ja kuumin juttu on älykkäät urheilukellot. Niiden myynti yli tuplaantui viime joulusesonkina edellisvuoteen verrattuna, kertoo Gigantin tuotepäällikkö Mikko Pesonen.

Pesosen mukaan älykkäät urheilukellot ovat suosittuja, koska niissä yhdistyy sekä älykellon että urheilukellon tai aktiivisuusrannekkeen ominaisuudet.

- Se mittaa urheilukellon tavoin sykettä ja matkaa, ja äly tarkoittaa tässä sitä, että kellosta näkee esimerkiksi kuka soittaa ja tekstiviestit. Näin käyttäjällä on sekä äly- että urheilukellon ominaisuudet yhdessä ja samassa laitteessa.

Mittaamisbuumi alkoi noin kaksi vuotta sitten, kun aktiivisuusrannekkeet valloittivat markkinat. Perusaktiivisuusrannekkeita menee edelleen jonkin verran. Viime vuonna markkinoille tuli myös esimerkiksi Applen älykello, joka aiheutti piikin koko tuotekategorian kysynnässä.

Uusimmat mittaavat laitteet: syke korvista ja kehonkoostumus vaa’alta tai rannekkeesta

Uusimmat älylaitteet kertovat meille tietoa muun muassa sykkeestä urheillessa ja kehon koostumuksesta. Urheilusuoristusta voi nyt parantaa ja treenejä optimoida rannelaitteiden lisäksi kuulokkeilla.

- Viime syksynä markkinoille tuli Jabran langattomat kuulokkeet, jonka sykemittari mittaa sydämen sykkeen suoraan korvasta. Kuulokkeiden valmennusohjelma antaa äänimerkin korvanappiin sykkeen perusteella, kun juoksijan pitää kiristää tai hidastaa vauhtia. Näin kuntoilija voi treenata omalla rasvanpolton sykealueella, Gigantin tuotepäällikkö Sami Kinnunen havainnollistaa.

Myös kehonkoostumuksesta saa yhä helpommin tietoa. Tämä tieto auttaa esimerkiksi painonhallinnassa.

- Uusin tulokas ranneketuotteisiin on TomTomin fitness-ranneke, jolla aktiivisuusrannekkeiden ominaisuuksien lisäksi pystyy mittaamaan kädestä rasvan ja lihasmassan suhteen kropassa. Uusimmat älyvaa’at mittaavat painon lisäksi painoindeksiä, sekä kehon rasva-, luu- ja lihasmassaa, Pesonen luettelee.

Mutta mikä mittaava laite on hyvä valita hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi?

- Painonpudottajalle aktiivisuusranneke on hyvä ensiaskel. Tavoitteellista liikkujaa kannustaa parhaiten sykettä mittaavat laitteet, joko kuulokkeet tai älykäs urheilukello. Esimerkiksi älykellon valinnassa kannattaa ottaa huomioon sen istuvuus, muotoilu ja se, onko sinulla entuudestaan jo samanmerkkisiä tuotteita, jolloin ne sopivat yhteen parhaalla mahdollisella tavalla, Pesonen opastaa.

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinkoneiden ja -elektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on Suomessa 38 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli tuhat henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 492 miljoonaa euroa.