De gigantiska dinosaurierna intar 30-åriga Heureka

Heureka firar sitt 30-årsjubileum med att ge allmänheten möjlighet att förundras över dinosaurierna – och den här gången de allra största av dem. De gigantiska dinosaurierna öppnas lördagen den 2 februari och förevisar rörliga dinosaurierobotar i deras livsmiljö, men även genuina dinosauriefossil och skelett som har byggts utifrån fossilfynd. Utställningen visar varför dinosaurierna blev så stora, hur paleontologer arbetar och på vilket sätt dinosaurierna lever vidare.

”Dinosaurierna kittlar vår fantasi och väcker till och med de allra minsta barnens kunskapstörst. Det har redan gått sju år sedan vår förra dinosaurieutställning, så det är hög tid för en ny utställning med den senaste kunskapen. Vi lever i paleontologins guldålder: nya fynd namnges varje vecka och vår uppfattning om dinosaurierna förändras och kompletteras.” -Mikko Myllykoski, upplevelsedirektör, Heureka

Huvudrollen i utställningen spelas av stora dinosaurier. Sauropoderna hörde till de största djur som någonsin har gått på jordens yta. Sauropoderna kunde bli bjässar för att de hade en kombination av egenskaper som inget annat djur har haft. De var en blandning av fågel och reptil.

På utställningen får vi ta del av dinosauriernas evolution. De första dinosaurierna levde under triasperioden, dvs. för cirka 240 miljoner år sedan. De blev en maktgrupp bland djuren under juraperioden, för cirka 200 miljoner år sedan. Och det förblev de i över hundra miljoner år. Människan är mycket ung i jämförelse med dinosaurierna: människornas existens på jordklotet har endast varat ett ögonblick jämfört med dinosaurierna.

Dinosauriernas tid vid makten upphörde för 66 miljoner år sedan, när en asteroid slog ner på jorden och kollisionen följdes av en mörk vinter som varade i flera år. Kylan och mörkret dödade skogarna och de djur som var beroende av dem. Först dog de växtätande dinosaurierna och strax därefter rovdinosaurierna. Endast en dinosauriegrupp överlevde: alla nuvarande fåglar härstammar från ett litet antal dinosauriearter som kämpade sig igenom katastrofen.

Det finns bara fossiliserade rester kvar av dinosaurierna och andra förhistoriska organismer. Man har hittat hela skelett av endast ett fåtal dinosaurier. Paleontologer, dvs. forskare i förhistoriska organismer, har utvecklat metoder för att få ut så mycket information som möjligt ur det knappa materialet.

Heureka har producerat utställningen De gigantiska dinosaurierna i samarbete med amerikanska Exhibits Rex. Bolagets grundare Don Lessem är en dinosaurie inom dinosauriekunskap: den argentinska arten Lessemsaurus har namngetts till hans ära. Don Lessem var även dinosaurieexpert vid produktionen av filmen Jurassic Park och Velociraptor, som förekommer i filmen, förevisas också på Heureka.

Utställningen De gigantiska dinosaurierna visas på Heureka i mer än ett år: 2.2.2019–15.3.2020.

Ytterligare information:

Upplevelsedirektör Mikko Myllykoski, mikko.myllykoski@heureka.fi, tfn 040 9015 244
Heurekas webbplats: https://www.heureka.fi/utstallning/de-gigantiska-dinosaurierna/?lang=sv Utställningsproducentens webbplats: www.exhibitsrex.com/

• jättimäiset dinosaurukset
  • näyttelyt