Goodyear Urban CrossOver

Tiedote -

Goodyear esittelee ylpeänä uuteen Lexus UX -konseptiautoon kehitetyn konseptirenkaan Goodyear Urban CrossOver

Erityisesti uuteen Lexus UX -konseptiautoon kehitetyssä Goodyearin konseptirenkaassa yhdistyvät innovatiivinen muotoilu ja teknologia, jotka nostavat ajomukavuuden seuraavalle tasolle.

Lexus esitteli Goodyearin Urban Crossover -konseptirenkailla varustetun Lexus UX - konseptiautonsa Pariisin vuoden 2016 autonäyttelyssä. Tämän ainutlaatuisen auton varustaminen näillä ainutlaatuisilla renkailla on malliesimerkki kahden yrityksen yhteistyöstä.

Kun Lexus pyysi Goodyearia kehittämään renkaan uusimpaan luomukseensa, se pyysi kahta asiaa: Tutkimaan renkaan muotoilun uusia ääriä ja käyttämään huipputeknologiaa.

Auton ainutlaatuisen muotoilun mukaisesti Goodyear sitoutui Lexuksen tätä mallia varten omaksumaan inside-out-filosofiaan, jossa sisäiset elementit sulautuvat ulkoisiin ja toisin päin. Tämän periaatteen mukaisesti vanteen puolat sulautuvat pehmeästi renkaan sivun muotoiluun ja muodostavat yhden ainutlaatuisen kokonaisuuden, joka on yhdenmukainen auton muiden osien kanssa.

Vanteeseen saumattomasti yhdistyvä renkaan sivu tekee renkaasta urbaanin näköisen, ja renkaan pintakuvio luo dynaamisen vaikutelman. Renkaan kuvio on luotu Goodyearin huipputason laserleikkaustekniikalla.

Renkaassa käytetään huipputeknisiä ominaisuuksia, kuten Goodyearin Sound Comfort -teknologiaa, jossa käytetään renkaan sisäpintaan kiinnitettyä avosoluista polyuretaanivaahtoa. Tämä teknologia vaimentaa renkaan pyöriessä sen rungossa muodostuvan resonanssiäänen huippuja, jolloin auton matkustamoon kantautuvat äänet vaimentuvat. Tämän ansiosta kuljettaja ja matkustajat voivat nauttia musiikista ja keskustelusta enemmän ajaessaan Lexuksellaan.

Goodyear on yhdistänyt tässä konseptirenkaassaan Sound Comfort -teknologiansa siru renkaassa - teknologiaan, jonka se esitteli ensimmäisen kerran Genevessä vuonna 2014. Siru lähettää tärkeitä tietoja auton ajotietokoneeseen ja parantaa auton vakautta ja suorituskykyä kaarreajossa ja jarrutuksissa. Tämä järjestelmä siirtää tietoja rengaspaineesta, lämpötilasta ja renkaan tunnistetietoja auton tietokoneeseen, joka sitten pystyy hienosäätämään automaattisesti auton pitkittäis- ja sivuttaishallinnan algoritmejä ja parantamaan suorituskykyä.

Lisäksi uudessa konseptirenkaassa käytetään Goodyearin RunOnFlat-teknologiaa, johon sisältyvät vahvistetut renkaan sivut pystyvät kannattelemaan auton painoa jopa 80 km* rengasrikon jälkeen, jonka seurauksena rengaspaine on menetetty kokonaan.

Goodyearin EMEA-alueen OE-tuotteiden kehitysjohtaja David Anckaert huomauttaa, että "Olemme ylpeitä saadessamme tuottaa tämän innovatiivisen konseptirenkaan Lexus UX -konseptiautoon. Tämä vahvistaa jälleen kerran Goodyearin kokemusta räätälöityjen ratkaisujen toimittamisesta alkuperäisvalmistajille. Suunnittelijamme onnistuivat kehittämään renkaan, joka on yhdenmukainen auton muotoilufilosofian kanssa, ja samalla onnistuimme vastaamaan Lexus-kuljettajien mukavuuden, ajonautinnon ja turvallisuuden tarpeisiin hyödyntämällä jo nyt kuluttajille tuotevalikoimassamme saatavilla olevia teknologioita, kuten Sound Comfort -teknologiaa ja RunOnFlat-teknologiaa."

*Alhaisella rengaspaineella ajettaessa ei saa ajaa 80 kilometriä pitempää matkaa eikä ylittää 80 km/h:n nopeutta ja on vältettävä kovaa kaarreajoa.

Kategoriat

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 140 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 66 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 49 tuotantolaitoksessa 20 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.