Nämä ovat IFA-teknologiamessujen kiinnostavimmat uutuudet

Berliinissä vuosittain järjestettävät IFA-messut ovat yksi vuoden tärkeimmistä teknologiatapahtumista maailmalla. Gigantti kokosi messujen annista tärkeimmät kodinelektroniikan ja kodinkoneiden uutuudet.

Ääniohjauksella toimivia älykodin laitteita, toinen toistaan ohuempia ja suurempia televisioita, värikkäitä kodinkoneita sekä kiinnostavia puhelin- ja tablettilanseerauksia. Syyskuun alussa Berliinissä järjestetyt IFA-messut tarjosivat tuttuun tapaan suuren määrän jännittäviä tuoteuutuuksia.

- Teknologia kehittyy vauhdilla ja meille on ehdottoman tärkeää olla mukana alamme suurimmilla messuilla ja kartoittaa viimeisimmät trendit ja laiteuutuudet. IFA on ehdottomasti yksi vuoden kohokohdista ja messuilla esitellyt tuotteet saapuvat pikavauhtia Suomeen Gigantin myymälöihin ja sieltä osaksi suomalaisten arkea, IFA:ssa alkuviikon yhdessä Gigantin tiimin kanssa viettänyt kaupallinen johtaja Niko Sandström kertoo.

Älykkäitä ja värikkäitä kodin laitteita - ääniohjaus tekee tuloaan

Ääniohjatut kodin laitteet tekevät nyt toden teolla tuloaan markkinoille. Samalla tuotteiden käytettävyys helpottuu, kun esimerkiksi television saa auki ja sitä voi ohjata äänellä eikä kauko-ohjainta tarvita.

- Ääniohjaus on ehdottomasti yksi suurimmista teknologiatrendeistä. Jo ensi vuonna tällä saralla otetaan Suomessa suuria harppauksia ja nähdään mielenkiintoisia laiteuutuuksia. Meilläkin on valikoimassa jo nyt useita ääniohjauksella toimivia laitteita aina kaiuttimista jääkaappeihin ja kuulokkeista navigaattoreihin ja valikoima tulee kasvamaan entisestään.

Ääniohjauksen lisäksi kodinkoneuutuuksissa on kiinnitetty huomiota niiden ulkonäköön. Messuilla oli esillä muun muassa jääkaappeja kaikissa sateenkaaren väreissä.

- Vaihdettavilla värikuorilla saatavat jääkaapit ovat jo nyt meillä myynnissä. Lisäksi hiilenmustat kodinkoneet keräsivät messuilla paljon huomiota ja saamme ne iloksemme esittelyyn Habitaren messuosastollemme ensi viikolla. Messuilla oli lisäksi esillä jääkaappeja, joiden oviin saa haluamansa valokuvan, Niko Sandström vinkkaa.

Jättimäisiä ja äärimmäisen tarkkoja televisioita

Televisioiden tuumakoot ovat olleet kasvussa jo monta vuotta: Gigantti myy Suomessa eniten yli 55-tuumaisia televisioita ja superisot, 75-tuumaiset televisiot käyvät myös ennätyshyvin kaupaksi. IFA-messuilla esiteltiinkin toinen toistaan suurempia ja äärimmäisen ohuita televisionäyttöjä.

- Tänä vuonna IFA:ssa esiteltiin uusi 8K-näyttö, jonka kuvanlaatu on niin terävä että sitä on jopa vähän vaikea uskoa. Kyse on uusimmasta mahdollisesta teknologiasta ja ennustamme, että saamme ensimmäisen mallin myyntiin Suomessa jo kuukauden sisään, Sandström kertoo.

Älypuhelin- ja tabletuutuuksia

Valmistajat esittelevät IFA-messuilla perinteisesti lukuisia kiinnostavia älypuhelin- ja tabletuutuuksia, eikä tämä vuosi ole poikkeus. Gigantin Sandström veikkaa monesta messujen uutuustuotteesta suomalaisten suosikkeja - jotka päätyvät myös kuusen alle tulevana jouluna.

- Erityisen mielenkiintoinen uutuus oli Sonyn Xperia XZ3 -puhelin, jonka äärimmäisen tarkassa OLED-näytössä on käytetty samaa teknologiaa kuin Bravia-telkkareissa. Uskon, että tämä tulee olemaan myyntihitti, Sandström ennustaa.

Tabletuutuuksista messujen huomioarvoisimpien listalle Sandström nostaa erityisesti Samsung Tab A:n sekä Tab S4:n.

- Samsung Tab A on vahva joululahjasuosikki, sillä se tarjoaa hyvän suorituskyvyn ja näytön. Tab S4 puolestaan on markkinoiden tarkin Android-tabletti, jonka uskon kiinnostavan monia. Lisäksi messuilla esitelty Galaxy Watch -älykello on todella mielenkiintoinen uutuus, sillä siinä on oma, sähköinen SIM-kortti joten puhelimen voi jättää kotiin, Sandström kertoo.

IFA-messut

• Järjestetään joka vuosi syyskuun alussa Berliinissä, Saksassa
  • Jättimäinen, yli 160 000 neliön messualue esittelee vuoden tärkeimmät teknologiauutuudet
  • Yli 1800 näytteilleasettajaa
  • Messuilla vierailee kansalaisia yli 100 maasta

• ifa-teknologiamessut

Gigantilla on Suomessa 38 myymälää. Yrityksemme palveluksessa työskentelee 1200 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Liikevaihtomme on 563 miljoonaa euroa.