Näin moni rikkoo puhelimensa – nämä puhelimet kestävät kovaakin käyttöä

Gigantin viime vuonna tekemän tutkimuksen mukaan 27 prosenttia suomalaisista on rikkonut puhelimensa viimeisen vuoden aikana. Gigantti listasi puhelimet, jotka on suunniteltu kestämään kovempaakin käyttöä, kuten Nokia 3310, ja keräsi vinkit, joilla voi suojata tavallisen puhelimen.

”Puhelimesta on tullut niin kiinteä osa suomalaisten elämää, että niitä myös rikkoutuu paljon. Tyypillisin vahinko on puhelimen tiputtamisesta johtuva näytön rikkoutuminen. Myös kosteusvahinkoja sattuu paljon”, kertoo Gigantin tuotepäällikkö Mikko Pesonen.

”Puhelimien valmistajat ovat huomanneet tämän ongelman, ja kestävämmäksi suunniteltuja puhelimia löytyy jo useista hintaluokista. Nokia 3310 maksaa alle 60 euroa, kun taas huippuominaisuuksilla ja esimerkiksi lämpökameralla varustettu Cat S60 maksaa lähemmäs 600 euroa”, hän jatkaa.

”Nokia 3310:n ennakkomyynti käynnistyi viime viikolla todella sähäkästi. Kyllä suomalaiset olemme aika innoissamme tästä klassikon paluusta, niitä on myyty jo ennakkoon ihan yli odotusten” Pesonen kertoo.

Jos puhelimen rikkoutuminen on osoittautunut haasteeksi, Pesonen suosittelee tutustumaan näihin kolmeen puhelinmalliin.

1. Nokia 3310 – kestävän klassikon paluu

Ohut, kevyt ja kestävän puhelimen maineessa - Nokia 3310 on tehnyt paluun. Nokia 3310:ssa on hyvä akun kesto: puhelin tarjoaa jopa 22 tuntia puheaikaa ja parhaimmillaan kuukauden valmiusajan yhdellä latauksella. Virallista kestävyysluokitusta tai -lupausta 3310:llä ei ole, mutta se on tekniikaltaan yksinkertaisempi ja pienempinäyttöinen kuin nykyaikaiset älypuhelimet ja näin ollen siinä on vähemmän hajoavia osia.

2. Cat S60 – armeijan vaatimukset täyttävä älypuhelin

CAT S60 -älypuhelimen armeijan vaatimukset täyttävä pudotuskestävyys (1,8 metriin asti), IP68 -luokiteltu pölynkestävyys ja Corning Gorilla Glass 4 -kosketusnäyttö tekevät puhelimesta erittäin kestävän. Lockdown Switch -kytkimen ollessa päällä puhelin kestää vedessä jopa 60 minuuttia viiden metrin syvyydessä.

3. Samsung Galaxy Xcover 4 – älypuhelin vaativiin lämpötiloihin

Samsung Galaxy Xcover 4 on valmistettu kestämään paremmin pakkasta ja kuumuutta. Veden ja pölyn kestävässä älypuhelimessa on IP68-luokitus, vahva rakenne ja kuori sekä kestävä 5 tuuman HD-näyttö. Tarpeen vaatiessa puhelinta voidaan ohjata myös käsineet kädessä.

Näin suojaat tavallisen älypuhelimesi

• Suojakuori. Kuoret suojaavat puhelinta vaurioilta yhdeksässä kymmenestä tapauksesta. Peruskuori suojaa näytön lisäksi puhelinta roiskevedeltä, pölyltä ja esimerkiksi avainten aiheuttamilta naarmuilta.
  • Suojalasi. Näytön rikkoutuminen on yksi yleisimmistä vioista. Jos siis suojakuori on liian jykevä omaan makuun, kannattaa hankkia näytön päälle laitettava suojalasi.

Tutkimuksesta:

YouGovin Gigantille toteuttamaan tutkimukseen otti osaa yhteensä 1 008 henkilöä Suomesta heinäkuussa 2016.

Kysymys: Onko puhelimesi rikkoutunut viimeisin vuoden aikana?
Kyllä 27 %. Ei 72 %. En osaa sanoa 1 %.

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinkoneiden ja -elektroniikan jälleenmyyjä.

Gigantilla on Suomessa 38 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee yli tuhat henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 492 miljoonaa euroa.