Jopa miljoona televisiota vaarassa pimentyä – näin tarkistat, onko laitteesi valmis uuteen TV-mullistukseen

Suomi siirtyy lähivuosina HD- eli teräväpiirtoaikaan ja kaikki antenni-tv-lähetykset lähetetään silloin uudella DVB-T2-tekniikalla. Kun mullistus tapahtuu, vastaanottavien laitteiden, kuten TV:n tai digiboksin, pitää olla yhteensopiva uuden lähetystekniikan kanssa, tai muuten televisio pimentyy. Suomen televisiokanta kaipaa kipeästi uudistusta ollakseen valmiina vastaanottamaan muutokset. Gigantin TV-asiantuntija Toni Kiekkinen antaa neuvot uuteen tekniikkaan siirtymiseen.

Suomessa tehtiin jo vuonna 2017 merkittävä siirtymä kohti teräväpiirtolähetyksiä, kun kaikki maksu-TV-lähetykset siirtyivät uuteen DVB-T2 -tekniikkaan. Lähivuosina tapahtuva seuraava muutos koskee merkittävästi suurempaa joukkoa suomalaisia, kun antennitalouksissa kaikki vapaiden kanavien lähetystekniikka siirtyy uuteen tekniikkaan. Vapaita kanavia on muun muassa Yle, MTV ja Nelonen. Jo karkeastikin arvioituna Suomessa on huomattava määrä televisioita, jotka eivät ole valmiina vastaanottamaan tulevia lähetyksiä.

– Jo pelkästään antennikotitalouksissa arvioidaan olevan jopa puoli miljoonaa taloutta, joilla ei ole T2-tekniikkaa tukevia laitteita. Kun tähän lisätään vielä kotien kakkostelevisiot, kesämökit ja julkiset tilat sekä yritykset, voidaan puhua jopa miljoonasta pimenemisvaarassa olevasta televisiosta Suomessa, sanoo Gigantin TV- ja audiotuotteista vastaava myyntipäällikkö Toni Kiekkinen.

– Vaikka muutos saattaa aiheuttaa hämmennystä, kannattaa kuitenkin muistaa, että tämä tuo meille parempia sisältöjä. Uuden lähetystekniikan mahdollistama teräväpiirtokuva on huomattavasti laadukkaampaa. Lisäksi uudistuksen myötä kanavapaikkoja tulee lisää ja ohjelmatarjonta kasvanee, kertoo Kiekkinen uudistuksesta.

Varaudu ajoissa – maksu-TV:n siirtyessä uuteen tekniikkaan laitteet vietiin käsistä

Jos TV tai digiboksi ei vastaanota uutta teräväpiirtotekniikkaa, televisio lakkaa lähivuosien kuluessa toimimasta. Antenna Ready HD- tai Cable ready HD-merkintä osoittaa, että laite on testattu uudella tekniikalla ja että se toimii sillä.

– Television voi ostaa jo nyt turvallisin mielin. Kaikki Gigantissa myynnissä olevat televisiot toimivat DVB-T2-muutoksen jälkeen sekä antenni- että kaapelitalouksissa, eli kaikissa myymissämme televisiossa on Antenna Ready HD -merkintä ja digibokseissa on Cable ready HD- tai Antenna Ready HD -merkintä. Tämä kertoo siitä, että ne on testattu ja toimivat varmuudella myös teräväpiirtoaikaan siirryttäessä, sanoo Kiekkinen.

Suurin haaste Kiekkisen mukaan siirtymässä saattaa olla se, että asiakkaat jättävät uuden television hankinnan viime tinkaan.

– Moni saattaa jättää päivityksen viime hetkeen. Tällöin karkeasti arvioiden jopa puoli miljoonaa ihmistä saattaa olla samaan aikaan hankkimassa televisiota. Voi olla, että kaikki eivät saa haluamaansa laitetta, Kiekkinen arvioi.

Samankaltainen ilmiö tapahtui vuonna 2017, kun maksu-tv-lähetykset siirtyivät uuteen teknologiaan. Uutta tekniikkaa vastaanottavien televisioiden ja digiboksien myynti tuplaantui muutosviikolla.

– Suomalaiset ovat kokeneet jo samantyylisen muutoksen vuosituhannen alussa, kun siirryttiin digiaikaan, Kiekkinen kertoo.

Tarkkaa päivämäärää uuteen lähetystekniikkaan siirtymiselle ei vielä ole. Siirtymän oli tarkoitus toteutua 31.3.2020, mutta tv-yhtiöt ovat sopineet siirtymän viivästymisestä. Tästä huolimatta T2-siirtymä kuitenkin tapahtuu lähivuosina.

– Tämä HD-mullistus tulee varmasti näkymään televisioiden myynnissä todella paljon. Jo nyt hyvin moni TV-ostoksille tuleva asiakas kysyy muutoksen vaikutuksista. Varmasti nähdään suuria myyntipiikkejä, kun tämän tulevan muutoksen aikataulu varmistuu, Kiekkinen sanoo.

Näin varaudut muutokseen:

1. Tarkista TV:n tai digiboksin malli. Tarkista toimiikotelkkarini.fi -osoitteessa onko sinulle laite, joka toimii uudella tekniikalla.

2. Testaa toimivuus. Avaa televisio ja mene kanavapaikalle 21 tai 22. Nämä ovat Ylen HD-kanavia. Jos kanava näkyy, laite toimii. Mikäli kuva ei näy, hae kanava uudestaan: mene valikkoon ja valitse automaattinen kanavahaku, jolloin kanavasi päivittyvät uudelleen. Jos kanavat eivät näy niin varmista, että antennisi on suunnattu oikein (ks. kohta 4.) tai kysy taloyhtiöltä muiden kokemuksista, jotta tiedät, voisiko vika olla antennissa. Jos kuva ei vieläkään näy, tarvitset uuden television tai digiboksin.

3. Hanki tarvittaessa uusi televisio tai digiboksi. Varmista, että televisiossa on Antenna Ready HD -merkintä, tai että digiboksissa on Cable ready HD- tai Antenna Ready HD -merkintä. Kaikki Gigantissa myytävät televisiot ja digiboksit tukevat uutta teräväpiirtotekniikkaa ja ovat HD-testattuja.

4. Pyydä ammattilainen apuun. Joskus antennin (UHF/VHF) suuntaa vaihtamalla saadaan kanavat näkymään, mutta antennin oikeaa suuntaa voi olla vaikea löytää. Jos laitteesti on T2-yhteensopiva ja/tai siinä on HD-merkintä, mutta kuva ei näy, pyydä ammattilainen apuun.

• televisio
  • vinkit

Gigantilla on Suomessa 41 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.