Joulukauppa toi Gigantille vahvan kasvun – alennusmyyntikin käynnistynyt vilkkaana

Gigantti kasvatti joulukaupan myyntiään lähes 8,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nettikaupan myynti kasvoi lähes 26 prosenttia ja myymälöissä 7 prosenttia. Lahjahiteiksi nousivat muun muassa älypuhelimet, pelit, kuulokkeet, kaiuttimet, urheilukellot ja kapselikeittimet. Lisäksi ensimmäistä kertaa jo tapaninpäivänä alkaneet alennusmyynnit ovat kiinnostaneet suomalaisia.

- Joulukauppa sai erinomaisen startin marraskuun lopun Black Fridaysta. Viikonloppuun ajoittuneet joulun pyhät saivat varmaankin ihmiset viivästyttämään jouluostoksiaan ja joulukauppa kävikin kiihkeimmillään joulua edeltäneellä viikolla, kertoo Gigantin toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen.

Gigantilla on Suomessa 38 myymälää. Myymälöissä joulukaupan myynti kasvoi 7 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna. Suomalaiset hankkivat yhä enemmän joululahjoja netistä – ainakin, jos katsoo Gigantin myyntilukuja. Gigantin nettikaupassa joulukauppa kasvoi lähes 26 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

- Asiakkaamme hyödyntävät nettikauppamme ja laajan myymäläverkostomme yhteispeliä, sillä puolet kaikista nettitilauksista tehdään collect@storena, eli asiakas noutaa netissä tekemänsä tilauksen valitsemastaan Gigantin myymälästä. Lisäksi nettikaupan menestyksen takana on tuotteiden hyvä saatavuus.

Joulun hittilahjat 2016

Kodintekniikka on monen suomalaisen toivelistalla. Jouluna 2016 suurimmiksi lahjahiteiksi Gigantissa nousivat älypuhelimet ja niiden tarvikkeet, pelit ja pelitarvikkeet, kuulokkeet ja langattomat kaiuttimet, televisiot sekä kannettavat tietokoneet ja tabletit.

- Jos pitäisi nimetä yksittäinen hittituote, niin se on ehdottomasti Chromecast-suoratoistolaite, joka tekee televisiosta älykkään. Ihmiset haluavat katsoa lempiohjelmiaan silloin kuin itselle sopii ja tämä näkyy Chromecastin myynnissä. Myös sähköhammasharjat, kapselikeittimet ja urheilukellot olivat suosittuja lahjoja, Rytkönen kertoo.

Puhelimista myydyimpiä yksittäisiä malleja olivat muun muassa Honor 7 Lite, Samsung Galaxy A3, Samsung Galaxy S6, iPhone 7 sekä Honor 8. Peleistä myydyin oli NHL 17 -peli Playstationille.

Alennusmyynnit käyvät vilkaana

Nyt käynnissä olevat alennusmyynnit alkoivat ensimmäistä kertaa jo tapaninpäivänä, jolloin myymälät avasivat ovensa kello 11.

- Ihmisiä oli tapaninpäivänä liikkeellä jonoksi asti ympäri Suomen ja alennusmyynneissä kauppa on käynyt vilkkaana joka päivä. Perinteinen joulun jälkeinen alennussesonki on yhä meille suomalaisille tärkeä, vaikka se on saanut rinnalleen muun muassa Black Fridayn, Rytkönen sanoo.

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinkoneiden ja -elektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on Suomessa 38 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli tuhat henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 492 miljoonaa euroa.