Tiedote -

Trent Daltonin myynti- ja arvostelumenestys Poika nielaisee maailmankaikkeuden julkaistaan suomeksi huhtikuussa

Poika nielaisee maailmankaikkeuden on vangitseva tarina Australian Brisbanen työväenluokan elämästä ja kirjailija Trent Daltonin omaan nuoruuteen perustuvista tapahtumista.

Daltonin esikoisromaani kertoo kolmetoistavuotiaan pojan Elin tarinan. Eli löytää turvan omaperäisestä mielikuvituksestaan, kun hän yrittää paeta turvatonta arkeaan. Elin äiti on vankilassa, isäpuoli huumekauppias, tunnettu rikollinen toimii Elin lapsenvahtina ja isoveli on mykkä omasta tahdostaan.

Eli lähtee kunnianhimoiselle retkelle, ja murtautuu Boggo Road Gaol -vankilaan vapauttaakseen vankina olevan äitinsä, tapaa isänsä, jota hän ei muista, ja kohtaa rikolliset, jotka ovat repineet hänen elämänsä riekaleiksi - ja kaiken lisäksi hän rakastuu unelmiensa tyttöön.

Yllättävä, hauska ja hellä debyyttiromaani rakkaudesta, perhesuhteista, veljeydestä, rikoksista ja epätavallisesta ystävyydestä. Kaikki nuoren pojan silmin nähtynä.

"Trent Daltonin esikoisromaani Poika nielaisee maailmankaikkeuden on unelmien kirja. Siinä yhdistyvät taianomaisella tavalla säkenöivän taitava tarinankerronta, ympäröivää yhteiskuntaa peilaava omakohtaisuus sekä syvästi koskettava maaginen realismi,” kertoo käännöksen tehnyt kirjailija Kira Poutanen.

Teos on saanut ylistäviä arvosteluja ja mm. arvostettu Australian Guardianin toimitus on listannut sen yhdeksi vuoden 2018 parhaimmista kirjoista Australiassa.

Trent Dalton työskentelee toimittajana The Weekend Australian Magazine:ssa ja on aiemmin työskennellyt apulaispäätoimittajana Courier Mail -lehdessä. Hänet on palkittu useilla journalistipalkinnoilla kotimaassaan, kuten Walkey Award- ja Kennedy Award-palkinnoilla. Poika nielaisee maailmankaikkeuden on Daltonin esikoisteos, ja se julkaistiin kesällä 2018. Suomeksi teos ilmestyy 11.4.2019.

Liitteenä lukunäyte ja linkkejä kansainväliseen mediaan.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Johanna Riva
HarperCollins Nordic
PR & Marketing Manager
johanna.riva@harpercollins.com

• Taide, kulttuuri, viihde

• kira poutanen
  • romaani
  • trent dalton

HarperCollins on yksi maailman suurimmista kirjakustantamoista, jonka laaja englanninkielinen julkaisutoiminta kattaa kaunokirjallisuutta, lastenkirjoja, keittokirjoja, terveyteen liittyvää kirjallisuutta ja elämäkertoja.

Kustantamo on perustettu vuonna 1817 ja se on julkaissut teoksia monilta maailmankuuluilta kirjailijoilta, joista useille on myönnetty Nobelin kirjallisuuspalkinto ja Pulitzer-palkinto.

HarperCollins Nordic julkaisee kirjoja Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Julkaisemme ennen kaikkea romaaneja, dekkareita ja trillereitä. HarperCollins Nordic julkaisee teoksia kansainvälisiltä kirjailijoilta, jotka on valikoitu erityisesti pohjoismaisia markkinoita silmällä pitäen. Panostamme myös paikallisiin pohjoismaisiin kirjailijoihin.