Kuinka valitset sopivan tuulettimen

Liesituulettimen päätarkoitus on ylläpitää keittiössä alipainetta, jonka avulla ruoanlaitossa syntyvä haju saadaan pidettyä mahdollisimman vähäisenä. Kun nykyisin valitaan liesituuletinta, asiakkaat ovat kiinnostuneita teknisten yksityiskohtien ja tehon lisäksi lisätoiminnoista ja muotoilusta. Liesituulettimesta on tullut modernin keittiön keskeinen yksityiskohta – kohde, johon huomio kiinnittyy huoneessa. Laajasta liesituuletinvalikoimasta löytyy sopiva vaihtoehto kaikkiin tarpeisiin ja makuihin. Mutta miten löydät täydellisen liesituulettimen keittiöösi?

Gorenje on laatinut kahdeksan vaiheisen oppaan, joka auttaa sinua valitsemaan oikean tuulettimen
keittiöösi.

Vaihe 1: Minne liesituuletin voidaan tai kannattaa asettaa keittiössä?

Keittiöön sopiva liesituuletin valitaan viidestä erilaisesta mallistosta. Katso yksityiskohtaiset tiedot alta.

Vaihe 2: Minkä kokoinen liesi sinulla on?

Liesituuletin on yleensä yhtä leveä kuin liesi. Liesituulettimen ja lieden välinen suositeltu etäisyys on enintään 65–75  cm (lieden tyypistä riippuen).

Vaihe 3: Minkä kokoinen keittiösi on?

Uuden liesituulettimen teho tulee valita pitkälti keittiön koon perusteella. Koska nykyisissä asumistrendeissä keittiö on yhdistetty ruokasaliin ja olohuoneeseen, liesituuletinten suorituskyvyltä vaaditaan enemmän. Hyvä nyrkkisääntö on, että tuulettimen pitäisi saada ilma vaihtumaan 10–20 kertaa tunnissa. Esimerkiksi jos huoneen koko on noin 12 m2, tehokas tuuletus edellyttää liesituuletinta, jonka ilmanvaihtoteho on vähintään 300 m3 tunnissa.

Tarvittava poistoteho riippuu keittiön tilavuudesta. Keittiön tilavuus voidaan laskea seuraavasti:
keittiön leveys x korkeus x syvyys

Liesituulettimen tarvittavan tehon laskeminen:
keittiön tilavuus x 10
Huomaathan että huonekalut ja keittiötarvikkeet on vähennettävä keittiön tilavuutta laskettaessa. Laskelmaa ei voi käyttää jos keittiö on sijoitettu isompaan avoimeen tilaan.

Vaihe 4: Miten tärkeä melutaso on sinulle?

Koska keittiöllä on keskeinen asema nykyaikaisissa kodeissa, liesituulettimen melutasoon on kiinnitetty enemmän huomiota. Edistyksellisissä malleissa on erityinen äänieristys, joka tekee toiminnasta todella hiljaista.

Näin voit pienentää melutasoa:

• Erillinen moottori
  • Tarkista poisto-olosuhteet
  • Käytä pyöreitä ja sileitä poistoputkia
  • Tarkista ilmanvaihtoputkien suositeltu halkaisija
  • Eristä ilmanvaihtoputket

Vaihe 5: Miten hankkiudut eroon käryistä?

Poistoilma- vai kiertoilmatuuletin

Poistoilmatuulettimet imevät ruoan käryn ja höyryn suodattimeen ja ohjaavat hajut ulkoilmaan poistohormia pitkin. Kiertoilmatuulettimet suodattavat ilman höyryn ja hajut ja palauttavat suodatetun ilman keittiöön. Ilma imetään aktiivihiilisuodattimen läpi, joka poistaa ruoan käryn ja höyryn, ja puhdas ilma kierrätetään takaisin keittiöön.

Vaihe 6: Mihin haluat asettaa moottorin?

Mikä on paras vaihtoehto – sisäinen vai erillinen moottori? Jos valitset erillisen moottorin, se kiinnitetään välikattoon tai rakennuksen ulkoseinään. Erillisten moottorien poistoteho on yleensä parempi, ja niiden suurempi etäisyys liesituulettimesta vähentää melua keittiössä. Melutaso saadaan vieläkin pienemmäksi eristämällä moottori.

Vaihe 7: Miten vältät paineen alenemisen?

Vähemmän taitoskohtia ja mutkia

Jotta liesituulettimen koko teho voidaan hyödyntää, on tärkeää, että poistoputkissa on mahdollisimman vähän taitoskohtia ja mutkia. Koko poistokanavan halkaisijan pitäisi olla sama kuin liesituulettimen poistoaukon halkaisija. Tarkista, mitä poistokanavan halkaisijaa (Ø) ilmanvaihtoputkelle suositellaan. Käytä mahdollisuuksien mukaan sileää ilmanvaihtoputkea vastuksen vähentämiseksi.

Vaihe 8: Mitä muita ominaisuuksia haluat liesituulettimelta?

Parhaan hyödyn liesituulettimesta saat, kun löydät juuri sinulle sopivan tuulettimen. Löydät ne täältä.

www.gorenje.fi

• kodinkoneet