Perustietoja EU-rengasmerkinnästä

Perustietoja EU-rengasmerkinnästä

Mikä on renkaiden EU-luokitusmerkintä?

Kyseessä on uusi EU-asetus, jonka mukaan käyttöön otetaan renkaiden standardoitu merkintä. Kuluttajat, kuljetuskalustojen omistajat ja renkaita ammattitarkoituksiin ostavat saavat merkinnästä arvokasta tietoa kolmesta tärkeästä renkaan suorituskyvyn ominaisuudesta:

 vierintävastuksesta

 märkäpidosta

 ulkoisesta ohiajomelusta.

Merkintä on samanlainen kuin kodinkoneiden kuten jääkaappien ja ja pesukoneiden energiatehokkuusmerkinnät. Rengasmerkintä sisältää myös tietoja tuotteen turvallisuuteen liittyvästä suorituskyvystä.

Mikä on rengasmerkinnän tarkoitus?

Tarkoituksena on parantaa tiekuljetusten turvallisuutta, taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä edistämällä polttoainetehokkaampien, turvallisempien ja vähemmän melua aiheuttavien renkaiden myyntiä. Tämän asetuksen myötä loppukäyttäjät voivat tehdä paremmin tietoon perustuvia valintoja renkaita ostaessaan.

Miksi juuri nämä kolme suorituskykyä osoittavaa ominaisuutta ovat niin tärkeitä?

Vierintävastus vaikuttaa ajoneuvon polttoaineenkulutukseen ja siten suoraan ympäristövaikutuksiin. Märkäpito on tärkeä tekijä renkaan turvallisuudelle, ja se tarjoaa tietoja jarrutusmatkasta märillä teillä. Ulkoinen ohiajomelu on myös osa renkaiden ympäristövaikutusta. Goodyear Dunlopille turvallisuus on aina ensisijaisen tärkeä tekijä.

Saanko EU:n rengasmerkinnästä kaikki tarvitsemani tiedot?

EU-rengasmerkinnän kolme kriteeriä ovat hyvä lähtökohta, ja kriteerien katsotaan olevan erittäin merkittäviä tekijöitä turvallisuuden ja ympäristön näkökulmasta. Renkaan suorituskyvyn arvioinnissa on kuitenkin otettava huomioon myös useita muita tärkeitä osatekijöitä. Goodyear Dunlop testaa uutta rengasta kehittäessään yli 50 kriteeriä, joita ovat muun muassa vesiliirto-ominaisuudet, käsiteltävyys kuivilla ja märillä teillä sekä jarrutusmatka kuivilla teillä. Nämä kaikki ovat tärkeitä turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, joita ei mainita uudessa EU-rengasmerkinnässä.

Goodyear Dunlop suosittelee rengasta valittaessa seuraavaa:

 pyydä neuvoa ammattitaitoiselta renkaiden jälleenmyyjältä

 hyödynnä EU-rengasmerkinnässä olevat tiedot

 luota tunnettujen rengasvalmistajien laatuun, luotettavuuteen ja maineeseen

 tutustu riippumattomiin rengastesteihin

 valitse renkaat omien tarpeittesi ja tilanteesi perusteella.

Mitä hyötyä merkinnästä on kuluttajalle?

Standardoidun rengasmerkinnän käyttöönoton myötä kuluttajat, kuljetuskalustojen omistajat ja renkaiden ostajat saavat objektiivisia, luotettavia ja vertailukelpoisia tietoja kolmesta tärkeästä renkaan suorituskykyyn vaikuttavasta parametrista. Goodyear Dunlop uskoo uuden merkinnän auttavan asiakkaita tekemään paremmin tietoon perustuvia ostopäätöksiä ja ottamaan huomioon tekijöitä, jotka vaikuttavat merkittävästi tieturvallisuuteen. Rengasmerkintä ei kuitenkaan sisällä tietoa kaikista tärkeistä suorituskykykriteereistä.

Mitä hyötyä merkinnästä on Euroopan unionille ja sen jäsenvaltioille?

Rengasmerkinnän tarkoituksena on sekä parantaa turvallisuutta ja autojen suorituskykyä Euroopan teillä että edistää omalta osaltaan EU:n sitoumusta parantaa energiatehokkuutta 20 prosenttia ja vähentää CO2-päästöjä 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

Missä renkaissa on oltava EU-rengasmerkintätiedot?

Rengasluokat, joihin tämä uusi lainsäädäntö vaikuttaa, ovat C1 (henkilöautot), C2 (kevyet hyötyajoneuvot) and C3 (raskaat hyötyajoneuvot).

Seuraavat luokat on suljettu rengasmerkinnän ulkopuolelle:

• uudelleenpinnoitetut renkaat

• ammattikäyttöön tarkoitetut maastorenkaat

• kilparenkaat

• nastarenkaat (nastoitettavat renkaat, jos nastoja ei ole kiinnitetty)

• tilapäiseen käyttöön tarkoitetut vararenkaat

• renkaat, jotka on tarkoitettu ennen 1.10.1990 ensirekisteröityihin ajoneuvoihin

• alle 80 km/h -nopeusluokan renkaat

• renkaat, joiden vanteen nimellishalkaisija on alle 254 mm tai 635 mm tai sitä suurempi

• moottoripyörien renkaat.

– Uusi EU:n rengasmerkintä muuttaa tavan, jolla renkaita myydään ja ostetaan. Rengasmerkintä kiinnittää huomion renkaiden tärkeään rooliin tieturvallisuudessa sekä laadukkaiden renkaiden merkitykseen. Koulutamme liikekumppaneitamme kertomalla, kuinka merkintä auttaa heitä opastamaan kuluttajia käyttämään turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä renkaita. Laadustaan tunnetut rengasvalmistajat, kuten Goodyear Dunlop, hyötyvät uudesta rengasmerkinnästä, koska se mahdollistaa puolueettoman ja helposti vertailtavan tiedon renkaiden suorituskyvystä, kertoo Goodyear Dunlop EMEA-alueen johtaja Arthur de Bok.

Tietoja Goodyear Dunlopista

• Goodyearilla on 114 vuoden kokemus ajoneuvon äärimmäisen tärkeän osan – renkaan – kehittämisestä. Katsomme olevamme velvollisia osallistumaan renkaiden turvallisuudesta käytävään keskusteluun, ja haluamme edistää liikenneturvallisuutta.

• Euroopassa Goodyear Dunlop on allekirjoittanut Euroopan tieturvallisuuden peruskirjan (European Road Safety Charter, ERSC).

• Goodyear Dunlop tuki ideaa EU:n rengasmerkinnästä, jonka avulla kuluttajien on helpompi arvioida renkaiden suorituskykyä ympäristön ja turvallisuuden näkökulmasta.

• Goodyear Dunlop on tukenut pakollisen rengaspaineen valvontajärjestelmän käyttöönottoa kaikissa uusissa henkilöautoissa vuodesta 2012 alkaen ja kaikissa myydyissä autoissa vuodesta 2014 alkaen. Rengaspaineen seurantajärjestelmä on elektroninen järjestelmä, joka valvoo renkaiden ilmanpainetta.

• Goodyear Dunlop tukee ajatusta talvirenkaiden käyttöpakkoa koskevan lain säätämisestä jäsenvaltioissa, jotta liikenneturvallisuus paranisi talviolosuhteissa.

• Goodyear Dunlop levittää sidosryhmille sanomaa tieturvallisuuden merkityksestä.

Kategoriat

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 140 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 75 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 60 tuotantolaitoksessa 25 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.