150 päivää sen jälkeen, kun EU:n uusi rengasmerkintäasetus tuli voimaan, Goodyear Dunlop sanoo asetuksen vaikuttavan huomattavasti tulevaan kesäkauteen

Lehdistötiedote -

Goodyear Dunlop aloittaa vuoden 2013 esittelemällä laatumerkkien parhaat luokitukset saaneiden henkilöauton high-performance-kesärenkaiden malliston

• EU:n uusi rengasmerkintä ei ole vielä tuttu kuluttajille
  • Merkinnän merkitys talvirenkaille on rajallinen
  • Goodyear Dunlop valmisti miljoonannen BA-luokan renkaan
  • Kuluttajien luottamuksen parantaminen edellyttää, että lakia noudatetaan
  • Goodyear Dunlopin henkilöauton high-performance-kesärenkaiden mallisto on saanut laatumerkkien parhaat luokitukset
  • Goodyear Dunlopin valikoiman CC-luokituksen tai sitä paremman luokituksen saaneet rengaskoot kattavat kaksi kolmannesta Euroopan henkilöauton kesärenkaiden markkinoista.

Geneve, Sveitsi, 5.3.2013 Marraskuussa 2012 voimaan tullut EU:n rengasmerkintäasetus, joka vaikuttaa miljooniin Euroopassa myytäviin renkaisiin, on ollut voimassa nyt noin 100 päivää.

Rengaskauppiaat kaikkialla Euroopassa tuntevat EU:n rengasmerkinnän sekä sen vaatimukset ja rajoitukset hyvin, mutta kuluttajille se on vielä varsin tuntematon, kertoi Goodyearin EMEA-alueen kuluttajarenkaiden yksikön varajohtaja Michel Rzonzef: ”Odotamme merkinnän vaikutuksen kuluttajien valintoihin olevan merkittävä ensimmäisen kerran tulevana kesäkautena. Juuri näihin aikoihin miljoonat talvirengasmarkkinoiden autoilijat vaihtavat autoihinsa kesärenkaat.”

Uudella rengasmerkinnällä ei ole ollut merkittävää vaikutusta talvirengaskaudella, Goodyear Dunlop väittää. Merkintä antaa vain rajallisen käsityksen renkaasta, ja talvirenkaat ovat erinomainen esimerkki merkinnän puutteista. Merkinnässä ei huomioida talvirenkaiden suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä, kuten jarrutusominaisuuksia ja märkäpitoa kylmällä säällä lumella ja jäällä. ”Me otamme renkaita kehittäessämme huomioon yli 50 tekijää, kun taas EU:n rengasmerkinnässä huomioidaan vain kolme tekijää,” Rzonzef sanoi.

”Olemme valmistautuneet erittäin hyvin tulevaan kesäkauteen. Olemme valmistaneet miljoonannen BA-luokan renkaan ja voimme esitellä kaksi vuoden 2013 huippuluokan tuotetta: Goodyear EfficientGrip Performancen ja Dunlop BluResponsen, joiden useimmat koot ovat saaneet B-luokituksen vierintävastuksesta ja A-luokituksen märkäpidosta. BA-luokitus on tällä hetkellä markkinoiden paras luokitus, joka on saatavilla merkittävässä osassa rengaskokoja. 25 prosenttia Goodyear Dunlopin Ultra-High Performance -kesärenkaiden kokovalikoimasta on saanut BA-luokituksen.”

Rzonzef lisäsi: ”Tekemämme tutkimus on osoittanut, että premium-tason tuotteiden ostajat haluavat vähintään C-luokan renkaita. Tämän vuoksi olen hyvin iloinen siitä, että nykyisen mallistomme CC-luokituksen tai sitä paremman luokituksen saaneet rengaskoot kattavat kaksi kolmannesta Euroopan henkilöauton kesärenkaiden markkinoista.

Yhtiö painotti myös, että rengasmerkinnän tavoitteiden saavuttaminen edellyttää, että lakia noudatetaan. Rzonzef sanoi: ”Ymmärrämme, miten vaikeaa tätä monimutkaista lakia on valvoa ja miten vaikea se on panna täytäntöön EU:n jäsenvaltioissa, mutta rengasmerkinnän uskottavuuden kannalta on äärimmäisen tärkeää, että laki pannaan täytäntöön tehokkaasti. Haastamme jäsenvaltiot varmistamaan, ettei sellaisia renkaita, joissa on ilmiselvästi väärennetty merkintä, päästetä Euroopan unionin markkinoille. Kuluttajat voivat luottaa merkintään vain, jos siinä annettavat tiedot ovat oikeita.”

Goodyear Dunlop testaa tuotteensa omilla testiradoillaan Luxemburgissa, Ranskassa ja Saksassa, ja kehittää tuotteensa teknisen kehityksen kärkeä edustavissa innovaatiokeskuksissaan Colmar-Bergissä Luxemburgissa ja Hanaussa Saksassa. Uusi EU-asetus tarkoittaa huomattavia investointeja Goodyear Dunlopille, joka omistaa kaksi premium-luokan tuotemerkkiä, joiden kummankin tavoitteena on valmistaa markkinoiden parhaita renkaita.

Goodyear Dunlopin vahvuudet rengasvalmistajana, joka kehittää renkaita, joiden suorituskyky on erinomainen lukuisten arviointiperusteiden, eikä vain rengasmerkinnän kolmen arviointiperusteen perusteella, on jälleen kerran todistettu useissa tällä kevätkaudella julkistetuissa rengastesteissä. Dunlop Sport BluResponse on koossa 195/65 R 15 91V yksi testivoittajista Saksan merkittävimpiin kuuluvien autoalan lehtien, AutoBildin, vuoden 2013 kesärengastestissä. Saman kokoluokan Dunlop Sport BluResponse voitti myös ACE Auto Club Europen ja GTUE:n testit. ACE Auto Club Europe ja GTUE ovat Saksan suurimmat, virallisesti tunnustetut tarkastuslaitokset, joiden jäsenistöön kuuluu sertifioituja freelance-tarkastajia. Goodyearin uusin tuote, Goodyear EfficientGrip Performance, sai samassa testissä maininnan "erittäin suositeltava". Lehtien rengastesteissä renkaita arvioidaan 15:llä tai useammalla arviointiperusteella.

Marraskuussa 2009 hyväksytty asetus N:o 1222/2009 rengasmerkinnöistä on ollut voimassa 1.11.2012 lähtien. Merkinnässä on tietoja renkaan polttoainetehokkuudesta, märkäpidosta ja ohiajomelusta.

Tunnisteet

Tietoja Goodyearista Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 63 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 47 tuotantolaitoksessa 21 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.eu.

Lehdistön yhteyshenkilöt

Liitetyt materiaalit