Älliä liikenteeseen – Risto Räppääjä sekä Maltti ja Valtti mukana Heurekan liikenneturvallisuuspäivässä 13.10.

Tiedekeskus Heurekassa järjestetään koko perheen liikenneturvallisuuspäivä lauantaina 13.10.2018 kello 11-17. Luvassa on musiikkia, kokeiluja, esityksiä, vauhtia ja turvallisia tilanteita. Ja paljon tietoa. Lisäksi Risto Räppääjä sekä TV:stä tutut Maltti ja Valtti nousevat lavalle.Tapahtumapäivänä aikuisetkin pääsevät Heurekaan lastenlipulla.

Miksi jotkut heijastimet ovat parempia kuin toiset? Heijastimissa käytetään erilaisia kiteitä, jotka joutuvat Heurekassa mikroskoopin alle. Heijastimen laadun havainnoinnin jälkeen voi oman heijastimen tuunata hienolla helminauhalla. Päivän aikana selviää myös, miksi kananmunankin kannattaa käyttää kypärää. Tarkkaamattomuuslabyrintti puolestaan havainnollistaa, mitä aivoissa tapahtuu, jos liikkeellä oleva ihminen vilkuilee kännykkää. Lisäksi tutustutaan suojatiesääntöihin ja kasvoihin voi maalauttaa suojatien valkeat viivat. Lisäksi poliisileijona kiertelee iltapäivällä yleisön joukossa.

Tiedeteatterissa on luvassa huikea esitys Optiikka neljässä näytöksessä – savua, linssejä ja lasereita. Planetaariossa pyörii valosaastetta käsittelevä Valon varjopuoli -lyhytelokuva. Lisäksi Henry Fordin Säätiö jakaa tapahtumassa 1500 heijastinta.

Tapahtuman aikana kävijät pääsevät tutustumaan kaikkiin Heurekan näyttelyihin, myös lauantaina 13.10. avautuvaan Aivot narikasta! -näyttelyyn, jossa aktivoidaan aivoja muun muassa tanssimalla, musiikilla, aivopähkinöillä ja naurulla. Heurekassa on myös esillä liikenneturvateemaan liittyen kaupunkien toimintoja avaava Älykäs kaupunki -näyttely.

Heureka on lauantaina auki kello 10–18, ja tapahtumapäivänä myös aikuiset pääsevät Heurekaan lastenlipulla (15 €, alle 6-vuotiaat maksutta).

Älliä liikenteeseen -tapahtuma järjestetään yhteistyössä Henry Fordin Säätiön ja Liikenneturvan kanssa.

Tapahtuman koko ohjelma: https://www.heureka.fi/event/allia-liikenteeseen/. Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.

Lisätietoja:
Tapahtumatuottaja Siina Vasama, 040 901 5260, siina.vasama@heureka.fi

• tapahtuma

Tiedekeskus Heureka Vantaan Tikkurilassa on monipuolinen elämyskokonaisuus, joka tarjoaa vuorovaikutteisia näyttelyitä, planetaarioelokuvia ja tiedeohjelmia ympäri vuoden. Heureka jakaa oivaltamisen ilon lähes 300 000 kävijän kanssa vuosittain ja kuuluu suosituimpien vapaa-ajankeskusten joukkoon Suomessa.